nl fr en
Theater

Grensgeval

Guy Cassiers, Toneelhuis, Maud Le Pladec, Bachelor dans Koninklijk Conservatorium Antwerpen AP Hogeschool, CNSMD Lyon

Bekijk foto's

Guy Cassiers zet tanden in Elfriede Jelinek. De vluchtelingencrisis in dans en beweging. 

Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek schreef in 2013 Die Schutzbefohlenen als reactie op het steeds schrijnender wordende vluchtelingenprobleem in Europa. In haar versie geeft Jelinek de asielzoekers een stem én legt zij met haar scherpe pen genadeloos het cynisme en latente racisme in Europa bloot.

Jelinek toont een Europa dat zich in een identiteitscrisis bevindt, gevangen tussen zijn humanisme en zijn waarden enerzijds en zijn angsten en vooroordelen anderzijds. Haar tekst is een woordenstroom waarin verschillende stemmen klinken en tegenstrijdige meningen verwoord worden. Die Schutzbefohlenen is pijnlijk actueel: alle beelden die intussen op ons netvlies gebrand staan, van aangespoelde kinderlijkjes tot lugubere koelwagens, brengt Jelinek haar- scherp tot leven

Guy Cassiers leest de tekst van Jelinek als een polyfonie van stemmen en thema’s die gedragen wordt door vier acteurs (Katelijne Damen, Abke Haring/Sanne Samina Hanssen, Han Kerckhoffs en Lucas Smolders). Voortdurend verschuift het perspectief: van mededogen over onverschilligheid naar afwijzing. Soms hoor je het verhaal van de vluchtelingen en hun moeizame overtocht, dan weer krijg je ambigu commentaar van hen die aan de kant staan en toekijken. Tegenover deze woordenstroom kiest Cassiers voor een sterke fysieke aanwezigheid in de groep van een vijftiental dansers in een choreografie van Maud Le Pladec.

Voor scenografie en kostuums liet Tim Van Steenbergen zich inspireren door de beelden die ons dagelijks overspoelen in de media, maar ook door iconische beelden zoals die van Hieronymus Bosch.

Dansers België, Nederland, Avignon (FR), Girona (ES):

Samuel Baidoo, Machias Bosschaerts, Pieter Desmet, Sarah Fife, Berta Fornell Serrat, Julia Godina Llorens, Aki Iwamoto, Daan Jaarsveld, Levente Lukacs, Hernan Manchebo Martinez, Alexa Moya Panksep, Marcus Alexander Roydes, Meike Stevens, Pauline Van Nuffel, Sandrine Wouters, Bianca Zueneli

Dansers Orléans (FR), Valenciennes (FR), Mulhouse (FR):

Laura Anglade, Nina Barbé, Lily Brieu, Mélen Cazenave, Romane Piffaut, Kostia Choix, Gaspard Charon, Pierre Chauvin-Brunet, Guillaume Forestier, Bastien Gache, Valentin Henri, Franck Sammartano

Grensgeval maakt deel uit van Grenzeloos, een project van verscheidene Toneelhuismakers over het thema migratie.

"Universeel en tijdloos kunstwerk. Regisseur Cassiers komt in Grensgeval tot een schilderachtige, haast zintuiglijke abstractie, die de complexe thematiek goed invoelbaar maakt. De tekst is gedicht, gebed, aanklacht en klaagzang; soms verrassend raak."

"Cassiers en zijn medewerkers pakken de teksten van Jelinek heel esthetisch aan. Teksten die naar het hart gaan, maar die door de esthetische aanpak op afstand blijven. Emotioneel én rationeel. Tot tranen toe word je niet bewogen, maar het geheel zet wel aan tot reflectie. Een mooie én rake productie."

"Guy Cassiers zet tanden in Elfriede Jelinek. De vluchtelingencrisis in dans en beweging. Een moedige voorstelling"

Pieter T'Jonck in De Morgen **** , 7 mei 2017

"Absoluut de moeite om te gaan kijken: de voorstelling is een stille schets van een stand van zaken vandaag. Eentje waar je droevig van wordt en die je meeneemt naar huis."

Evelyne Coussens in Klara , 5 mei 2017

"Dit personageloos stuk siddert en dobbert, grijpt vast en toont bovenal om hoeveel meer mensen het gaat dan die ene aangespoelde kleuter."

Credits

regie

  • Guy Cassiers

schrijver

  • Dina Dooreman

tekst

  • Elfriede Jelinek

vertaling

  • Tom Kleijn

met

  • Abke Haring
  • Han Kerckhoffs
  • Katelijne Damen
  • Sanne Samina Hanssen
  • Lukas Smolders

lichtontwerp

  • Fabiana Piccioli

video-ontwerp

  • Frederik Jassogne

geluidsontwerp

  • Diederik De Cock

choreografie

  • Maud Le Pladec

kostuum- en decorontwerp

  • Tim Van Steenbergen

productie

  • Toneelhuis

coproductie

  • CDN Orléans
  • Festival d'Avignon
  • La Filature, Mulhouse
  • Le Phénix, Scène nationale de Valenciennes
  • CCNO - Centre Chorégraphique National d’Orléans
  • Scène nationale d'Orléans

in samenwerking met

  • Bachelor dans Koninklijk Conservatorium Antwerpen AP Hogeschool
  • CNSMD Lyon

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. zaterdag 29 april 2017 — 14U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. donderdag 4 mei 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zaterdag 6 mei 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. zondag 7 mei 2017 — 16U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. dinsdag 9 mei 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. woensdag 10 mei 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. donderdag 11 mei 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. vrijdag 12 mei 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. zaterdag 13 mei 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  10. vrijdag 19 mei 2017 — Stadsschouwburg Groningen, Groningen
  11. woensdag 24 mei 2017 — CC Kortrijk, Kortrijk
  12. zaterdag 27 mei 2017 — Parktheater, Eindhoven
  13. dinsdag 30 mei 2017 — Stadsschouwburg, Utrecht
  14. donderdag 1 juni 2017 — Kaaitheater, Brussel
  15. vrijdag 2 juni 2017 — Kaaitheater, Brussel
  16. woensdag 7 juni 2017 — Koninklijke Schouwburg, Den Haag
  17. donderdag 22 juni 2017 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  18. dinsdag 18 juli 2017 — Parc des Expositions, Avignon
  19. woensdag 19 juli 2017 — Parc des Expositions, Avignon
  20. donderdag 20 juli 2017 — Parc des Expositions, Avignon
  21. zaterdag 22 juli 2017 — Parc des Expositions, Avignon
  22. zondag 23 juli 2017 — Parc des Expositions, Avignon
  23. maandag 24 juli 2017 — Parc des Expositions, Avignon
  24. woensdag 20 september 2017 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  25. donderdag 21 september 2017 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  26. donderdag 5 oktober 2017 — Centre Dramatique National/Théâtre d'Orléans, Orléans
  27. vrijdag 6 oktober 2017 — Centre Dramatique National/Théâtre d'Orléans, Orléans
  28. zaterdag 7 oktober 2017 — Centre Dramatique National/Théâtre d'Orléans, Orléans
  29. donderdag 12 oktober 2017 — Le Phénix, Valenciennes
  30. vrijdag 13 oktober 2017 — Le Phénix, Valenciennes
  31. woensdag 18 oktober 2017 — La Filature, Mulhouse
  32. donderdag 19 oktober 2017 — La Filature, Mulhouse
  33. donderdag 26 oktober 2017 — 14U30 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  34. zaterdag 18 november 2017 — Temporada Alta, Girona

Nieuws over ‘Grensgeval’

Artikel — 19 juni 2018

Nieuwe woorden, alstublieft!

Mokhallad Rasem werd uitgenodigd door Theater Rotterdam om deel te nemen aan een uitgebreid programma rond Wereldvluchtelingendag. Hij brengt er zijn Delivery Theatre op 20 juni 2018. Toneelhuis werkt al enkele jaren intensief rond dit thema. Dramaturg Erwin Jans kroop erover in zijn pen en interviewde ook Mokhallad Rasem. 

Artikel — 1 maart 2018

TONEELG(E)RUIS EDITIE #11

De vorige twee edities van Toneelg(e)ruis waren themanummers, respectievelijk over onze werking rond participatie en openbaarheid (editie #9) en over P.U.L.S., ons nieuwe project met jonge makers (editie #10). In Toneelg(e)ruis, editie #11 komt de breedte van de Toneelhuiswerking opnieuw op de voorgrond.

Video — 4 juli 2017

Toneelhuis zomert

De Bourla en ticketbalie sluiten even de deuren maar ondertussen zitten onze makers niet stil deze zomer.

Video — 15 mei 2017

Vluchtelingen ontmenselijken is onszelf ontmenselijken

Op vraag van Toneelhuis kropen vijf opiniemakers in hun pen over de nieuwe voorstelling Grensgeval van Guy Cassiers. We bundelden de columns van Herman Van Goethem (Rector Universiteit Antwerpen), Fikry El Azzouzi (auteur), Christophe Busch (directeur Kazerne Dossin), Judith Van Istendael (stripauteur), Bleri Lleshi (auteur, filosoof, activist, documentairemaker).

Lees hier de column van Bleri Lleshi.

Video — 15 mei 2017

De nachtmerrie van de eeuwige vlucht

Op vraag van Toneelhuis kropen vijf opiniemakers in hun pen over de nieuwe voorstelling Grensgeval van Guy Cassiers. We bundelden de columns van Herman Van Goethem (Rector Universiteit Antwerpen), Fikry El Azzouzi (auteur), Christophe Busch (directeur Kazerne Dossin), Judith Vanistendael (stripauteur), Bleri Lleshi (auteur, filosoof, activist, documentairemaker).

Lees hier de column van Judith Vanistendael.

Video — 15 mei 2017

De hel dat zijn de anderen

Op vraag van Toneelhuis kropen vijf opiniemakers in hun pen over de nieuwe voorstelling Grensgeval van Guy Cassiers. We bundelden de columns van Herman Van Goethem (Rector Universiteit Antwerpen), Fikry El Azzouzi (auteur), Christophe Busch (directeur Kazerne Dossin), Judith Van Istendael (stripauteur), Bleri Lleshi (auteur, filosoof, activist, documentairemaker).

Lees hier de column van Christophe Busch.

Video — 15 mei 2017

Het leven is voor mij een zegen

Op vraag van Toneelhuis kropen vijf opiniemakers in hun pen over de nieuwe voorstelling Grensgeval van Guy Cassiers. We bundelden de columns van Herman Van Goethem (Rector Universiteit Antwerpen), Fikry El Azzouzi (auteur), Christophe Busch (directeur Kazerne Dossin), Judith Vanistendael (stripauteur), Bleri Lleshi (auteur, filosoof, activist, documentairemaker).

Lees hier de slamtekst van Fikry El Azzouzi.

Artikel — 15 mei 2017

Vluchtelingen vroeger en nu

Op vraag van Toneelhuis kropen vijf opiniemakers in hun pen over de nieuwe voorstelling Grensgeval van Guy Cassiers. We bundelden de columns van Herman Van Goethem (Rector Universiteit Antwerpen), Fikry El Azzouzi (auteur), Christophe Busch (directeur Kazerne Dossin), Judith Vanistendael (stripauteur), Bleri Lleshi (auteur, filosoof, activist, documentairemaker).

Lees hier de column van Herman Van Goethem.

Artikel — 5 mei 2017

Guy Cassiers over Grensgeval

Erwin Jans interviewde Guy Cassiers naar aanleiding van zijn nieuwe voorstelling Grensgeval.

Artikel — 14 april 2017

Interview met Mokhallad Rasem

Theater Malpertuis interviewde Toneelhuismaker Mokhallad Rasem naar aanleiding van zijn nieuwe voorstelling Zielzoekers.

Video — 7 maart 2017

CTZNS viert het burgerinitiatief

Van 20 tot 24 februari 2017 zette Toneelhuis een kick-off werkweek op met journalisten-in-spe die zal leiden tot de lancering een nieuw digitaal platform: CTZNS.eu.

Artikel — 2 maart 2017

20-24 februari 2017: een stap dichter bij de lancering van CTZNS.eu

Met journalisten-in-spe zette Toneelhuis een kick-off week op die zal leiden tot de lancering een nieuw digitaal platform: CTZNS. Het platform verzamelt positieve, krachtige burgerinitiatieven in tijden van vluchtelingencrisis, angst en maatschappelijke polarisering.

Deze nieuwe site wil de ‘mogelijkheidszin’ van de Europese burger in het voetlicht plaatsen. Na de succesvolle testofcivilisation.eu en invisible.cities.eu. ambieert CTZNS om een nieuw en krachtig signaal te worden in onze samenleving.  Liefst op Europese schaal.

Artikel — 8 november 2016

Dansrepetities Grensgeval gestart

In Antwerpen zijn de studenten dans van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen onder leiding van choreografe Maud Le Pladec gestart met de dansrepetities voor Grensgeval (Guy Cassiers), naar Die Schutzbefohlenen van Elfriede Jelinek. Hierbij vindt u een fotoverslag van de kennismakingsweek.

Artikel — 7 november 2016

Vluchteling zkt. vrede

Enkele tientallen mensen en organisaties grepen de zevende vredeswake aan om de Verklaring van Langemark te maken en onderschrijven. Toneelhuis onderschrijft mee en engageert zich om in een vluchteling of migrant allereerst een (mede)mens te zien.

Reacties (10)

C.Cleeren — 3 juli 2017

Enige tijd geleden dat ik grensgeval zag maar van alle tijden, dit veel te veel - letterlijk - oeverloos drama.
Over politiek ga ik het niet hebben - eveneens oeverloos.
Met een etsnaald geschreven. Woorden door zuur gebeten. Wat aquatint voor de grijswaarden. Wisselende standpunten door verwisselende personages, maar ook uit één en dezelfde mond uitgesproken. Wat verwarrend zoals de problematiek ook is.
Grensgeval maakt van elke grens een geval. De grens tussen de scène van de acteurs en die van de toeschouwers, de tekst en de politieke relevantie.
Een spiegel wordt ons voorgehouden. We herkennen wat we niet zagen, niet wilden zien, niet durfden te zien. We beseffen dat er polyfonisch geruis is en geen antwoord voldoet.
De choreografie is sober maar heftig. Zuchten en hijgen als de klank van het naamloze. Zijn we niet allen over elke grens heen naamlozen op zoek naar (h)erkenning? Identiteit is verworden tot een lastig woord. Eigenlijk had ik nog wat meer spervuur verwacht van deze auteur - en meer dystonie, en meer controverse in de standpunten. De fictie haalt de werkelijkheid niet in - niet in dit werkelijk drama dat uitgebeend ligt te rotten op een tafel van marmer. De problematiek is niet eenduidig en de oplossing al evenmin. Kunst kan de wereld niet redden, maar toneelliefhebbers kunnen de kunst wel redden. En kunst is dan volgens mij een platform waar iedereen kan aan deelnemen, ongeacht status en inkomen: waar zijn ze dan, onze nieuwkomers?

Miel Pieters — 25 mei 2017

Confronterend zo naar het podium gezogen door deze sterke voorstelling. Raakt uitvoering raakt tot in binnenste van de ziel.
Proficiat, theater op top.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties