nl fr en
Theater

Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)

Jérôme Bel, tg STAN

Bekijk foto's
Choreograaf Jérôme Bel vroeg aan actrice Jolente de Keersmaeker (tg STAN) om niet – zoals gewoonlijk – rollen uit het theaterrepertoire te spelen, maar stukken uit de moderne dans.

Voor Dans voor actrice vroeg choreograaf Jérôme Bel aan actrice Jolente de Keersmaeker (tg STAN) om niet – zoals gewoonlijk – rollen uit het theaterrepertoire te spelen, maar stukken uit de moderne dans. Jérôme Bel is er namelijk van overtuigd dat bepaalde 21ste-eeuwse choreografieën even veelzeggend en belangrijk zijn als de meest betekenisvolle theaterteksten.

Vermits Jolente De Keersmaeker geen danseres is, wordt alle vormelijkheid die gebruikelijk is in de dans vrolijk overboord gegooid zodat de actrice haar verbeeldingskracht kan laten spreken. Zo ruimt vorm plaats voor betekenis, uiterlijke kenmerken voor verinnerlijking, uitbeelding voor ervaring, het spektakel voor de gebeurtenis. Het uitvoeren van dit dansmateriaal gebeurt daarmee op het snijvlak van theater en dans, van taal en choreografie.

"Dans voor actrice legt een plezier, vrijheid, emotionele overgave en intensiteit bloot die je maar weinig in dans ziet."

"Memorabel is de sleutelscène uit Café Müller (1978) met de slaapwandelende Pina Bausch die De Keersmaeker hier poedelnaakt heruitvoert. Waar bij Bausch de expressie vooral in haar lange, ranke lichaam zat, speelt de hele dans zich bij De Keersmaeker af in het gezicht - een plek die in veel dansvoorstellingen nochtans neutraal blijft." 

Charlotte De Somviele in De Standaard , 23 september 2021

"Jérôme Bel had met Dans voor actrice een precies plan voor ogen: door actrices fragmenten van historisch belangrijke choreografieën te laten uitvoeren wilde hij de affectieve en emotionele onderstroom ervan laten oplichten. Acteurs hebben daar nu eenmaal meer oog voor, dacht hij. Hij kreeg van Jolente echter veel meer dan hij wellicht zelf verwacht had.(...) Butoh is geen specifieke techniek, maar een houding van extreme overgave, ook fysiek. Hoe ze het klaarspeelde weet ik niet, maar De Keersmaeker treft die toon hier exact. Dat is ZEER ongewoon, want haast nooit brengen butoh-imitaties dat soort intensiteit over."

Pieter T'Jonck in Pzazz , 23 september 2021

"Het sterkst van al vinden we haar ode aan Kazuo Ohno en ook haar vader. In volledige stilte toont ze haar open mond, haar tong, en trekt ze zo met haar ogen zodat ze que mimiek moeiteloos een oud mannetje weet op te roepen. Grandioos is dat."

Bert Hertogs in Concertnews *** , 11 september 2021

Credits

concept

  • Jérôme Bel

met

  • Jolente De Keersmaeker

productie

  • tg STAN

coproductie

  • R. B. Jérôme Bel

Alle data

  1. vrijdag 29 oktober 2021 — 20u00 — Troubleyn, Antwerpen
  2. zaterdag 30 oktober 2021 — 20u00 — Troubleyn, Antwerpen
  3. zondag 31 oktober 2021 — 20u00 — Troubleyn, Antwerpen
  1. Geannuleerd: donderdag 3 juni 2021 — 20u00 — Tutti Fratelli zaal, Antwerpen
  2. Geannuleerd: vrijdag 4 juni 2021 — 20u00 — Tutti Fratelli zaal, Antwerpen
  3. Geannuleerd: zaterdag 5 juni 2021 — 20u00 — Tutti Fratelli zaal, Antwerpen

Reacties (0)

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Orphans Theater 27 oktober 2021 t/m 28 oktober 2021

Orphans

Toneelhuis / tg STAN / Kloppend Hert