nl fr en

Hannah De Meyer

Hannah De Meyer (1988) studeerde in 2015 af aan de Performanceopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze schrijft, speelt, regisseert en publiceert. Haar werk verbindt zich met de eco-feministische traditie en onderzoekt de connecties tussen vrouwelijkheid, ecologie en dekolonisatie. Ze versmelt tekst en beweging tot een eigenzinnige, hybride theatertaal. Levitations is een bezwerende trip langs de pieken en dalen van De Meyers verbeelding. Het recente new skin is een indringend feministisch en ecologisch statement.

Ze studeerde af met het exhibitionistisch Solace. Ze won er de TAZ-Jong Theaterschrijfprijs en de Artes Jongtheaterschrijfprijs mee. Nadien maakte ze Vast glowing empty page en in 2016, samen met Jesse Vandamme, ÜBERDRAMATIK, een “spannende exploratie van de universaliteit van het gemis”. Hannah zocht in die voorstellingen het extreme op, zowel in de verstilling en het meditatieve als in het choquante.

Levitations (2017), een solo die ze schreef en speelde, luidde een nieuwe fase in haar werk in. Het is een eerste, hallucinogene stap in een zoektocht naar een fundamenteel andere omgang met de dingen. Opmerkelijk is de intrigerende bewegingstaal waarmee De Meyer haar woorden kracht bijzet. Steven Heene in TAZette: “Een wellustig kronkelende trip langs pieken en dalen in De Meyers rijke verbeelding.” Met het indrukwekkende new skin (2018), opnieuw een zelfgeschreven solo, krijgt deze zoektocht een uitgesproken maatschappelijk karakter. Hannah De Meyer vertrekt expliciet vanuit haar bewondering voor een jonge generatie anti-racistische schrijvers, economen en klimaatactivisten. Ze voelt zich verbonden met hun woede en verontwaardiging, maar ook met de tedere vastberadenheid waarmee ze hun alternatieve verhalen maken over succes en welvaart en hoe een welvarende maatschappij er zou kunnen uitzien. Het leverde haar een selectie voor het Theaterfestival 2019 op. ("new skin is een sterk staaltje theater: één vrouw die een alternatieve geschiedenis – in de vorm van een fantasy verhaal – totaal geloofwaardig brengt, en je op de koop toe de gedachte bijbrengt dat op deze planeet, ook zonder God, alle leven en alle dingen intens verbonden zijn. Dat lukt film nooit." – Juryrapport)

In september 2019 cureert ze op Love at first Sight IV een dag waarin ze verwante artiesten het woord geeft, en dat in het teken van Baubo. Die mythologische figuur wordt geassocieerd met regeneratie, magie en vrouwelijke seksualiteit en duikt al sinds de prehistorie op in de vorm van benen figuurtjes of in rotstekeningen en verhalen. hi baubo, Hannahs nieuwe tekst, zal daaruit voortvloeien – première februari 2020. Samen met enkele performers ensceneert ze een voorstelling waarin taal en beweging zich, net zoals in haar solowerk, op een unieke wijze met elkaar verweven.

Hannah deed ondertussen stage bij Ivo van Hove (Kleine zielen) en bij Alain Platel.

Volg hier de projecten van de vier P.U.L.S.makers, hun werkproces en hun dialoog.

Producties van/met ‘Hannah De Meyer’

Nieuws over ‘Hannah De Meyer’

Artikel — 12 september 2019

Vervellen met new skin

Nadat new skin u meevoert naar een wereld ver boven de onze, zal deze voorstelling vast nog wel even resoneren in uw dagelijkse leven. Hannah De Meyer houdt haar vinger aan de pols van de tijd en gaat in deze solo op zoek naar verandering.

Artikel — 1 augustus 2019

Maar liefst drie keer geselecteerd!

Het Theaterfestival selecteerde twee Toneelhuisvoorstellingen: AREN van Benjamin Verdonck én new skin van Hannah De Meyer. De verse tijd van Mokhallad Rasem en Kuno Bakker (een coproductie met Dood Paard) werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival. 
 

Meer nieuws