nl fr en

Benjamin Verdonck

Benjamin Verdonck (1972) leeft en werkt in Antwerpen. Hij is theatermaker, schrijver en beeldend kunstenaar. In 2009 ontvangt hij de Vlaamse Cultuurprijs voor Podiumkunsten. Verdonck bespeelt zowel de reguliere theaterzaal als de publieke ruimte.

Theatervoorstellingen op zijn conto zijn o.m. KALENDER/ ZWART (2010), DISISIT (2011), Song#2 (met Abke Haring, 2012), notallwhowanderarelost (2014) en zijn kleine broertje one more thing (2014), WE DON’T SPEAK TO BE UNDERSTOOD (met Pieter Ampe, 2015) en Wat ik graag zou zijn als ik niet was wat ik ben (met Willy Thomas, 2017).

Interventies in de publieke ruimte zijn o.a. Hirondelle / Dooi vogeltje / the Great swallow (een mansgroot zwaluwnest op 32m hoogte tegen een spiegelgebouw), KALENDER (365 dagen actie in Antwerpen), Vogelenzangpark 17bis, BOOT (een tien dagen durende voorstelling op een flatgebouw in het Poolse Szczecin), nest (2015) en de finale (2015). Zijn beeldend werk wordt o.a. getoond in WIELS, M HKA en S.M.A.K.

Onder de titel EVEN I MUST UNDERSTAND IT bundelt Benjamin Verdonck een reeks installaties, acties, tafeltonelen, activiteiten en vlugschriften waarin hij vorm tracht te geven aan het uitblijven van het publieke debat over de stilaan onafwendbare veranderingen in ons ecosysteem. De finale (2015), nest (eerder drek en veren, 2015) en de ruil (2015) zijn de eerste installaties in deze reeks. 1000 bomen en granaten (2015), Terug naar huis (2015-2016), Het geheime experimentele observatorium voor wereldaangelegenheden (met Maria Lucia Cruz Correia, 2016) en Friedmans potlood (2016) zijn acties van deze cyclus. Gille leert lezen (2016) is het tweede tafeltoneel in een reeks die begon met one more thing. Ook Nocturama, de nachtwinkelinstallatie die hij maakte met Thomas Verstraeten (FC Bergman) behoort tot deze cyclus (2016). De boekuitgave even i must understand it (2017) brengt alle events uit dit project samen. Uit de boekvoorstelling ontstaat een lezing-performance, Het houten ezeltje (2016). En die krijgt even later het gezelschap van De jeugdherinnering (2017).

Parallel hieraan duikt Verdoncks beeldend werk op in galerijen als o.m. Annie Gentils Gallery, Croxhapox, LLS387, Tim Van Laere Gallery en Galerie Florent Tossin (DE).

Liedje voor Gigi (2018) is een nieuwe etappe in Verdoncks zoektocht naar een mini-theater waarin hij tegelijk de blik van de toeschouwer zichtbaar manipuleert en een wondere vertelling tot stand laat komen over de tijd die verglijdt, de wereld rondom ons, en wat we daarin vermogen. In de zomer van 2018 ging op Boulevard Festival Waldeinsamkeit in première. “En als bij een Rothko vraag ik me af hoe het toch kan dat een donker vlak zo’n licht uitstraalt. Hoe krachtig kan iets kleins zijn.”- Theaterkrant.

In het seizoen 2018-2019 maakt Benjamin Verdonck AREN waarin hij de lijn van zijn atelier naar de scène ultiem doortrekt. Intussen blijven alle tafeltonelen, groot en klein, op het repertoire.

Producties van/met ‘Benjamin Verdonck’

Nieuws over ‘Benjamin Verdonck’

Artikel — 6 december 2018

Athens: a Belgian Diorama

Op 30 oktober vertrokken theatermaker Julien Neirynck en schrijver Vincent Van Meenen naar Athene voor een artistiek avontuur. Hun terugreis zal via Venetië en Turijn opnieuw naar België voeren. Het resultaat is de performance Athens: a Belgian Diorama, die voorlopig enkel in Turijn, Brussel en Mexico City te zien zal zijn. Toneelhuis, dat dit project steunt, volgt de trip via de berichten die het tweetal ons stuurt.

Artikel — 6 december 2018

Aren lezen

Een tunnel graven vanuit de Nationale Bank naar de bloemenwinkel aan de overkant, een boot bouwen op het dak van de Bourlaschouwburg, een collectie samenstellen van rattenvallen die het niet doen, een voorstelling maken waarin je honderd keer sterft,... Het zijn allemaal ideeën van Benjamin Verdonck. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat het ideeën zijn gebleven. Ze hebben zich nooit gematerialiseerd. Ze zijn met andere woorden op een bepaald ogenblik van tafel gevallen.

Artikel — 26 juni 2018

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wil u graag een paar boeiende tips voor uw vakantielectuur? Liefst zo gevarieerd mogelijk? Wel, dan hebben we goed nieuws voor u: een aantal van onze Toneelhuismakers legde ons het stapeltje lectuur voor dat deze zomer in hun koffer meereist. Eén blik op de titels alleen al en u weet het:  onze makers laten zich vervoeren door zeer uiteenlopende kwesties en ideeën, die ongetwijfeld ook zullen opduiken in de voorstellingen die zij het komende seizoen maken. Veel leesplezier! En een fijne zomer!

Artikel — 13 juni 2018

Gewoon Niet Doen

Criticus en curator Pieter Van Bogaert bezocht Benjamin Verdonck in zijn huis in Kapellen, en scheef hem daarna deze brief.

Meer nieuws