nl fr en
Theater

Risjaar Drei

Olympique Dramatique

Bekijk foto's

“Agge ne klootzak zoekt, ksallekikkem wel spelen.”

Risjaar is afstotelijk. Hij is prematuur geboren, onaf. Hij is misvormd, hij mankt en hij is lelijk als de nacht. Tijdens de Rozenoorlogen die plots uitbraken na de dood van Hendrik Vijf, heeft Risjaar als een beest gevochten voor zijn familie, aan de zijde van zijn broer Edwaar. En nu is Edwaar koning, dankzij een aantal brutale politieke moorden, uitgedacht door zijn kreupele broertje. Maar het einde van de oorlog brengt voor Risjaar niet de lang verhoopte rust.

Risjaar kent geen vrede. Zijn afkeer voor de mensheid, waar hij nooit echt bij zal horen, zit te diep gebakken. Er is integendeel iets geboren, iets aangewakkerd. Een inzicht. Een drift, een gewetenloze ambitieuze honger. Een mogelijkheid om boven zichzelf uit te stijgen: “Agge ne klootzak zoekt, ksallekikkem wel spelen.”

In Richard III schiep Shakespeare een van de meest memorabele monsters uit de literatuur. Wat hem mee zo aantrekkelijk maakt, is zijn bevrijde en ongegeneerd vrolijk tentoongespreide amoraliteit. Schaamteloze onmenselijke meningen klonken nooit zo lekker.

Risjaar Drei is een portret van een elite, een klein groepje machthebbers dat de politiek heeft gereduceerd tot een schaakspel in achterkamers en wandelgangen. De ideale voedingsbodem voor de sluwste, de handigste, de meest eloquente, de meest meedogenloze onder hen, om uit te groeien tot een perverse dictator. Macht als doel. Maar wat met die macht eens ze verworven is?

"Wat een tekst, wat een cast, wat een spel! (...) Trump haalt zeker niet het niveau van deze Risjaar. Zo sluw en zo intelligent."

"Dat de spanning gedurende de twee en een half uur durende opvoering geen moment verslapt, is een verdienste van de grote taalrijkdom, die schoonheid en raffinement puurt uit al wat lelijk en amorf is."

Jan-Jacob Delanoy in Cutting Edge **** , 27 maart 2017

"Antwaarps theater overgoten met een wellustig sausje van machtsgeilheid en topprestaties van een indrukwekkende cast."

Lotte Philipsen in Knack Focus **** , 17 februari 2017

"Peter Van den Begin schittert in koningsdrama Risjaar Drei."

"Peter Van den Begin wist Risjaar zodanig knap gestalte te geven dat we als publiek uiteindelijk toch niet anders konden dan een beetje te gaan houden van deze ongelooflijke tweezak en klootzak."

Sascha Siereveld in Concertnews **** , 19 februari 2017

"Risjaar Drei haalt de tijd terug dat theater nog om spelers draaide."

Wouter Hillaert in De Standaard **** , 20 februari 2017

"Het is zoals wel vaker bij Olympique Dramatique een stuk waarbij je met een goed gevoel naar buiten gaat. Topavond dus."

Koen Van Boxem in De Tijd , 21 februari 2017

"Peter Van den Begin vertolkt de titelrol en hij doet dat ijzersterk, met vet taalgebruik."

"Slapstick of tragedie? Olympique Dramatique verslikt zich met 'Risjaar Drei' in Shakespeare."

Ciska Hoet in De Morgen ** , 18 februari 2017

"Er valt veel over deze toneelavond te zeggen. Voorop en kort samengevat dat het een meesterstuk is. Vanwege de retorische brille. Om de kale verschrikking van de taal. Door het lepe venijn in het acteren van Peter Van den Begin. (...) Maar vooral torenen in deze krankzinnig inventieve regie van Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal de twee sleutelscènes van Risjaar met ‘zijn’ twee vrouwen boven alles uit."

Credits

van

  • Olympique Dramatique

vrij naar

  • Richard III van William Shakespeare
  • Risjaar Modderfokker den Derde
  • Richard III

tekst, regie

  • Tom Dewispelaere
  • Stijn Van Opstal

met

  • Jan Decleir
  • Mieke De Groote
  • Nico Sturm
  • Sanne Samina Hanssen
  • Peter Van den Begin
  • Jonas Vermeulen
  • Koen De Sutter
  • Stijn Van Opstal / Tom Dewispelaere

dramaturgie

  • Ellen Stynen

scenografie

  • Stef Stessel

lichtontwerp

  • Stef Stessel

kostuumontwerp

  • Ilse Vandenbussche

geluidsontwerp

  • Yves de Mey

productie

  • Toneelhuis

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. donderdag 16 februari 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. vrijdag 17 februari 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zaterdag 18 februari 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. zondag 19 februari 2017 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. donderdag 23 februari 2017 — cultuurcentrum Brugge, Brugge
  6. vrijdag 24 februari 2017 — cultuurcentrum Brugge, Brugge
  7. maandag 27 februari 2017 — 30CC, Leuven
  8. dinsdag 28 februari 2017 — 30CC, Leuven
  9. woensdag 1 maart 2017 — 30CC, Leuven
  10. donderdag 2 maart 2017 — KVS - BOL, Brussel
  11. vrijdag 3 maart 2017 — KVS - BOL, Brussel
  12. zaterdag 4 maart 2017 — KVS - BOL, Brussel
  13. dinsdag 7 maart 2017 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  14. woensdag 8 maart 2017 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  15. vrijdag 10 maart 2017 — CC Sint-Niklaas, Sint-Niklaas
  16. zaterdag 11 maart 2017 — CC Sint-Niklaas, Sint-Niklaas
  17. dinsdag 14 maart 2017 — cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
  18. woensdag 15 maart 2017 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  19. vrijdag 17 maart 2017 — CC Kortrijk, Kortrijk
  20. zaterdag 18 maart 2017 — Parktheater, Eindhoven
  21. maandag 20 maart 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  22. dinsdag 21 maart 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  23. donderdag 23 maart 2017 — CC Zwaneberg, Heist-Op-Den-Berg
  24. vrijdag 24 maart 2017 — Vooruit - Theaterzaal, Gent
  25. zaterdag 25 maart 2017 — Vooruit - Theaterzaal, Gent
  26. zondag 26 maart 2017 — Vooruit - Theaterzaal, Gent
  27. donderdag 30 maart 2017 — CC 't Getouw, Mol
  28. zaterdag 1 april 2017 — Stadsschouwburg, Utrecht
  29. dinsdag 4 april 2017 — Koninklijke Schouwburg, Den Haag
  30. donderdag 6 april 2017 — CC De Grote Post, Oostende
  31. dinsdag 11 april 2017 — CC De Werf, Aalst, Aalst
  32. donderdag 13 april 2017 — CC De Spil, Roeselare
  33. dinsdag 18 april 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  34. woensdag 19 april 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  35. donderdag 20 april 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  36. vrijdag 21 april 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  37. zaterdag 22 april 2017 — 21U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  38. vrijdag 4 augustus 2017 — Theater aan Zee, Oostende
  39. zaterdag 5 augustus 2017 — Theater aan Zee, Oostende
  40. zondag 3 september 2017 — 21U30 — Kaaitheater, Brussel
  41. zondag 10 september 2017 — 20U00 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  42. woensdag 21 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  43. donderdag 22 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  44. vrijdag 23 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  45. zaterdag 24 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  46. dinsdag 27 november 2018 — 20U00 — KVS - BOL, Brussel
  47. woensdag 28 november 2018 — 20U00 — KVS - BOL, Brussel
  48. vrijdag 7 december 2018 — 20U00 — CC Westrand, Dilbeek
  49. woensdag 12 december 2018 — 20U30 — CC Diest, Diest
  50. donderdag 13 december 2018 — 20U00 — NTGent - schouwburg, Gent
  51. vrijdag 14 december 2018 — 20U00 — NTGent - schouwburg, Gent
  52. zaterdag 15 december 2018 — 20U00 — NTGent - schouwburg, Gent

Nieuws over ‘Risjaar Drei’

Artikel — 5 oktober 2018

Liefde voor het woord

Een gesprek met Jolente De Keersmaeker &Frank Vercruyssen (STAN) en Tom Dewispelaere & Stijn Van Opstal (Olympique Dramatique) naar aanleiding van Poquelin II en Risjaar Drei.

Artikel — 1 juni 2018

TONEELG(E)RUIS EDITIE #12

De 12de editie  van Toneelg(e)ruis is uitgebreid geworden. Veel interviews. Veel informatie. Veel invalshoeken. Een rode draad is moeilijk te vinden. Of misschien toch niet? Opvallend veel bijdragen gaan immers expliciet over hoe de theatermaker zich tot de werkelijkheid verhoudt. Die werkelijkheid is groot en complex en confronteert ons met enorme uitdagingen.

Video — 4 juli 2017

Toneelhuis zomert

De Bourla en ticketbalie sluiten even de deuren maar ondertussen zitten onze makers niet stil deze zomer.

Artikel — 12 juni 2017

Toneelhuis Aan Zee!

Gastcurator Dirk Pauwels maakte het programma bekend van Theater aan Zee 2017: een uiterst divers programma waarbij de zorg voor een maatschappij zonder uitsluiting, ook binnen de kunsten, in vele geuren en kleuren doordeemstert. Toneelhuis is er present met maar liefst zes producties.

Artikel — 1 juni 2017

Peter Van den Begin genomineerd voor Louis d’Or voor zijn rol in Risjaar Drei!

Peter Van den Begin is door de Nederlandse Toneeljury genomineerd voor de prijs voor de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol voor zijn vertolking in Risjaar Drei. De voorstelling van Toneelhuis | Olympique Dramatique - in regie van Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal - werd bovendien geselecteerd voor het Vlaams én het Nederlands Theaterfestival 2017!
Ook De dingen die voorbijgaan, een coproductie van Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam in regie van Ivo van Hove, werd geselecteerd voor de twee Theaterfestivals. Proficiat!

 

Citaat — 23 januari 2017

"Ik sprong een gat in de lucht toen Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal me vroegen om Risjaar te spelen. Ik heb Jan Decleir al zien schitteren in die rol, en Pierre Bokma. En in Brooklyn heb ik een versie van het stuk gezien met Kevin Spacey. En nu mag ik, verdorie! Ik word daar euforisch van, als een kind dat voor het eerst sneeuw ziet."

Peter Van den Begin
Artikel — 10 januari 2017

Risjaar Drei: stamboom van de huizen van Lancaster en York

Richard III is een van Shakespeares vroege stukken, voor het eerst opgevoerd rond 1593. Shakespeare is nog jong – ongeveer 28 – maar hij schept meteen een van de meest memorabele monsters uit de literatuur. Richard III heeft sindsdien niets van zijn glans en aantrekking verloren. Wat hem mee zo aantrekkelijk maakt, is zijn bevrijde en ongegeneerd vrolijk tentoongespreide amoraliteit. Schaamteloze onmenselijke meningen klonken nooit zo lekker.

Reacties (153)

Manu Meers — 29 november 2018

Gisteren gaan kijken in de KVS te Brussel. We verstonden er weinig van, moesten de Franse boventitteling lezen. Toch beter in gewoon Nederlands.

Jeanine L'Hoëst — 29 november 2018

SCH I TTE REND !!!!!!! Al 3x komen kijken !

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties