Orfeo ed Euridice: Lisaboa Houbrechts maakt haar eerste operaregie

Orfeo ed Euridice: Lisaboa Houbrechts maakt haar eerste operaregie

Na het bejubelde Yerma in Dramaten in Stockholm en de succesvolle doortocht van haar gelauwerde voorstelling Vake Poes in het Thalia Theater in Hamburg, werkt Lisaboa Houbrechts momenteel in het Staatstheater Hannover aan haar eerste operaregie: Glucks opera Orfeo ed Euridice.

Het is de eerste gezamenlijke productie van het balletgezelschap en het operagezelschap van het Staatstheater Hannover en een van de grote klassiekers uit de opera- en balletgeschiedenis. Christoph Willibald Glucks opera veroorzaakte een revolutie in 1762. Hij brak met de rigide vormen van zijn voorgangers en bereikte de hoogste muzikale effecten door concentratie en eenvoud. Hij legde de focus op het koor en op ballet. 

In samenwerking met de Italiaanse choreograaf Diego Tortelli wil Lisaboa Houbrechts met haar regie een nieuwe blik werpen op het gekende verhaal: wat als Euridice vrijwillig uit het leven is gestapt en helemaal niet meer terug wil komen? Hoe verandert dit de manier waarop we verder leven met het verlies van een geliefde?

Lisaboa Houbrechts: "Laura Berman, directrice van de Staatsopera Hannover, nodigde me uit om de opera Orfeo ed Euridice van Gluck te herinterpreteren en op scène te zetten. In deze bewerking wil ik de nadruk leggen op de emancipatie van de dood. In het originele verhaal is Euridice gestorven en zwerft ze door de onderwereld tot ze - via een magische interventie - door haar partner Orpheus gered wordt. Samen met de muzikale leider Benjamin Bayl heb ik het oorspronkelijke libretto ingrijpend veranderd en met nieuwe teksten aangevuld. De Euridice in deze bewerking heeft namelijk voor de dood gekozen. De opera gaat hierdoor over zelfmoord. Ik zou graag een Orpheus tonen die door verschillende stadia van rouw gaat om tot de acceptatie te komen van deze keuze van zijn partner. Deze stadia van rouw zijn poëtische werelden, waar veel plaats is voor magie. Het wordt een interdisciplinaire opera waarbij zang, acteren, dans, performance en beeldende kunst met elkaar worden vermengd. De essentie voor mij is dat het meerdere en oprechte lagen van emotionaliteit aanboort en dat het door verschillende mensen en kunstdisciplines wordt geïncorporeerd en bezield. Zoals in mijn eerder werk tracht ik door een gewijzigde dramaturgie en de toevoeging van nieuwe betekenissen een iconisch verhaal uit zijn comfortzone te trekken en te verbinden aan een hedendaagse emotionaliteit." 

In het Italiaans met Duitse boventiteling

Première op 22 maart 2024, Hannover Opernhaus
Daar nog te zien t/m 17 mei 2024