Aanvullend programma Sharing stories of brave women

Aanvullend programma Sharing stories of brave women

Ontdek alle extra activiteiten rond de nieuwe voorstelling van Gorges Ocloo

Schrijf je in voor het gratis programma met een percussieve dansworkshop, een Foyergesprek en een mini-expo.

Celebrating Nana Yaa Asantewaa, sharing stories of women

Op 29 april staat storytelling centraal. Het verhaal van de Ghanese strijdster Nana Yaa Asantewaa dient als inspiratie om meer sterke verhalen met elkaar te delen. Onderbelichte verhalen van over de hele wereld en doorheen de geschiedenis nodigen uit tot verbinding. Hoe betrekken we deze verhalen op onszelf en de mensen om ons heen? Het programma focust op ontmoeting, dans en muziek. Daarnaast biedt een verdieping in de textielindustrie van Nana Benz een uitnodiging tot reflectie over de verhalen achter materiële objecten.

Doorlopend programma vanaf donderdag 27 april 2023

  • Gedurende de hele speelperiode kan je doorheen het gebouw een tentoonstelling bezoeken waarin krachtige verhalen worden gedeeld. Aan de hand van twee korte documentaires kan je kennismaken met inspirerende vrouwen. Daarnaast deelt Toneelhuismaker Gorges Ocloo video's, beelden en geluidsfragmenten, van zijn reis naar Ghana in het najaar 2022, die als inspiratie diende voor de voorstelling The Golden Stool, or the Story of Nana Yaa Asantewaa. 

Programma zaterdag 29 april 2023

Schrijf je hier gratis in!

  • Vanaf 13u - Mini-expo 
  • 13u30-15u - Percussive Dance Workshop door Briana Ashley Stuart, performer in The Golden Stool or the Story of Nana Yaa Asantewaa.
  • 16u -17u30 - Foyergesprek met Toneelhuismaker Gorges Ocloo, performer Titilayo Oliha, dichter Alara Adilow, medeoprichter Nana Benz Antwerpen Tetty Kayembe en muziekdramaturg Katherina Lindekens. 

“’s Avonds brei ik nieuwe stoffen aan de representaties van de vrouw die ik bij een tweedehandswinkel heb gekocht. Sommige versleten, sommige gloednieuw; nooit gedragen, in feilloze conditie weggedaan. Misschien stond het niet, of was het te prijzig. Sommige waren stoffig en bedekt met olie en bloedvlekken, opgedroogde melk die ik moest schoonpoetsen waardoor de kleuren en structuren van sommige representaties vervaagden. Ze zeggen: niemand weet wat een vrouw echt is, en niemand heeft ooit een echte vrouw gezien.” 
- Uit dichtbundel Mythen en stoplichten (2022) door Alara Adilow, Nederlandse dichter van Somalische afkomst.

Ook interessante producties: