nl fr en
Theater

De verse tijd

الوقت الجديد

Kuno Bakker, Mokhallad Rasem

Bekijk foto's
Mokhallad Rasem en Kuno Bakker spelen op één avond negen kleine voorstellingen over negen grote thema’s, met als basis de ontmoeting tussen twee mannen en twee werelden. 
Toneelhuismaker Mokhallad Rasem speelde mee in een eerdere voorstelling van Dood Paard, Othello (Bye Bye). Kuno Bakker (Dood Paard) was vorig jaar te zien in de Toneelhuisproductie Poquelin II. De twee acteurs leerden elkaar beter kennen en voerden lange gesprekken over hun verschillende achtergrond. 

In De verse tijd onderzoeken Rasem en Bakker hun verhouding tot het huidige tijdsgewricht. De twee in Antwerpen wonende theatermakers spelen negen mini-drama’s met telkens een centraal thema: liefde, angst, eenzaamheid, seks, oorlog, geheimen, vaders, kunst en dood. Deze thema’s leiden tot conflicten, maar ook tot herkenning en verzoening. Voer voor een klassieke tragedie dus, maar deze stukjes zijn allesbehalve klassiek. Samen vertellen de delen een overkoepelend verhaal over twee mannen die, ondanks hun verschillen, zoeken naar de gedeelde grond waar hun levens elkaar raken en verrijken. Of waar ze elkaar misschien met rust moeten laten.
 
In het openhartige gesprek dat rond deze verschillen ontstaat, wordt het publiek uitgenodigd om mee te denken en zelf een positie te bepalen. 

Kunnen wij alleen maar spelen
en het nergens over hebben?
Kunnen we alle woorden weggooien 
en opnieuw beginnen?
Kunnen we niet: jij bent zo en ik ben zo?

"Hun warme gesprekken doen denken aan de vertellingen van Toon Tellegen over de mier en de krekel, maar nu zijn het twee mensen, twee mannen uit verschillende culturen, die nieuwsgierig zijn naar elkaar, de ene wat vreemd vinden, de andere wat raar, twee levens die elkaar raken, elkaar aanvullen, rijker maken."

"Het duo Bakker-Rasem vult elkaar naadloos aan, en tonen zich rasentertainers. Zware thema’s worden niet geschuwd, maar ze worden wel lichtvoetig behandeld. "

Ewoud Ceulemans in De Morgen *** , 8 november 2018

"Het is de verdienste van de twee theatermakers dat ze hun verschillen verder tillen dan de voor de hand liggende culturele diversiteit."

Gilles Michiels in De Standaard *** , 9 november 2018

"Ondanks het ongemak dat het meningsverschil over kunst en leven teweegbrengt keren de mannen telkens terug naar die oprechte omarming van de ander. De voorstelling wordt zo een ontroerende ode aan gelijkwaardige uitwisseling van ideeën."

"In Bakker herkennen we veelal de nuchtere westerling, Rasem zet daar de gevoelige Irakees tegenover die in alles de poëzie opzoekt. Maar de makers zijn niet in die tegenstelling blijven hangen. Zoals aan het eind een cellosonate van Brahms prachtig blijkt te matchen met een Arabisch lied, zo spreekt uit De verse tijd een voortdurende nieuwsgierigheid naar elkaar en naar elkaars wereld, en dat doet goed."

"'De verse tijd' is een mooie voorstelling van twee mannen die hun verschillen niet verbloemen maar liefdevol aftasten en die zoeken naar de momenten waarop hun levens elkaar raken en verrijken."

"Een terugkerende omhelzing - dat is wat de voorstelling De verse tijd nog het meest typeert. Twee mannen in gesprek over tal van onderwerpen, en tussendoor steeds die omhelzing. Als broeders, vrienden, zielsverwanten. Het is een fraai beeld, dat deze dialoog tussen de Nederlandse acteur Kuno Bakker en zijn Vlaamse collega Mokhallad Rasem illustreert."

Credits

van en met

  • Kuno Bakker
  • Mokhallad Rasem

productie

  • Dood paard

coproductie

  • Toneelhuis

Alle data

  1. dinsdag 18 december 2018 — 20U00 — Corrosia, Almere
  2. vrijdag 21 december 2018 — 20U00 — Toneelschuur, Haarlem
  3. zaterdag 22 december 2018 — 20U00 — Toneelschuur, Haarlem
  4. dinsdag 8 januari 2019 — 20U00 — Theater Kikker, Utrecht
  5. woensdag 9 januari 2019 — 20U00 — Theater Kikker, Utrecht
  6. donderdag 10 januari 2019 — 20U00 — Concordia, Enschede
  7. zaterdag 12 januari 2019 — Chassé Theater, Breda
  8. dinsdag 15 januari 2019 — Theater aan het Spui, Den Haag
  9. woensdag 16 januari 2019 — Stadsschouwburg, Arnhem
  10. vrijdag 18 januari 2019 — De NWE vorst, Tilburg
  11. zondag 20 januari 2019 — de meervaart, Amsterdam
  1. woensdag 7 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. donderdag 8 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. vrijdag 9 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. zaterdag 10 november 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. donderdag 15 november 2018 — 20U30 — Kaaistudio's, Brussel
  6. vrijdag 16 november 2018 — 20U30 — Kaaistudio's, Brussel
  7. woensdag 21 november 2018 — 20U15 — C-mine, Genk
  8. donderdag 22 november 2018 — 20U15 — CC De Steiger, Menen
  9. woensdag 28 november 2018 — 20U00 — NTGent - schouwburg, Gent
  10. donderdag 29 november 2018 — 20U00 — NTGent - schouwburg, Gent
  11. dinsdag 4 december 2018 — 21U00 — Frascati, Amsterdam
  12. woensdag 5 december 2018 — 21U00 — Frascati, Amsterdam
  13. donderdag 6 december 2018 — 21U00 — Frascati, Amsterdam
  14. vrijdag 7 december 2018 — 21U00 — Frascati, Amsterdam
  15. zaterdag 8 december 2018 — 21U00 — Frascati, Amsterdam
  16. woensdag 12 december 2018 — 20U30 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  17. donderdag 13 december 2018 — 20U30 — Theater Ins Blau, 2311 AA Leiden
  18. vrijdag 14 december 2018 — 20U30 — Grand Theatre, Groningen
  19. zaterdag 15 december 2018 — 20U00 — Theater Bouwkunde, Deventer

Nieuws over ‘De verse tijd’

Artikel — 19 juni 2018

De verse tijd en zijn discussies

Mokhallad Rasem en Kuno Bakker bereiden zich voor op de première van De verse tijd. Heel wat voer voor discussie! 

Artikel — 7 mei 2018

De kronieken van de tijd

‘Onze tijd is uit zijn hengsels’, dat was het motto van onze seizoensbrochure van vorig jaar. En er is het voorbije jaar weinig gebeurd dat erop zou wijzen dat dat niet meer het geval is. Het motto was ontleend aan Hamlet van Shakespeare. Dat geldt ook voor het motto van dit seizoen.

Reacties (9)

Nancy — 12 november 2018

Eenvoudig maar raak, verfrissend en boeiend met een einde dat niet echt mijn ding is maar ja, het kan niet alle dagen zondag zijn.

Walter Van Looveren — 12 november 2018

Beste Toneelhuisbewoners,

Wil ik het eigenlijk wel laten weten, als ik een voorstelling van jullie, zeer ongebruikelijk, zo zwak vind?

Toch even kort dan, voor wat het waard kan zijn:
* Ik vond "De verse tijd", behalve de woordspelende titel met de Antwerpse uitspraak van diversiteit, teleurstellend zwak en vooral vrijblijvend.
* Rasentertainers? Cool en goed timend en podiumvast zijn ze wel, maar rasentertainend???
* Verdienstelijk dat ze hun verschillen verder tillen dan de voor de hand liggende culturele diversiteit? Hoe intellectueel-theoretisch wereldvreemd kan je zijn om dat net n.a.v. deze voorstelling te poneren? Een tip: lees er het magistrale boek "Interculturele intoxicaties" van Erwin Jans eens op na.
* Heeft Toon Tellegen deze voorstelling al gezien? Ik vrees dat hij vooral beschaamd zou zijn over de vergelijking met zijn werk.

Volgende keer weer beter, zoals we dat van het Toneelhuis en met name van Mokhallad Rasem gewend (verwend?) zijn.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties