nl fr en
Theater

De tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg

Benjamin Verdonck

Bekijk foto's
Na notallwhowanderarelost (2014) en Liedje voor Gigi (2018) maakt Benjamin Verdonck een choreografie voor levensgrote figuren, een ongewoon planetarium van plakband, touwtjes en karton.
Benjamin Verdoncks theaterwerk geeft al langer een belangrijke rol aan ‘de dingen'. Maar waar hij voorheen de machinist was die de objecten, vormen en vlakken in beweging zette en vervolgens voor zich liet spreken, zijn het nu de dingen die het hoofdtoneel opeisen en de acteur zijn rol betwisten.

Een kijkkast 
van heel de wereld
een grote toverdoos

de voorstelling is een treurig lied
van de mens, de dingen en de dieren rondomrond
al blijft de maan
(die ook meedoet)
er behoorlijk onverschillig onder

oh! you shall see vat you shall see

"Dit is kunst voor de klimaatcrisis, die de hiërarchie van mens en decor omkeert en daarin geen compromissen duldt. Respect."

"De objecten gaan hier schijnbaar hun eigen gang, onverschillig voor het menselijk bedrijf. Toch trekt een hele equipe achter de schermen nog aan de touwtjes." (...) "De voorstelling slingert je heen en weer tussen kinderlijke verbeelding (en schrik) en een volwassen blik op iets dat groter is dan onszelf. Tussen het liedje van Mouskouri en het mystieke zwarte vierkant van Malevich. Twee vormen van magisch denken. Oppositie tegen de onttovering van de wereld waar maar geen einde aan lijkt te komen."

Pieter T'Jonck in Pzazz , 24 februari 2020

Downloads

Credits

van

  • Benjamin Verdonck
  • Lucas Van Haesbroeck

dramaturgie

  • Sven Roofthooft
  • Leen Hammenecker

machinisten

  • Dominick Geentjens
  • Janneke Hertoghs
  • Tina Heylen
  • Anton Leysen
  • Chris Reijnen
  • Iwan Van Vlierberghe

lichtontwerp

  • Lucas Van Haesbroeck

productie

  • Toneelhuis

coproductie

  • Theaterfestival Boulevard

met de steun van

  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
  • Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius

Alle data

  1. vrijdag 3 april 2020 — 20U00 — CC Ter Dilft, Bornem
    Geannuleerd
  2. donderdag 23 april 2020 — 20U30 — Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
    Geannuleerd
  3. dinsdag 28 april 2020 — 20U30 — Campo, Gent
    Geannuleerd
  4. woensdag 29 april 2020 — 20U30 — Campo, Gent
    Geannuleerd
  5. vrijdag 19 juni 2020 — 20U30 — Kaaitheater, Brussel
  6. zaterdag 20 juni 2020 — 20U30 — Kaaitheater, Brussel
  1. donderdag 20 februari 2020 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 22 februari 2020 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 23 februari 2020 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. dinsdag 3 maart 2020 — 20U00 — 30CC, Leuven
  5. dinsdag 17 maart 2020 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. woensdag 18 maart 2020 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. donderdag 19 maart 2020 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. vrijdag 20 maart 2020 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen

Nieuws over ‘De tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg’

Artikel — 12 maart 2020

Update maatregelen coronavirus: Toneelhuis blijft gesloten en annuleert alle voorstellingen in de Bourla en op reis t/m 30 april

In de Bourla en op reis

Alle voorstellingen in de Bourla tot en met 30 april worden afgelast of verplaatst omwille van de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus. Ook in mei en juni werden een paar gastvoorstellingen geannuleerd. 

Zodra er nieuwe informatie beschikbaar is, vindt u die op onze website en op social media. Ticketkopers worden door ons zo snel mogelijk gecontacteerd. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kan dat even duren. Wij hopen op uw begrip.

Op reis

Ook alle Toneelhuisproducties of -coproducties op reis zijn tot en met 30 april (en soms later) geannuleerd. 

Artikel — 22 februari 2020

From Antwerp to Antwerp via Minsk

Benjamin Verdonck kreeg een uitnodiging van het TEART-festival in Minsk (Wit-Rusland) om de voorstelling Liedje voor Gigi te spelen in september 2020. Omdat Benjamin en zijn crew uit ecologische redenen niet vliegen werd deze vraag een aanleiding om de haalbaarheid van alternatieve manieren van toeren te onderzoeken én daar zo veel mogelijk  programmatoren van theaters of festivals in te betrekken.

Artikel — 22 februari 2020

Wat de dingen willen

Hoe wordt kunst politiek? Hoe geef je de stilte weer van het afwezige publieke debat over de klimaatcatastrofe? Hoe toon je theater in een ecosysteem dat steeds meer onherstelbaar verandert? Hoe maak je duurzaam werk? Benjamin Verdonck zoekt. Een brede verzameling voorstellingen, installaties, acties en handvesten wordt ingegeven door dat politieke engagement. de tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg, ‘een kijkkast van heel de wereld’, is tegelijkertijd een verderzetting van en nieuwe fase in die beweging. 

Reacties (1)

ilse daems — 23 februari 2020

in 'de tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg' pakt benjamin de wereld vast en zet m voorzichtig teder op zijn kop | de mens is er niet meer de maat der dingen | het is andersom : de dingen nemen ons de maat | en ook al zijn het letterlijk menselijke machinisten die aan de touwtjes trekken, toch zijn de driehoek en het vierkant geen passieve trekpoppen die blind gehoorzamen | ieder ding baant zich actief zijn eigen weg door de werkelijkheid en wij mensen zijn niets meer en niets minder dan machines onder de machines : hybride, dubbelzinnige en enigszins manke reizigers die de dingenzwerm nooit volledig zullen beheersen... | wonderlijk ontroerend | ontroerend wonderlijk | én onnoemelijk schoon | ilse

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties