nl fr en
Theater

Le sec et l’humide

Guy Cassiers

Bekijk foto's

Jonathan Littell, auteur van De welwillenden, voltooide tijdens het schrijven van deze roman ook een essay, Le sec et l’humide. Hierin toetst Littell de taal en beeldspraak van de Belgische fascist Leon Degrelle aan de theorie over het fascisme van de briljante Duitse socioloog Theweleit.

Guy Cassiers maakte de voorstelling Le sec et l’humide als voorstudie in de aanloop naar De welwillenden. In het Franse IRCAM – Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique – dompelde hij zich onder in klankresearch en stemexperimenten. Daarbij ontstonden boeiende transformaties: gaandeweg vervaagt de scheidingslijn tussen de historicus Theweleit en zijn onderwerp. Door subtiele ingrepen op klank en stem doet Cassiers heden en verleden door elkaar lopen en wordt de verteller Degrelle zelf. Een even intrigerende als beangstigende transformatie (met dank aan de diepe stem van Johan Leysen).

Met deze stemmenverwarring komen we dicht bij het uitgangspunt van De welwillenden: dat we in vergelijkbare omstandigheden allemaal dader zouden kunnen worden.

In juli 2015 werd het toonmoment in Parijs zo goed onthaald dat de voorstelling een internationale tournee kreeg in Girona (ES) (Festival Temporada Alta), Parijs (FR) (Centre Pompidou) en Luik (Festival de Liège). In de zomer van 2017 was ze te zien op het Festival van Avignon.

Le sec et l'humide maakt deel uit van The Littell Project, met de steun van het Cultuur Programma van de Europese Unie.

"We zien de zaken graag helder: goed en slecht. Maar in de versmelting van stemmen, waar Cassiers aan het eind ook een prachtige versmelting van beeld aan toevoegt, ligt Cassiers en Littells onderliggende boodschap: de fascist zit ook in de onderzoeker, ook in de verteller, ook in ons. Zwart en wit is een illusie, uiteindelijk is alles grijs. Een donkere boodschap, op een zonnige middag in Avignon. Maar een die beklijft."

Credits

regie

  • Guy Cassiers

dramaturgie

  • Erwin Jans

tekst

  • Jonathan Littell

spel

  • Filip Jordens

geluidsontwerp

  • Diederik De Cock

stemmen

  • Johan Leysen

regieassistentie

  • Camille De Bonhome

productie

  • Toneelhuis

coproductie

  • IRCAM - Institut de Recherche et Coordination Acoustique / Musique

met de steun van

  • Cultuur Programma van de Europese Unie

Alle data

  1. vrijdag 18 januari 2019 — Palais des Beaux Arts, Charleroi
  2. zaterdag 19 januari 2019 — Palais des Beaux Arts, Charleroi
  1. dinsdag 30 juni 2015 — 104, Paris, Parijs
  2. dinsdag 30 juni 2015 — 104, Paris, Parijs
  3. woensdag 1 juli 2015 — 104, Paris, Parijs
  4. donderdag 2 juli 2015 — 104, Paris, Parijs
  5. zondag 18 oktober 2015 — Temporada Alta, Girona
  6. zaterdag 11 februari 2017 — Festival de Liège, Luik
  7. zondag 12 februari 2017 — Festival de Liège, Luik
  8. woensdag 15 maart 2017 — Centre Pompidou, Parijs
  9. donderdag 16 maart 2017 — Centre Pompidou, Parijs
  10. zondag 9 juli 2017 — L'autre Scène du Grand Avignon, Vedène
  11. maandag 10 juli 2017 — L'autre Scène du Grand Avignon, Vedène
  12. dinsdag 11 juli 2017 — L'autre Scène du Grand Avignon, Vedène
  13. woensdag 12 juli 2017 — L'autre Scène du Grand Avignon, Vedène
  14. donderdag 23 november 2017 — Le Parvis, Tarbes

Nieuws over ‘Le sec et l’humide’

Video — 4 juli 2017

Toneelhuis zomert

De Bourla en ticketbalie sluiten even de deuren maar ondertussen zitten onze makers niet stil deze zomer.

Artikel — 10 maart 2017

Guy Cassiers naar Parijs met Trompe-la-mort in de Opéra national de Paris en Le sec et l’humide in het Centre Pompidou

De Opéra National de Paris presenteert op 16 maart 2017 de première van Trompe-la-mort, een nieuwe opera van Luca Francesconi, naar het werk van Balzac in regie van Guy Cassiers. In dezelfde week toont het Parijse Centre Pompidou Le sec et l’humide, waarin Cassiers doorgaat op de thematiek van zijn indrukwekkende productie De welwillenden (2016), naar de gelijknamige roman van Jonathan Littell over de uitroeiing van de joden door de nazi's.
Guy Cassiers licht al een tipje van de sluier op van de nieuwe opera:

Artikel — 2 maart 2017

Testofcivilisation.eu verhuist naar Kazerne Dossin en Invisible-Cities.eu naar AP Hogeschool, afdeling journalistiek.

De websites Testofcivilisation.eu en Invisible-Cities.eu - beide aangemaakt door Toneelhuis met steun van de Europese Unie - krijgen een verder leven: de eerste werd op 23 februari 2017 officieel overgedragen aan Kazerne Dossin; Invisible-Cities.eu verhuist naar AP Hogeschool Antwerpen. Daarmee blijven de twee sites, die inzoomen op beeldvorming en uitsluiting van de andere, inzetbaar als historische achtergrond en actuele getuigenis.

Artikel — 31 januari 2017

Déconstruire la relation naturelle entre corps et voix

Pendant l’écriture des Bienveillantes, Jonathan Littell a écrit Le Sec et l’Humide, autour de la figure du fasciste rexiste belge, Léon Degrelle. Le sec, ou la verticalité de l’idéologie, fasciste face à l’humide, ou la boue du communisme, selon l’idéologie et les termes de Degrelle. Un conférencier nous raconte aujourd’hui la campagne de Russie et la fuite en Espagne du fasciste représenté par des archives sonores. À mesure qu’il avance dans son exposé, l’identification du chercheur à son sujet va grandissant et, dans une confusion croissante entre l’Histoire et le présent, celui qui raconte devient peu à peu l’objet de son récit…

 

Un entretien avec Guy Cassiers.

Video — 26 augustus 2015

Dit seizoen stelt u de vragen!

Naar aanleiding van de seizoenspresentatie nodigden we ons publiek uit om in gesprek te gaan met onze makers en spelers. Het werden boeiende en warme gesprekken, met vaak originele invalshoeken.

Artikel — 24 juli 2015

Le sec et l'humide: na het toonmoment in Parijs volgt Girona

Le sec et l’humide is een voorstudie die Guy Cassiers onderneemt  in het kader van zijn enscenering in 2016 van De welwillenden, naar de gelijknamige roman van Jonathan Littell. Begin juli werd het toonmoment van Le sec et l’humide rond Belgische collaborateur Leon Degrelle zo goed onthaald dat het dit najaar reeds naar het Spaanse Girona reist (Festival Temporada Alta). 

Reacties (0)

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties