nl fr en
Theater

AREN

Benjamin Verdonck

Bekijk foto's
"Waarom een werk maken als het al zo mooi is ervan te dromen?" - Il Decameron, Pasolini

Een arenlezer loopt achter de maaier aan en raapt de aren die achterblijven alsnog op. Bij het maken van een werk blijven er ook veel ideeën liggen.
                    
Een tunnel vanuit de nati­onale bank naar
de bloemenwinkel aan de overkant,
een boot op het dak van een gebouw,
een collectie rattenvallen die het niet doen,
een verzameling lekke voetballen,
een voorstelling die nooit begint,
waarin je honderd keer sterft,
een vosje van papier.


Kan ik die ideeën naast elkaar leggen zodat er alsnog iets mee gebeurt?
Iets dat ik niet zelf had kunnen bedenken?
                                   
 

""Wij theatermakers kunnen ons onderscheiden van de rest van de wereld door trager, kleiner, fijner te werken." - Interview met Benjamin Verdonck"

"Meer dan een theaterstuk is AREN een lecture performance , voorafgegaan door een visueel deel met objets trouvés. Verdonck is een verwoed verzamelaar, die voorwerpen recycleert die voor anderen waardeloos zijn geworden. Van een stapel opsporingsberichten met 'poes vermist' tot de kattebelletjes die hij en zijn kinderen naar elkaar schrijven, Verdonck hanteert ze hier als readymades en puurt er een symfonie van het alledaagse uit."

"In Aren schept Benjamin Verdonck een eilandje van rust en verwondering. In deze vintage Verdonck-solo staan kleine, alledaagse dingen centraal."

"Achter de oplijsting van al die losse ideeën schuilt een diepere laag die het interessant maakt. Je krijgt een inkijk in zijn kunstenaarspraktijk, in hoe zijn geest werkt en hoe hij dingen creëert."

Filip Tielens in Klara , 11 januari 2019

"Met deze productie als een ode aan de dingen, aan de schoonheid van de kleine en grote dingen om ons heen, aan visionaire ideeën, ga je nog een beetje geloven dat ook kunst kan helpen om de wereld voor je kleinkinderen te redden."

"In zijn jongste voorstelling Aren rommelt Benjamin Verdonck door de onopgemerkte snuisterijen van zijn eigen biografie. Zo banaal zijn fichebak lijkt, zo wezenlijk is zijn zoeken. Aren ontplooit zicht tot een fundamentele ‘herdenking’ van hoe de dingen zijn zoals ze zijn."

Michaël Van Remoortere in Rekto:Verso , 30 januari 2019

"Groot en indrukwekkend is AREN niet, maar dat zou het concept ook tegenspreken. Ga toch maar kijken, al was het maar om u nooit meer schuldig te voelen over de bergen prullaria die zich met de jaren op uw bureau ­hebben opgestapeld."

""Verdonck wil via AREN de onafgewerkte ideeën niet materialiseren – wat zou betekenen: ze verliezen – maar activeren, wakker kussen, en dan vooral in de verbeelding van het publiek." - Lees hier het interview met Benjamin Verdonck"

Evelyne Coussens in De Morgen , 10 januari 2019

"Ik hoop dat het naast elkaar plaatsen van al die ideeën je meeneemt op een reis" - Herbeluister het gesprek met Benjamin Verdonck (vanaf minuut 42) op Radio 1"

Credits

van en met

  • Benjamin Verdonck

dramaturgie

  • Sven Roofthooft

licht

  • Lucas Van Haesbroeck

productie

  • Toneelhuis

met de steun van

  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
  • Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius

Alle data

  1. dinsdag 29 oktober 2019 — Theater Kikker, Utrecht
  2. woensdag 30 oktober 2019 — Theater Kikker, Utrecht
  3. woensdag 11 december 2019 — CC De Kruisboog, Tienen
  1. donderdag 10 januari 2019 — 22U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 12 januari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 13 januari 2019 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. dinsdag 15 januari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. woensdag 16 januari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. donderdag 17 januari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. vrijdag 18 januari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. zaterdag 19 januari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. dinsdag 22 januari 2019 — 20U00 — cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
  10. donderdag 24 januari 2019 — 20U30 — Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
  11. donderdag 31 januari 2019 — 20U30 — Kaaitheater, Brussel
  12. vrijdag 1 februari 2019 — 20U30 — Kaaitheater, Brussel
  13. zaterdag 2 februari 2019 — 20U30 — Kaaitheater, Brussel
  14. woensdag 6 februari 2019 — Campo, Gent
  15. donderdag 7 februari 2019 — Campo, Gent
  16. vrijdag 8 februari 2019 — Campo, Gent
  17. woensdag 27 februari 2019 — 20U00 — Expozaal, Amsterdam
  18. donderdag 28 februari 2019 — 20U00 — Expozaal, Amsterdam
  19. vrijdag 1 maart 2019 — 20U00 — Expozaal, Amsterdam
  20. zaterdag 2 maart 2019 — 20U00 — Expozaal, Amsterdam
  21. zondag 31 maart 2019 — 15U00 — 30CC, Leuven
  22. vrijdag 6 september 2019 — 20U30 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  23. zaterdag 7 september 2019 — 20U00 — Het TheaterFestival Vlaanderen, Gent
  24. zondag 8 september 2019 — 20U00 — Het TheaterFestival Vlaanderen, Gent
  25. dinsdag 10 september 2019 — 20U00 — Nederlands Theaterfestival, Amsterdam

Nieuws over ‘AREN’

Artikel — 10 september 2019

"Als het vuur er niet is, hoeft het voor mij niet"

"Het soort ziel dat ik wil laten zien in mijn werk neigt veel naar het analoge. Die ziel komt vanuit een goesting, vanuit een metaforische kracht, die voor mij gaat over kleiner worden, terugtrekken, simpeler, met minder. Dat mag je heel letterlijk zien: een groot deel van de werken die ik maak is recup. Dat is soms inefficiënt, omdat je soms meer tijd verliest met die dingen te doen. Maar ik probeer die efficiëntie zo veel mogelijk uit de weg te gaan, omdat subsidie volgens mij net bestaat om inefficiënt te werken. Om datgene wat onrendabel is juist bestaansrecht te geven." 

Artikel — 5 september 2019

AREN op Het Theaterfestival met tekstuitgave én kunstenaarseditie

Net zoals de voorstelling bestaat uit twee delen, een beeldend en een gesproken stuk, zo zijn ook de publicaties een tweeluik in woord en beeld. De tekstuitgave is een primeur: voor het eerst publiceert Verdonck een van zijn theaterteksten. De kunstenaarseditie, kapellen, bevat een selectie van een reeks werkjes waarvan sommige ook in de voorstelling AREN te zien zijn.

Artikel — 1 augustus 2019

Maar liefst drie keer geselecteerd!

Het Theaterfestival selecteerde twee Toneelhuisvoorstellingen: AREN van Benjamin Verdonck én new skin van Hannah De Meyer. De verse tijd van Mokhallad Rasem en Kuno Bakker (een coproductie met Dood Paard) werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival. 
 

Artikel — 6 december 2018

Aren lezen

Een tunnel graven vanuit de Nationale Bank naar de bloemenwinkel aan de overkant, een boot bouwen op het dak van de Bourlaschouwburg, een collectie samenstellen van rattenvallen die het niet doen, een voorstelling maken waarin je honderd keer sterft,... Het zijn allemaal ideeën van Benjamin Verdonck. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat het ideeën zijn gebleven. Ze hebben zich nooit gematerialiseerd. Ze zijn met andere woorden op een bepaald ogenblik van tafel gevallen.

Artikel — 7 mei 2018

De kronieken van de tijd

‘Onze tijd is uit zijn hengsels’, dat was het motto van onze seizoensbrochure van vorig jaar. En er is het voorbije jaar weinig gebeurd dat erop zou wijzen dat dat niet meer het geval is. Het motto was ontleend aan Hamlet van Shakespeare. Dat geldt ook voor het motto van dit seizoen.

Reacties (9)

Ann Van den Bosch — 25 januari 2019

wij hebben genoten van deze intieme voorstelling. Bedankt.

Filomena — 22 januari 2019

Hemeltergend saaie voorstelling, zonder samenhang, zonder diepgang. Geen idee waarom hier toeschouwers bij moesten zijn.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties