nl fr en
Theater

Oorlog en terpentijn

Jan Lauwers, Toneelhuis, Needcompany

Bekijk foto's

Jan Lauwers maakt een theaterbewerking van het meeslepende epos Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans, met Viviane De Muynck in een hoofdrol.

Daarmee duikt Lauwers de familiegeschiedenis van Hertmans in, tussen kunst en oorlog, te midden van de Vlaamse strijd.

Vlak voor zijn dood gaf de grootvader van Stefan Hertmans zijn kleinzoon een paar volgeschreven oude cahiers. Zijn leven bleek getekend door zijn armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, door gruwelijke ervaringen als frontsoldaat in de Eerste Wereldoorlog en door een jonggestorven grote liefde. In zijn verdere leven zette hij zijn verdriet om in stille schilderkunst. Stefan Hertmans’ jarenlange fascinatie voor zijn grootvaders leven bracht hem uiteindelijk tot het schrijven van deze aangrijpende roman die de geschiedenis van een individu op sublieme wijze verbindt met de grote geschiedenis.

Jan Lauwers geeft een persoonlijke visie op het boek en grijpt het verhaal van Hertmans aan voor een intense vertoning over de opkomst van de industrialisering, het geweld van de ‘Grote Oorlog’, de liefde, het geluk, het verdriet en de geheimen van een mensenleven, op een nieuwe compositie van Rombout Willems.

 

Oorlog en terpentijn, De bekeerlinge en Antigone in Molenbeek van Stefan Hertmans zijn te koop in de inkomhal voor en na de voorstellingen.

 

 

"Een erg sterke, slimme en eigenzinnige bewerking die finaal ook diep ontroert."

"Intense gedramatiseerde vertelling die vanuit een origineel regieconcept vertrekt en door een sterke bezetting gedragen wordt."

Jan De Smet in De Morgen **** , 9 december 2017

"Deze bij vlagen meesterlijke theaterbewerking is een mengeling van livemuziek, dans, performance en volkstoneel. Met als imponerend middelpunt de aanwezigheid van Viviane De Muynck als De Verteller. Zij levert ruim twee uur lang een ongekende krachttoer: zij vertelt, leeft zich met gepaste afstand in en beeldt in woorden uit."

"Los van Lauwers' behoedzaamheid, krijgt de roman van Hertmans wel een mooie, nieuwe jas aangemeten. En daar zit de muziekcaroussel voor iets tussen (...), maar het zijn vooral de beelden die Lauwers gebruikt, die kracht uitstralen."

"Het geweld blijft, maar de schoonheid ook. Die ijzersterke moraal van Hertmans' verhaal krijgt een ontroerende theatrale tegenhanger in dit stuk. Lauwers' voorstelling is een ode aan het boek én zet aan om - opnieuw - in het boek te duiken. Bovendien ontmaskert deze voorstelling Lauwers als een meester die met rakend veel respect voor Hertmans' meesterwerk zijn eigen meesterwerk bouwt. Eentje dat een mens evengoed in vervoering brengt."

Els Van Steenberghe in Knack Focus **** , 11 december 2017

"Conflict, authenticiteit, lijfelijkheid, het obscene en het sublieme, de gruwel en de schoonheid, oorlog en terpentijn, Jan Lauwers en de Needcompany maken er een emotionele mokerslag van die blijft nazinderen."

Credits

regie

  • Jan Lauwers

bewerking

  • Jan Lauwers

tekst naar

  • Stefan Hertmans

met

  • Viviane De Muynck
  • Melissa Guerin
  • George Van Dam
  • Alain Franco
  • Sarah Lutz
  • Maarten Seghers
  • Grace Ellen Barkey
  • Elik Niv
  • Simon Lenski
  • Mohamed Toukabri
  • Benoît Gob

muziek

  • Rombout Willems

kostuumontwerp

  • Lot Lemm

dramaturgie

  • Elke Janssens

P.U.L.S. stage

  • Bosse Provoost

productie

  • Needcompany

coproductie

  • Festival De Marseille
  • Provincie West-Vlaanderen
  • Toneelhuis

met de steun van

  • de Vlaamse Overheid

Alle data

  1. dinsdag 18 december 2018 — CC Sint-Niklaas, Sint-Niklaas
  2. dinsdag 22 januari 2019 — Théâtre National, Brussel
  3. woensdag 23 januari 2019 — Théâtre National, Brussel
  4. donderdag 24 januari 2019 — Théâtre National, Brussel
  5. donderdag 28 maart 2019 — Teatros del Canal, Madrid
  6. vrijdag 29 maart 2019 — Teatros del Canal, Madrid
  7. donderdag 4 april 2019 — Opéra de Dijon, Dijon
  8. vrijdag 5 april 2019 — Opéra de Dijon, Dijon
  9. dinsdag 9 april 2019 — MC93, Bobigny
  10. woensdag 10 april 2019 — MC93, Bobigny
  1. donderdag 7 december 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. vrijdag 8 december 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zaterdag 9 december 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. woensdag 13 december 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. donderdag 14 december 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. vrijdag 15 december 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. zaterdag 16 december 2017 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. zondag 17 december 2017 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. dinsdag 29 mei 2018 — 20U30 — Scène Nationale de Sète, Sète
  10. woensdag 30 mei 2018 — 19U00 — Scène Nationale de Sète, Sète
  11. vrijdag 22 juni 2018 — Malta festival, Poznan
  12. zaterdag 23 juni 2018 — Malta festival, Poznan
  13. donderdag 28 juni 2018 — Festival de Marseille, Marseille 02
  14. vrijdag 29 juni 2018 — Festival de Marseille, Marseille 02
  15. vrijdag 14 september 2018 — Hellerau, Dresden
  16. zaterdag 15 september 2018 — Hellerau, Dresden
  17. maandag 5 november 2018 — CC De Spil, Roeselare
  18. donderdag 8 november 2018 — Concertgebouw, Brugge
  19. zaterdag 10 november 2018 — CC Strombeek, Strombeek-Bever
  20. donderdag 15 november 2018 — Mars - Mons Arts de la Scène, Mons
  21. donderdag 22 november 2018 — Vooruit - Theaterzaal, Gent
  22. vrijdag 23 november 2018 — Vooruit - Theaterzaal, Gent
  23. zaterdag 24 november 2018 — Vooruit - Theaterzaal, Gent
  24. zaterdag 1 december 2018 — CC De Werf, Aalst, Aalst
  25. woensdag 5 december 2018 — De Warande, Turnhout
  26. vrijdag 7 december 2018 — Schouwburg Kortrijk, Kortrijk
  27. zondag 9 december 2018 — CC Zwaneberg, Heist-Op-Den-Berg

Nieuws over ‘Oorlog en terpentijn’

Artikel — 7 december 2017

De engel en de kopieerfout

The weight of this sad time we must obey;
Speak what we feel, not what we ought to say.
The oldest hath borne most: we that are young
Shall never see so much, nor live so long
.
(Shakespeare, King Lear)

Artikel — 8 mei 2017

NIEUW: P.U.L.S.

Met een nieuw seizoen gaat ook een nieuw Toneelhuisinitiatief van start, P.U.L.S. of voluit Project for Upcoming artists for the Large Stage.

Reacties (69)

rosa-mari van hoydonck — 15 januari 2018

Na het boek te hebben gelezen was ik wel nieuwsgierig naar het resultaat op toneel.
Het is ons allebei (m'n man en ik) erg bevallen. De dansers en de live-muziek zorgden voor een extra dimensie. Viviane de Muynck zette weer een mooie prestatie neer zoals we van haar gewend zijn en ik weet het, toneel is meer dan een tekst van buiten leren en voordragen maar ze deed het dan toch maar. Jammer dat er toeschouwers zijn die dit maar 'gewoontjes' vinden.
Misschien zijn we tegenwoordig wat teveel verwend? Ikzelf heb vond het in alle geval een mooie voorstelling met als extraatje ook nog de mooie schilderijen.er bovenop.

Lucas Verhaegen — 21 december 2017

Een schoolvoorbeeld van 'more is less": de enscenering is overdone en soms irritant expliciet. De vertolking van De Munck is gewoontjes: de tekst draagt het stuk, niet haar prestatie. Maar zelfs halve mislukkingen maken het theater toch de moeite om te blijven gaan kijken.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties