De Cyclus legt de link tussen de Antwerpse Kleppers en de Klepperkes

Tijdens deze achtste editie van de Antwerpse Kleppers gaat Toneelhuis in zee met het multimediaal kunstkritiekcollectief De Zendelingen. Zij hebben een rubriek uitgewerkt die alle artiesten van de Antwerpse Kleppers én De Klepperkes aan elkaar zal linken: De Cyclus. Iedere geselecteerde theatermaker mag één vraag aan een andere maker stellen. Daarvan maken zij allemaal aparte filmpjes die we dagelijks lanceren tijdens de Klepper(ke)s.

De Cyclus # 1 (13.01.2015): Rebekka De Wit & Freek Vielen (Heimat) vragen aan Willem De Wolf (De Koe) en Sara De Roo (STAN) of ze marxistischer geworden zijn door het maken van hun voorstelling The Marx Sisters.

De Cyclus #2 (14.01.2015: Vandaag Wannes Van de Velde in De Cyclus, want Steve Dugardin, zangcoach van Tutti Fratelli, vraagt aan Tiny Bertels hoe moeilijk het is om zijn liedjes te zingen zonder in imitatie te vervallen. Het geluid is helaas niet optimaal, maar je krijgt wel een fantastisch zingende Tiny te horen. Door het venster van den tram, op 15 januari in de Bourla.

De Cyclus #3 (15.01.2015): Simone Milsdochter van Walpurgis doet uit de doeken hoe zij The Medium van Menotti hebben aangepakt, als antwoord op de vraag van Guy Coolen van Muziektheater Transparant die de kameropera ook al eens ensceneerde.

De Cyclus #4 (16.01.2015): Johan Petit van het MartHa!tentatief vraagt aan Lucas Vandervost van De Tijd wat zijn favoriete zin is. Vrijdag 16 en zaterdag 17 januari speelt De Tijd Pereira verklaart in de Bourla.

De Cyclus #5 (19.01.2015) - Vraag van vandaag op de Antwerpse Kleppers: Compagnie Lodewijk/Louis en sermoen vragen zich af waar Maarten Westra Hoekzema zijn inspiratie vandaan haalt voor zijn voorstelling De verleiding.

De Cyclus #6 (20.01.2015) - Is er een verschil merkbaar in de nieuwe voorstelling van compagnie DeSnor (#BOS) sinds Louis Janssens wel op de toneelschool zit en Ferre Marnef niet? Dat wil Maarten Westra Hoekzema graag weten in dit nieuwe Cyclusfilmpje.

De Cyclus #7 (21.01.2015) - Sachli Gholamalizad vraagt Bart Baele hoe actualiteit en documentaire zich verhouden in de voorstellingen van BERLIN. Ziehier het antwoord. PERHAPS ALL THE DRAGONS speelt van 21 t/m 24 januari in Veilinghuis Campo [Berchem].

De Cyclus #8 (22.01.2015) – Deurenkomedies, is de timing daar nu echt zoveel belangrijker dan in andere toneelstukken? Bart van BERLIN stelt de vraag aan Clara van SKaGeN (Deurdedeurdeur).

De Cyclus #9 (23.01.2015) - "Hoe belangrijk zijn familiebanden in jouw werk?" SKaGeN stelt de vraag aan Sachli Gholamalizad (A reason to talk).

De Cyclus #10 (26.01.2015) - Het meest hilarische Cyclusfilmpje tot nu toe: Nachtkrab (De botanische tuinen van Antarctica) die in hun geheel eigen stijl (probeert te) antwoorden op de vraag van Tiny Bertels: is wat zij doen 'kleinkunst'?

De Cyclus #11 (27.01.2015) - "Wat is het mooiste lied uit het repertoire van Tutti Fratelli (Ten Huwelijk) en waarom?" Dat wil Nachtkrab graag weten van zangcoach Steve Dugardin. Hij zingt met plezier voor de camera en draagt het lied op aan Reinhilde Decleir!

De Cyclus #12 (29.01.2015)  - Simone Milsdochter van Walpurgis vraagt aan Claron McFadden van Muziektheater Transparant (Lilith) welke rol ze voor haar dood graag nog eens wil zingen.

De Cyclus #13 (30.01.2015) - "Wat blijft er over wanneer schoonheid verdwijnt?" Marc Vanrunxt stelt de vraag aan Jan Martens, die met The dog days are over op de Antwerpse Kleppers speelt!

De Cyclus #14 (1.02.2015) - Vannacht mocht hij de Arenberg veranderen in een #Strand, op zondagochtend mag Bert Dockx aan Thomas Janssens uitleggen waarin hij troost vindt.

De Cyclus # 15 (2.02.2015) - "Sinds ik Edward Hopper ken, lijk ik te tanken in een schilderij." Een antwoord van Hof van Eede recht uit hun voorstelling Het Weiss-effect, op de vraag van Jan Martens hoe belangrijk het is om te ontsnappen aan de werkelijkheid...

De Cyclus #16 (3.02.2015) - Hof van Eede wil van Theater Zuidpool alle tips & tricks weten over hoe je muziektheater maakt. En dat Duits in Empedocles, is dat omwille van de muzikaliteit van de voorstelling?

De Cyclus #17 (5.02.2015) - "Goede vriend, oude knar, hoe blijf jij de toestemming krijgen van jezelf om te doen wat je doet?" Voorwaar een erg filosofische vraag van Lucas Vandervost van De Tijd aan Marc Vanrunxt (5 februari 2015 (onder een verpletterende druk)).

De Cyclus #18 (5.02.2015) - "Is er een warning label voor jouw werk?" vraagt Talitha De Decker. "Ontploffingsgevaar!" antwoordt Ann Van den Broek van Ward/waRD (The Black Piece).

De Cyclus #19 - Deze moet je zien: Rebekka De Wit en Freek Vielen (Heimat) buitelen verbaal over elkaar heen omdat ze het oneens zijn over volgende vraag van Compagnie de KOE en tg Stan: "Wat hebben jullie het liefst: een betere voorstelling in een slechtere wereld of een slechtere voorstelling in een betere wereld?"

De Cyclus #20 (9.02.2015) - Vanavond staat Thomas Janssens met Closed Curtains van Theater Malpertuis in de Arenberg, hier al met een diep nadenkend antwoord op de vraag van Bert Dockx: "Wat is schoonheid voor jou?"

De Cyclus #21 (11.02.2015) - "Waar halen jullie de inspiratie vandaan om voorstellingen te maken, als het niet uit een tekst is zoals bij ons?" vragen De Roovers aan Lisbeth Gruwez van Voetvolk(AH/HA).

De Cyclus #22 (12.02.2015) – compagnie DeSnor vraagt aan De Roovers(Alsemkomt) hoe zij over de nieuwe generatie denken en krijgt (na een uiteenzetting over hun theatervisie) zelfs een samenwerkingsverzoek... De Cyclus op de Antwerpse Kleppers als koppelaars!

De Cyclus #23 (13.02.2015) – Vijf weken lang brachten De Zendelingen de theatermakers op de Antwerpse Kleppers en ‪#‎Klepperkes met elkaar in dialoog, vandaag zijn we aangekomen aan het allerlaatste filmpje...
Sofie & Koen van Theater Zuidpool willen van Johan Petit weten of de naam MartHa!tentatief nog steeds de lading dekt en of hij al een tipje van de sluier over ‪‎Mystery Night (14.02 in Toneelhuis) kan oplichten...

Ook interessante producties: