De debuutroman van Flaubert uit 1856 shockeerde niet alleen de Franse goegemeente (het kwam zelfs tot een proces), het verhaal over de overspelige doktersvrouw gooide ook een bom in de wereldliteratuur. De manier waarop de Franse schrijver, met veel stilistische finesse en psychologische diepgang, de ondergang van zijn hoofdpersonage beschrijft, luidde het begin in van de moderne roman.
De rebelse strijd van Emma Bovary is een thema dat de Catalaanse regisseur Carme Portaceli nauw aan het hart ligt. Portaceli werkt er al haar hele carrière aan om vrouwen meer zichtbaarheid te geven. Zij ziet in Emma Bovary een activiste, een vrouw die zich weigert te schikken naar de grenzen die de maatschappij haar oplegt. Samen met KVS-regisseur Michael De Cock maakt Portaceli van Bovary een stuk over de zoektocht naar geluk. Met in de hoofdrollen Maaike Neuville en Koen De Sutter.
"Soms zeggen de kleren het al. In Bovary verraden ze bijvoorbeeld dat het huwelijk alles zal domineren. Nooit, zelfs niet bij het slapen, leggen de personages hun trouwkostuums af. Gustave Flauberts Madame Bovary (1856) waarnaar deze theaterfilm teruggrijpt, is bij uitstek een roman over hoe onoverkomelijk en onontkoombaar de verbinding is tussen twee gescheiden werelden."
"Neuville: “We leven vandaag niet meer in dezelfde samenleving als Emma Bovary. Maar de stemmen die je vertellen hoe je als vrouw moet zijn – ‘wees goed, wees mooi, wees perfect’ –, die zijn er wel nog."
"De Emma Bovary in Maaike Neuville: 'Ik kan me snel verliezen in mijn liefdesleven.'"
regie
- Carme Portaceli
- Michael De Cock
met
- Maaike Neuville
- Koen De Sutter
- Ana Naqe
lichtontwerp
- Harry Cole
soundscape
- Charo Calvo
choreografie
- Lisi Estaras
dramaturgie
- Gerardo Salinas
kostuum- en decorontwerp
- Marie Szersnovicz
productie
- KVS
coproductie
- Perpodium
met de steun van
- Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid