Bekijk foto's
Debat

Vrouw

Een programma naar aanleiding van Internationale Vrouwendag

Een middag samengesteld door Lisaboa Houbrechts en Anna Luyten.
8 maart 2024 is Internationale Vrouwendag. Die staat elk jaar in het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld, meestal aan de hand van een specifiek thema. De Vrouwendag is in de twintigste eeuw ontstaan doordat vrouwen opkwamen voor hun rechten, onder andere op het gebied van arbeid en vrouwenkiesrecht. In 1911 werd Vrouwendag internationaal voor het eerst gevierd.
Het motto van 2024: Eén wereld, duizend vrouwen. 

Op zondag 3 maart nodigt Lisaboa Houbrechts een aantal fascinerende vrouwelijke kunstenaars uit die in relatie staan tot haar theaterwerk om deze dag op gepaste wijze te vieren in Toneelhuis. Al deze vrouwen werken en denken vanuit zintuiglijkheid en lijfelijkheid, elk vanuit een verschillende achtergrond:
  • Rand Abou Fakher - Syrische fluitist en filmregisseur, actrice in Bruegel
  • Claron McFadden - Amerikaanse sopraan, zangeres in I Silenti
  • Indre Jurgelevičiūtė - Litouwse zangeres en muzikant, componist voor Yerma
  • Anne-Laure Vandeputte - Belgische actrice en regisseur, actrice in Bruegel
  • Tsubasa Hori - Japanse componist, drummer en muzikant 
In haar theaterwerk werpt Lisaboa Houbrechts steevast een nieuwe blik op verhalen uit de geschiedenis, waarbij ze de ambiguïteit van de vrouw centraal zet. Zo maakte ze een eigenzinnige bewerking van Hamlet (2018), waarmee ze Hamlets moeder, koningin Gertrude, naar het hart van het repertoire bracht. En gaf ze in Bruegel (2019) de Dulle Griet, de vrouw die als ‘manwijf’ wordt beschimpt, zelf een stem. Ook in Vake Poes; of hoe God verdween (2022) wordt een familie-epos verteld door de ogen van de Kleindochter.

Onder leiding van artistiek onderzoeker, documentairemaker en interviewer Anna Luyten gaan de zeven vrouwen op het podium van de Bourla in gesprek over hun werk, sociale en politieke contexten en toont elk van hen beelden en werk van zichzelf en/of andere bevlogen vrouwen. 

Het werk van Anna Luyten is bijzonder nauw verbonden met dat van Lisaboa Houbrechts, hun samenwerking fungeert als een wederzijdse voedingsbodem. In het verleden werkten ze o.a. samen aan een aflevering van Radio Toneelhuis en in de reeks Anna en haar veldverslagen in de School van Gaasbeek. Anna Luyten werkte als dramaturg ook twee jaar mee aan Yerma. Anna’s stem is een van de fascinerende vrouwelijke stemmen die resoneren tijdens deze middag. 

VROUW wordt een polyfoon vrouwenkoor – gevormd door stemmen, teksten, gesprekken, gezangen en beelden – rustend op het oeuvre van Lisaboa dat zich vormt door en met assemblage en sedimentaire lagen van verhalen uit ‘vrouwen’ levens. Een middag met diepgravende gesprekken, verrassende en intieme muzikale intermezzo’s en filmbeelden.
We tonen ook Braided Love (2018, 24 min), een kortfilm van Rand Abou Fakher met Anna Franziska Jäger over de complicaties van de relatie tussen een moeder en haar dochter. Lisaboa Houbrechts en Béla Tarr werkten mee aan deze film.
Het aankondigingsbeeld van deze dag is Love me, Fuck me van kunstenares Tracey Rose. Lisaboa Houbrechts raakte gefascineerd door het werk in LLS Paleis bij de tentoonstelling rond de Dulle Griet, in de aanloop naar Houbrechts' eigen voorstelling Bruegel

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. zondag 3 maart 2024 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen

Ook interessante producties