nl fr en
Theater

Matisklo

Bekijk foto's

In Matisklo zoekt Bosse Provoost met vijf andere theatermakers naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare aan de hand van gedichten van Paul Celan, kostuums die een mens opslokken en hoopjes bezielde materie.

Celan gaat als overlever van de Holocaust moreel en talig tot het uiterste. Zijn poëzie reikt naar wat zich 'voorbij' de taal bevindt: een wereld lang voor of ver voorbij de mensen, een spreken vanuit het eigen dood­-zijn. Ieder woord is als een steen die opgepakt en vanuit meerdere richtingen bekeken kan worden.

Benjamin Cools en Joeri Happel doen een worp.

Op de scène passeren eveneens enkele ambigue en in zichzelf gekeerde ‘figuren’. 
Welke spreidsprongen aan beteke­nis en verbeelding ontstaan er wanneer deze figuren en de gedichten van Celan elkaar ontmoeten?
Getuigt het duister aan de hemel niet van het verre sterrenlicht dat onze wereld onmogelijk kan bereiken? Matisklo is een uitnodiging om naar ‘zwartsterren’ te turen.

DRAADZONNEN
boven de grauwzwarte kaalslag.
                    
Een boom-
hoge gedachte
                    
grijpt de lichtklank: er zijn
nog liederen te zingen, voorbij
de mensen.

                    
(P.Celan, Ademkeer)                       

"Net nu zelfs de president van de Verenigde Staten racisme en antisemitisme weer salonfähig helpt maken, zet een stel jonge Vlaamse makers de taal van een bijna vergeten Holocaust-dichter in een fris en nieuw toneellicht."

"In deze beelden – en zo zijn er nog - gaat  Matisklo open, openbaart zich in de hoofden van de toeschouwers een wereld die groter is dan de beelden zelf, en waarin het onuitsprekelijke tastbaar wordt."

Evelyne Coussens in Etcetera , 23 november 2018

Credits

regie

  • Bosse Provoost

concept

  • Bosse Provoost

tekst

  • Paul Celan

vertaling

  • Ton Naaijkens

co-regie

  • Ezra Veldhuis
  • Geert Belpaeme

dramaturgie

  • Geert Belpaeme

scenografie, lichtontwerp

  • Ezra Veldhuis

geluidsontwerp

  • Benjamin Cools

kostuumontwerp

  • Max Pairon

spel

  • Benjamin Cools
  • Joeri Happel

productie

  • Toneelhuis
  • Kraagsteen

coproductie

  • kunstencentrum Vooruit
  • Jonge Harten Theaterfestival

met de steun van

  • wp Zimmer
  • De Brakke Grond, Amsterdam
  • Casa Kafka Pictures - Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius
  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid

Alle data

  1. zondag 24 februari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. donderdag 28 maart 2019 — Vooruit - Domzaal, Gent
  3. vrijdag 29 maart 2019 — Vooruit - Domzaal, Gent
  1. donderdag 15 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. vrijdag 16 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. vrijdag 23 november 2018 — Jonge Harten, Groningen
  4. woensdag 12 december 2018 — Theater Kikker, Utrecht

Nieuws over ‘Matisklo’

Artikel — 4 november 2018

Ton Naaijkens Over Paul Celan

Ton Naaijkens - vertaler van de poëzie van Celan - over Auschwitz, Celan, Primo Levi, Giorgio Agamben en de voorstelling Matisklo.

Artikel — 30 oktober 2018

Bosse Provoost en Geert Belpaeme over Matisklo

"Celans taallandschappen nodigden ons niet alleen uit om te spreken maar ook om beelden te maken. We verbeelden niet zijn woorden, we gaan op zijn uitnodiging in om verder te verbeelden." 

Artikel — 25 oktober 2018

tekstuitgave Matisklo

Een tekstuitgave met gedichten van Paul Celan naar aanleiding van de voorstelling Matisklo.

Artikel — 7 mei 2018

De kronieken van de tijd

‘Onze tijd is uit zijn hengsels’, dat was het motto van onze seizoensbrochure van vorig jaar. En er is het voorbije jaar weinig gebeurd dat erop zou wijzen dat dat niet meer het geval is. Het motto was ontleend aan Hamlet van Shakespeare. Dat geldt ook voor het motto van dit seizoen.

Reacties (7)

Jan — 22 november 2018

Een mooie, verstilde, poëtische voorstelling waarop ik gedachten en beelden kan projecteren. Een zachte aanraking die beklijft. De Apero inleiding voorafgaand in de foyer was heel informatief en interessant.

Dany Verstrepen — 21 november 2018

Ben zeer teleurgesteld naar huis afgezakt. Begreep de finesse niet. Woorden/teksten (?) die niet te begrijpen waren. Van de 70 minuten durende show was er hoop en al tien minuten tekst. De rest was opvulling van tijd. Wanneer sommigen zelfs lachten omdat één of ander "wezen" zich verplaatste, vroeg ik mezelf af of het was om hun entreegelden te verantwoorden of waren ze toch tevreden? Of was het eerder een opluchting dat er toch iets "positiefs" was? Mocht ik de zaal kunnen verlaten hebben zonder de rest te storen, was ik al na tien minuten weg geweest. Ben gebleven uit respect voor de crew. De vraag is of dat moest.... Ik denk mijn abonnement niet meer te vernieuwen volgend jaar.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Hamlet Theater 22 september 2018 t/m 3 mei 2019

Hamlet

Kuiperskaai / Lisaboa Houbrechts