Theater

new skin

Toneelhuis, Hannah De Meyer

new skin focust op verontwaardiging, woede, vastberadenheid, energie en liefde.
Een jonge generatie van anti­racistische schrijvers, klimaatactivisten, economen staat op. De eerste generatie die het economisch gezien niet beter heeft dan haar ouders. Jonge mensen die geboren worden in een kapotte wereld, rondkijken en verontwaardigd vragen: Really? Is this what you’ve left us?
                    
Vanuit die woede gaan ze op zoek naar alternatieve verhalen over wat succes is, welvaart, een welvarende maatschappij.
                    
"Die verontwaardiging kan een transformerende kracht zijn. Het fascineert me hoe in levensbedreigende situaties een enorme veerkracht en verbeelding wakker kunnen worden. Hoe in het hart van politieke en klimatologische dreiging vredesbewegingen ontstaan. Mensen die in het hart van onrecht en verwoesting kijken en dan toch vastberaden iets zeggen over liefde.” - Hannah De Meyer
De speelteksten van new skin en Levitations, werden samengebracht in een unieke publicatie.
 

Een overdonderend feministisch én ecologisch statement. (...) Door het vrouwelijke lichaam op één lijn te stellen met dat geologische lichaam dat aarde heet, geeft de Meyer niet alleen stem aan haar eigen bewustzijn maar ook aan alle andere elementen die zich onder haar huid hebben verzameld – het innerlijke landschap van rotsen, planeten en voorouders.

"new skin  is een sterk staaltje theater: één vrouw die een alternatieve geschiedenis – in de vorm van een fantasy verhaal – totaal geloofwaardig brengt, en je op de koop toe de gedachte bijbrengt dat op deze planeet, ook zonder God, alle leven en alle dingen intens verbonden zijn. Dat lukt film nooit."

"In new skin nodigt Hannah De Meyer ons uit om het landschap mee te ontdekken en af te tasten: het hout, de rotsen, de klei, de ongeziene kleuren."

"Nadat new skin u meevoert naar een wereld ver boven de onze, zal deze voorstelling vast nog wel even resoneren in uw dagelijkse leven. Hannah De Meyer houdt haar vinger aan de pols van de tijd en gaat in deze solo op zoek naar verandering. (...) Een vorm van teder activisme."

tekst, spel

  • Hannah De Meyer

inside eye / begeleiding tekst & spel

  • Jesse Vandamme

geluid

  • Niels Van Heertum
  • Frederik Leroux

licht

  • Peter Missotten

productie

  • P.U.L.S. - Project for Upcoming Artists for the Large Stage
  • Toneelhuis

coproductie

  • Frascati Producties

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. vrijdag 21 september 2018 — 20u00 — V36, De Vrièrestraat 36, Antwerpen
  2. zaterdag 22 september 2018 — 22u00 — V36, De Vrièrestraat 36, Antwerpen
  3. zondag 23 september 2018 — 18u00 — V36, De Vrièrestraat 36, Antwerpen
  4. woensdag 5 december 2018 — NTGent - Arca, Gent
  5. donderdag 31 januari 2019 — Frascati, Amsterdam
  6. vrijdag 1 februari 2019 — Frascati, Amsterdam
  7. vrijdag 22 februari 2019 — 20u00 — V36, De Vrièrestraat 36, Antwerpen
  8. zaterdag 23 februari 2019 — 20u00 — V36, De Vrièrestraat 36, Antwerpen
  9. donderdag 28 februari 2019 — Kunstencentrum Nona, Mechelen
  10. vrijdag 22 maart 2019 — 20u00 — Festival Cement, Den Bosch - s Hertogenbosch
  11. zaterdag 23 maart 2019 — 19u00 — Festival Cement, Den Bosch - s Hertogenbosch
  12. zondag 24 maart 2019 — 20u00 — Festival Cement, Den Bosch - s Hertogenbosch
  13. vrijdag 3 mei 2019 — Tanzquartier, Wenen
  14. zaterdag 4 mei 2019 — Tanzquartier, Wenen
  15. zondag 8 september 2019 — 20u30 — Nederlands Theaterfestival, Amsterdam
  16. woensdag 11 september 2019 — 20u00 — Het TheaterFestival Vlaanderen, Brussel
  17. donderdag 12 september 2019 — 19u00 — Het TheaterFestival Vlaanderen, Brussel
  18. vrijdag 11 oktober 2019 — 19u00 — Théâtre de la Bastille, Parijs
  19. zaterdag 12 oktober 2019 — 19u00 — Théâtre de la Bastille, Parijs
  20. dinsdag 15 oktober 2019 — 19u00 — Théâtre de la Bastille, Parijs
  21. woensdag 16 oktober 2019 — 19u00 — Théâtre de la Bastille, Parijs
  22. zaterdag 11 januari 2020 — CC Brugge/Stadsschouwburg, Brugge
  23. Geannuleerd: zaterdag 7 maart 2020 — 19u30 — Le Quartz Brest, Brest
  24. donderdag 2 juli 2020 — 20u00 — MU, Eindhoven
  25. woensdag 16 juni 2021 — 20u00 — Fundamental Monodrama Festival, Luxemburg

Meer over ‘new skin’

Als het woord vlees wordt Lees • 12 april 2021

Als het woord vlees wordt

In het hedendaagse theater lijkt er een diepe kloof te gapen tussen het postdramatische theater, dat repertoireteksten schuwt of misprijst, en zijn als ouderwets geldende tegenhanger die juist heel erg vasthoudt aan repertoire. Maar is dat wel de juiste discussie? 

P.U.L.S.week in Parijs! Lees • 24 september 2019

P.U.L.S.week in Parijs!

Het Théâtre de la Bastille in Parijs volgt het Vlaams theater al meer dan dertig jaar. In 2013 was Toneelhuis er te gast met Orlando, in 2015 met Bezonken rood. Gefascineerd door de vitaliteit van het Vlaamse theater engageert het Théâtre de la Bastille zich nu om het P.U.L.S.project te volgen en te presenteren aan haar publiek.

Vervellen met new skin Lees • 12 september 2019

Vervellen met new skin

Nadat new skin u meevoert naar een wereld ver boven de onze, zal deze voorstelling vast nog wel even resoneren in uw dagelijkse leven. Hannah De Meyer houdt haar vinger aan de pols van de tijd en gaat in deze solo op zoek naar verandering.

Maar liefst drie keer geselecteerd! Lees • 1 augustus 2019

Maar liefst drie keer geselecteerd!

Het Theaterfestival selecteerde twee Toneelhuisvoorstellingen: AREN van Benjamin Verdonck én new skin van Hannah De Meyer. De verse tijd van Mokhallad Rasem en Kuno Bakker (een coproductie met Dood Paard) werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival. 
 

Boekpresentatie NEW SKIN / LEVITATIONS Lees • 19 februari 2019

Boekpresentatie NEW SKIN / LEVITATIONS

Naar aanleiding van haar twee meest recente voorstellingen, new skin en Levitations, brengt Hannah De Meyer de speelteksten én de inspiratiebronnen van haar solovoorstellingen samen in een self-published boek.

Waarom ik mijn voorstelling weghaalde bij Troubleyn Lees • 18 september 2018

Waarom ik mijn voorstelling weghaalde bij Troubleyn

Uit solidariteit met de ondertekenaars van de open brief aan Jan Fabre heeft Hannah De Meyer, in samenspraak met Toneelhuis, beslist om haar voorstelling new skin in première te laten gaan in de De Vrièrestraat 36 (een werkplek van Toneelhuis) en niet bij Troubleyn. In dit opiniestuk legt ze uit waarom.

De kronieken van de tijd Lees • 7 mei 2018

De kronieken van de tijd

‘Onze tijd is uit zijn hengsels’, dat was het motto van onze seizoensbrochure van vorig jaar. En er is het voorbije jaar weinig gebeurd dat erop zou wijzen dat dat niet meer het geval is. Het motto was ontleend aan Hamlet van Shakespeare. Dat geldt ook voor het motto van dit seizoen.

Ook interessante producties