nl fr en
Theater

Matisklo

Bosse Provoost

Bekijk foto's

In Matisklo zoekt Bosse Provoost met vijf andere theatermakers naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare aan de hand van gedichten van Paul Celan, kostuums die een mens opslokken en hoopjes bezielde materie.

Op de scène passeren eveneens enkele ambigue en in zichzelf gekeerde ‘figuren’. 
Welke spreidsprongen aan beteke­nis en verbeelding ontstaan er wanneer deze figuren en de gedichten van Celan elkaar ontmoeten?

Celan gaat als overlever van de Holocaust moreel en talig tot het uiterste. Zijn poëzie reikt naar wat zich 'voorbij' de taal bevindt: een wereld lang voor of ver voorbij de mensen, een spreken vanuit het eigen dood­-zijn. Ieder woord is als een steen die opgepakt en vanuit meerdere richtingen bekeken kan worden.



DRAADZONNEN
boven de grauwzwarte kaalslag.
                    
Een boom-
hoge gedachte
                    
grijpt de lichtklank: er zijn
nog liederen te zingen, voorbij
de mensen.

                    
(P.Celan, Ademkeer)                       

"Net nu zelfs de president van de Verenigde Staten racisme en antisemitisme weer salonfähig helpt maken, zet een stel jonge Vlaamse makers de taal van een bijna vergeten Holocaust-dichter in een fris en nieuw toneellicht."

"In deze beelden – en zo zijn er nog - gaat  Matisklo open, openbaart zich in de hoofden van de toeschouwers een wereld die groter is dan de beelden zelf, en waarin het onuitsprekelijke tastbaar wordt."

Evelyne Coussens in Etcetera , 23 november 2018

Credits

regie

  • Bosse Provoost

concept

  • Bosse Provoost

tekst

  • Paul Celan

vertaling

  • Ton Naaijkens

co-regie

  • Ezra Veldhuis
  • Geert Belpaeme

dramaturgie

  • Geert Belpaeme

scenografie, lichtontwerp

  • Ezra Veldhuis

geluidsontwerp

  • Benjamin Cools

kostuumontwerp

  • Max Pairon

spel

  • Benjamin Cools
  • Joeri Happel
  • Ezra Veldhuis
  • Geert Belpaeme

productie

  • Toneelhuis
  • Kraagsteen

coproductie

  • kunstencentrum Vooruit
  • Jonge Harten Theaterfestival

met de steun van

  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
  • Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius
  • wp Zimmer
  • De Brakke Grond, Amsterdam

Alle data

  1. dinsdag 15 oktober 2019 — Théâtre de la Bastille, Parijs
  2. woensdag 16 oktober 2019 — Théâtre de la Bastille, Parijs
  3. donderdag 17 oktober 2019 — Théâtre de la Bastille, Parijs
  4. vrijdag 18 oktober 2019 — Théâtre de la Bastille, Parijs
  5. zaterdag 4 april 2020 — De Brakke Grond, Amsterdam
  1. donderdag 15 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. vrijdag 16 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. vrijdag 23 november 2018 — Jonge Harten, Groningen
  4. woensdag 12 december 2018 — Theater Kikker, Utrecht
  5. zondag 24 februari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. donderdag 28 maart 2019 — Vooruit - Domzaal, Gent
  7. vrijdag 29 maart 2019 — Vooruit - Domzaal, Gent

Nieuws over ‘Matisklo’

Artikel — 4 november 2018

Ton Naaijkens Over Paul Celan

Ton Naaijkens - vertaler van de poëzie van Celan - over Auschwitz, Celan, Primo Levi, Giorgio Agamben en de voorstelling Matisklo.

Artikel — 30 oktober 2018

Bosse Provoost en Geert Belpaeme over Matisklo

"Celans taallandschappen nodigden ons niet alleen uit om te spreken maar ook om beelden te maken. We verbeelden niet zijn woorden, we gaan op zijn uitnodiging in om verder te verbeelden." 

Artikel — 25 oktober 2018

tekstuitgave Matisklo

Een tekstuitgave met gedichten van Paul Celan naar aanleiding van de voorstelling Matisklo.

Artikel — 7 mei 2018

De kronieken van de tijd

‘Onze tijd is uit zijn hengsels’, dat was het motto van onze seizoensbrochure van vorig jaar. En er is het voorbije jaar weinig gebeurd dat erop zou wijzen dat dat niet meer het geval is. Het motto was ontleend aan Hamlet van Shakespeare. Dat geldt ook voor het motto van dit seizoen.

Reacties (8)

Nuyts Annie — 1 maart 2019

Een gedurfd initiatief dat alleen al daarom respect verdiend. Want hoe toon je dat, wat niet meer uit te drukken valt. Verbaasd was ik dat een jong toneelgezelschap een thema durfde te brengen dat ver van hun wereld af staat en voor velen onbespreekbaar. Hoe bereik je dat wat zich onbereikbaar heeft gemaakt om zichzelf te beschermen en toch een toehoorder tracht te vinden.? Zoals de regisseur bij aanvang toelichtte 'de dichter leefde in een verbrokkelde wereld waarin ook zijn taal verloren was en waarin hij op zoek was naar een nieuwe realiteit'. Voor mij drukte de voorstelling dit uit en gaf een gevoel van gelijkgestemdheid en herkenning.Heel veel mensen leven elke dag met het gevoel dat wat hen is overkomen voorbij gaat aan woorden, niet meer uit te drukken valt en verstomd achterlaat. Verbrokkelde gedichten trachten iemand te bereiken en toch ook weer niet. En zo is het inderdaad wanneer woorden te kort schieten voor het leed dat je overkwam. Proficiat met de voorstelling zij heeft mij diep geraakt op een positieve manier.

Jan — 22 november 2018

Een mooie, verstilde, poëtische voorstelling waarop ik gedachten en beelden kan projecteren. Een zachte aanraking die beklijft. De Apero inleiding voorafgaand in de foyer was heel informatief en interessant.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Hamlet Theater 22 september 2018 t/m 18 april 2020

Hamlet

Kuiperskaai / Lisaboa Houbrechts