nl fr en
Theater

Looking for Oresteia

Mokhallad Rasem, Toneelhuis, Siwa Plateforme - Laboratoire, Centre Dramatique National de Besançon, Nationaal Theater van Bagdad

Wat is de plek van geweld en wraak in de maatschappij? Valt dat geweld ooit te overstijgen en zo ja hoe? Deze vragen werden al gesteld door Aeschylos in de Oresteia.

Mokhallad Rasem is een van de drie regisseurs die door het in Parijs gevestigde SIWA-platform – ‘laboratoire artistique itinérant des mondes Arabes contemporains’ – uitgenodigd werd om zich te buigen over de Oresteia, samen met de Iraakse regisseur en acteur Haythem Abderrazak en de Franse Célie Pauthe, regisseur en artistiek directeur van het Centre National Dramatique de Besançon.

Looking for Oresteia wil de Oresteia omcirkelen in etappes, via workshops die telkens leiden tot toonmomenten, in aanloop naar een meer finale presentatie.

Op 28 juni 2015 was er een eerste toonmoment in Besançon. In september 2016 vindt er een tweede workshop met toonmoment plaats in Le Mans en wij nodigen u graag uit voor een derde toonmoment na een nieuwe werkcyclus in onze repetitieruime in de Leopoldstraat in juni 2017. De exacte datum daarvan wordt later gecomminiceerd.

Om de sfeer te schetsen alvast een greep uit het toonmoment van 28 juni 2015: een studio in Besançon was gedurende tien dagen de werkplek waar de drie regisseurs aan de slag gingen met twee Franse acteurs, drie Iraakse acteurs en actrices, twee Iraakse muzikanten en twee tolken. Haythem Abderrazak concentreerde zich op deel één van de trilogie, Agamemnon. Célie Pauthe zoomde in op deel twee, Offervrouwen. Mokhallad Rasem verdiepte zich in deel drie, Wraakgodinnen. Als de Oresteia gaat over het stopzetten van de wraakplicht opgelegd door de goden en daarmee het begin van de rechtspraak aankondigt, dan trok het resultaat van de workshop en vooral de bijdrage van Mokhallad Rasem dit thema open naar hier en nu, met genuanceerde beschouwingen over de alom aanwezige geweldpleging in Europa en daarbuiten, over de situatie in Irak (van een dictator naar de huidige chaos), en over de globale marktmechanismen die misschien wel een nieuwe variant op de onontkoombare wraakzuchtige goden zijn…

Benieuwd wat een nieuwe etappe in deze boeiende materie ons brengt. Wie wil meekijken naar echt work in progress weet waar naartoe

Credits

concept, regie

  • Haythem Abderrazak
  • Célie Pauthe
  • Mokhallad Rasem

met

  • Dan Artus
  • Maimoon Al Khalidi
  • Marc Berman
  • Yas Khdhaer
  • Judith Morisseau
  • Ikbal Naim
  • Inaam Wali Al Battat

artistiek medewerker

  • Arafat Sadallah
  • Jean-Pierre Han
  • Janek Turkowski

muzikanten

  • Khaled Al Khafaji
  • Sari Al Bayati

naar een artistiek idee van

  • Yagoutha Belgacem

vertaling naar het Arabisch

  • Youssef Seddik

vertaling naar het Frans

  • Florence Dupont

tolk

  • Waël Ali

productie

  • Centre Dramatique National de Besançon
  • Siwa Plateforme - Laboratoire
  • Toneelhuis
  • La Fonderie Le Mans
  • Training Space Workshop Bagdad
  • Franse Ambassade in Irak
  • Nationaal Theater van Bagdad
  • Institut français Parijs

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. vrijdag 16 september 2016 — La Fonderie, Le Mans

Reacties (0)

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Homemade Theater 4 februari 2022 t/m 8 maart 2022

Homemade

Mokhallad Rasem / Toneelhuis / Kuno Bakker / Dood Paard