nl fr en

Olympique Dramatique

Olympique Dramatique wordt in 1999 opgericht door Tom Dewispelaere, Ben Segers, Stijn Van Opstal en Geert Van Rampelberg als autonoom spelerscollectief. Sinds 2006 is het collectief vast Toneelhuismaker. Hun eerste stukken, waaronder De Krippel en The Lieutenant of Inishmore, zijn fysiek en brutaal, met veel humor, virtuoze taalbrouwsels en geweld. Ze portretteren gesloten op zichzelf terug geplooide leefgemeenschappen. Olympique Dramatique werkt met wisselende en wederkerende zielsverwante spelers, gaat samenwerkingen aan met andere collectieven of stelt zich ten dienste van begeesterende regisseurs met urgente verhalen; maar steeds met de toneelspeler centraal. Gaandeweg groeit de liefde voor stevige repertoirestukken die floreren bij een aandachtige acteursregie: het succes van Risjaar Drei, AUGUSTUS ergens op de vlakte en Angels in America is daarvan het ultieme bewijs. Van Rampelberg en Segers zijn inmiddels teruggetreden als kernleden, maar Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal zetten de werking van Olympique Dramatique eens te meer voort en inviteren hun strijdmakkers occasioneel als acteurs in hun voorstellingen.

Tom Dewispelaere, Ben Segers, Stijn Van Opstal en Geert Van Rampelberg richtten Olympique Dramatique op vanuit de behoefte om, los van een regisseur, hun eigen ding te doen. Hun eerste stukken, waaronder De Krippel, De kale zangeres, De Jossen en The Lieutenant of Inishmore, zijn fysiek en brutaal, met veel humor, virtuoze taalbrouwsels en geweld. Kort daarna gaat Olympique Dramatique nieuwe uitdagingen aan. De groep waagt zich met Adams appels aan een musical; voor Kunstminnende heeren vertrekken ze voor het eerst niet van een bestaande tekst. Ze zoeken ook de confrontatie op met een regisseur: De geruchten maken ze met Guy Cassiers, Titus Andronicus met Raven Ruëll, In de strafkolonie / Het hol met Bart Meuleman, Het litteken lip met Pieter De Buysser en Bij het kanaal naar links van Alex van Warmerdam.

Maar zelf maken en regisseren blijft de rode draad: Tom Dewispelaere bewerkt Onvoltooid verleden van Hugo Claus. Hij maakt en speelt de voorstelling samen met Jan Decleir. Ze wordt geselecteerd voor het Theaterfestival 2012. De andere Olympiquers creëren in datzelfde seizoen 2011-2012 Van de Velde, een nieuw theaterstuk rond de figuur van de Antwerpse schrijver Roger Van de Velde die na een stormachtig leven vol alcohol en verslaving en een jarenlange internering tragisch overleed.

In 2012-2013 komt het hilarische Niets Is Onmogelijk tot stand, een coproductie tussen Olympique Dramatique en Lazarus gebaseerd op De zelfmoordenaar van Nikolaj Erdman. In het seizoen 2013-2014 creëren ze met het ‘oercollectief’ STAN Het wijde land. In 2014-2015 maakten ze samen met KVS en NTGent de succesproductie AUGUSTUS ergens op de vlakte. In het seizoen 2015–2016 creëren ze opnieuw een voorstelling met Alex van Warmerdam: Het Gelukzalige. In 2016-2017 maken ze Risjaar Drei, een regie van Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal met een absolute topcast, een productie die de zalen overal te lande doet vollopen.

In het seizoen 2017-2018 zijn de acteurs van Olympique Dramatique te zien in zowel Poquelin II als JR, in een regie van FC Bergman, twee producties waarin Olympique Dramatique tevens coproducent is. Kunst (1998) wordt hernomen in de Bourla.

In het seizoen 2018-2019 trakteert Olympique Dramatique het publiek op een aantal hernemingen: Risjaar Drei, Het litteken lip en Poquelin II. Van Poquelin II tourt bovendien vanaf mei 2019 ook een Franse versie.

 In het seizoen 2019-2020 staat niets minder dan het epische Angels in America op stapel: Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal tekenen voor de bewerking en de regie. Samen met een topcast willen zij deze hedendaagse klassieker neerzetten als een ode aan het vermogen van de mens om zich aan te passen en te overleven, als een pleidooi voor de kracht en de troost die de liefde in zich draagt.

Wachten op Godot is de volgende klassieker waar Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal zich over buigen. Bijna zeventig jaar na publicatie gaan ze de uitdaging aan om Becketts topstuk, dat tegelijk klucht, vaudeville, tragedie en pure slapstick is, op de planken te brengen. Omwille van de corona-omstandigheden kiest de ploeg ervoor om uit te wijken naar de Waagnatie, een desolate loods aan de Schelde waar ze vervolgens een pracht-Godot neerzetten (oktober 2021). Van deze Wachten op Godot staan een nieuwe reeks op stapel op locatie in Turnhout (De Warande).

Voor het seizoen 2021-2022 grijpen Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal terug naar hun liefde voor Ierse, donkere komedies zoals de stukken van Martin McDonagh (The Cripple, The Lieutenant of Inishmore) waarmee als jong theatercollectief ooit begonnen: samen met Jan Decleir en Pjeroo Roobjee creëeren ze in februari 2022 Hoge Mote naar Ballyturk van Enda Walsh, een fysieke komedie die om de grote vragen draait: leven, dood, macht, het menselijk bestaan, onze vluchtige passage op deze razende planeet.

Olympique Dramatique sluit het seizoen 2021-2022 af met deelname aan Lonely Hearts Club Band, een collectief project dat alle Toneelhuismakers in juni 2022 samenbrengt op de Bourlascène. 

Producties van/met ‘Olympique Dramatique’

Nieuws over ‘Olympique Dramatique’

Artikel — 8 april 2021

Radio Toneelhuis: ‘Deze ogen’

Jon Fosse (1959) is een Noors dichter, romancier en dramaturg. De laatste jaren schrijft hij overwegend voor toneel. Zijn toneelstukken worden over de hele wereld geënsceneerd, o.a. bij de Salzburger Festspiele, bij de Berliner Schaubühne en aan het Deutsches Theater Berlin, bij het Thalia Theater in Hamburg en bij het Schauspielhaus in Zürich. Hij is de meest besproken en gespeelde Noorse toneelschrijver na Henrik Ibsen.

Podcast — 10 december 2020

Radio Toneelhuis: Het Laxeermiddel

‘Ibsen on speed’, zo typeert Koen De Sutter Feydeau.
Sofie Decleir en Els Dottermans lezen vandaag mee met Nico Sturm, Tom Dewispelaere, Koen de Sutter en Tom Van Dyck.
 

Meer nieuws