nl fr en
Theater

Vijand van het Volk

Toneelhuis, Olympique Dramatique

Bekijk foto's
Actueler kan een repertoirestuk niet worden: de milieuschandalen dichtbij huis, de manipulatiemachinerie van politieke besluitvorming, de strijd van klokkenluiders... Ibsen beschrijft het allemaal. Maar zijn wrange komedie toont ook de persoonlijke gevolgen van vechten voor je idealen.

Dokter Thomas Stockman ontdekt dat het water van het kuuroord in zijn stad ernstig vervuild is en de bezoekers dodelijk ziek maakt. In het belang van de volksgezondheid wil hij zijn bevindingen publiceren. Hij wendt zich tot de lokale politiek om in te grijpen.
Zijn broer, Peter Stockman, is de burgemeester van de stad. Hij heeft zijn bedenkingen. Het nieuws bekendmaken heeft onoverzichtelijke economische gevolgen voor de stad. Meer nog, het laat de gewone man opdraaien voor de kosten.

De botsing tussen een vechtende idealist en een pragmatische politicus draait uit op een stadsoorlog tussen het gelijk van de ene en het ‘gezond verstand’ van de massa. Wetenschap versus politiek. Wat is de waarde van waarheid? En hoever ga je voor je overtuigingen?
Onder dit conflict voor het algemeen belang broeit de concurrentie en de persoonlijke strijd tussen twee broers.

Vijand van het volk (Henrik Ibsen, 1882) beschrijft een maatschappelijke crisis én een familiecrisis. De tijdloze, wrange komedie roept brandend actuele echo’s op van recente milieuschandalen dichtbij huis en klokkenluidersaffaires. Het toont genadeloos de manipulatiemachinerie achter de schermen van de besluitvorming, en het gekonkelfoes in de wandelgangen.

Olympique Dramatique brengt voor deze klassieker een cast samen die drie generaties overspant. 

"‘Vijand van het volk’: welke prijs zou je zelf willen betalen voor je idealen?"

Jan Dertaelen in De Morgen , 15 oktober 2022

"Een perfecte karakterstudie van de mens"

Koen Van Boxem in De Tijd , 15 oktober 2022

"Dit is inhoudelijk donker theater maar het spel is een feest. Dankzij de kostuums."

Els Van Steenberghe in Knack Focus *** , 20 oktober 2022

"Weergaloos theater dat we hier van Olympique Dramatique andermaal te zien krijgen."

Bert Hertogs in Concertnews **** , 15 oktober 2022

"Met zijn democratische impasse en milieuproblematiek spreekt het voor zich waarom Olympique Dramatique dit stuk wilde opvoeren."

Gilles Michiels in De Standaard *** , 15 oktober 2022

"Het verschil tussen 1882 en 2022: kleiner dan u denkt." - interview met Stijn Van Opstal, Joeri Happel, Jan Bijvoet en milieu-activist Thomas Goorden"

Jonas Mortier in De Morgen , 14 oktober 2022

""Wie is de vijand van het volk?" - fragment uit de voorstelling"

Credits

tekst naar

  • Henrik Ibsen

bewerking

  • Tom Dewispelaere
  • Joeri Happel
  • Lucie Plasschaert

van en met

  • Sanne Samina Hanssen
  • Joeri Happel
  • Han Kerckhoffs
  • Lucie Plasschaert
  • Nico Sturm
  • Iris Van Cauwenbergh
  • Stijn Van Opstal / Jan Bijvoet / Koen De Sutter

geluidsontwerp, zangcoach

  • Wouter Deltour

scenografie

  • Stef Stessel

lichtontwerp

  • Frank Hardy

kostuumontwerp

  • Inge Büsscher

assistent kostuumontwerp

  • Louis Verlinde

productie

  • Toneelhuis
  • Olympique Dramatique

met de steun van

  • de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
  • Casa Kafka Pictures Tax Shelter

Alle data

  1. woensdag 1 februari 2023 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. donderdag 2 februari 2023 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. vrijdag 3 februari 2023 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. zaterdag 4 februari 2023 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. zondag 5 februari 2023 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. vrijdag 10 februari 2023 — 20u00 — ITA, Rabozaal, Amsterdam
  7. zaterdag 11 februari 2023 — 20u00 — ITA, Rabozaal, Amsterdam
  1. donderdag 13 oktober 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 15 oktober 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 16 oktober 2022 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. dinsdag 18 oktober 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. woensdag 19 oktober 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. donderdag 20 oktober 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. vrijdag 21 oktober 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. zaterdag 22 oktober 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. dinsdag 25 oktober 2022 — 20u15 — Schouwburg Kortrijk, Kortrijk
  10. woensdag 9 november 2022 — 20u00 — CC De Werf, Aalst, Aalst
  11. dinsdag 15 november 2022 — 20u00 — CC Sint-Niklaas, Sint-Niklaas
  12. vrijdag 18 november 2022 — 20u00 — 30CC, Leuven
  13. dinsdag 22 november 2022 — 20u00 — cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
  14. donderdag 24 november 2022 — 20u00 — NTGent - schouwburg, Gent
  15. vrijdag 25 november 2022 — 20u00 — NTGent - schouwburg, Gent
  16. zaterdag 26 november 2022 — 20u00 — NTGent - schouwburg, Gent
  17. dinsdag 29 november 2022 — 20u00 — Cultuurcentrum Brugge, Brugge
  18. donderdag 1 december 2022 — 20u15 — De Warande, Turnhout
  19. vrijdag 2 december 2022 — 20u00 — KVS - BOL, Brussel
  20. zaterdag 3 december 2022 — 20u00 — KVS - BOL, Brussel
  21. zondag 4 december 2022 — 15u00 — KVS - BOL, Brussel

Nieuws over ‘Vijand van het Volk’

Reacties (47)

Rubben — 15 november 2022

De tekst, een brok, een gigantische brok tekst... mij wel bekend... maar toch schrik, schrik dat het teveel zou zijn. Die schrik, die brok, met respect behandeld. Ieder hoekje, iedere kant bekeken; herbekeken; ook door de vormgevers. Jullie vertellen hét. Het gaat over 'thuis' over kijkers van 'Thuis'. Over nu. Over Aalst (waar ik de voorstelling zag), maar evengoed over Antwerpen, meer nog over 'The Globe'. In ieder geval vertelden jullie een verhaal dat een persoonlijke story steeds meer uitvergrootte tot een story van de wereld; net zoals het Ibsen het schreef. Het raakte mij tot op rij 9 in De Werf, waar ik zat. Ik kende de tekst; ik tekende een decor voor de voorstelling en ik boekte meteen nog een keertje een ticket mét vrienden voor jullie 'Vijand'. Ik schrijf normaal nooit kritieken; maar de monoloog van de 'vijand' vraagt erom. Tot snel; en ik sta sowieso recht recht recht recht! Bravo!!!!!!

Jo Vermeulen — 3 november 2022

Ik vond het begin veelbelovend: beeld, scène, acteurs ... De eerste 'monoloog' was meteen raak, de meeste acteurs waren prima. En het (karikaturaal) uitvergroten van reacties werkte bijzonder goed. Maar geleidelijk aan leek het of de voorstelling de weg kwijt raakte. Het gigantische decor (die rechthoek) kreeg geen betekenis en voelde irrelevant aan, en - vooral - het conflict (in en met Stockman) werd nooit voelbaar. De grote monoloog ontspoorde volledig: veel geroep, geen spanning. En daaronder een ongelooflijk irritant gebrom - ook daarvan ontging me de meerwaarde. Spijtig voor een voorstelling die mits enige dosering en verinnerlijking zoveel sterker had kunnen zijn, meen ik.
Persoonlijke noot: ik heb het stuk ooit voor het eerst gezien in diezelfde Bourla, met toen Martin Van Zundert in de hoofdrol. Vrij klassiek - maar tot op vandaag zie en hoor ik bepaalde scènes ... 'Eerst moet één weten, voor iedereen weet'.
En nog een kleine PS: toevallig zag ik dezelfde week 'Het Spook van de Operette' (in zaal Elckerlyc) - een zogenaamde 'boulevardkomedie' - maar men had er voor deze 'Vijand van het volk' wel iets van kunnen leren: timing, dosering, zegging, stiltes, dramaturgie & opbouw.
Excuus voor de strenge woorden - ben wel zeer blij dat ik de voorstelling gezien heb. Had ik niet willen missen, wat ik er ook van vond.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Atropa Theater 5 december 2022 t/m 21 december 2022

Atropa

Toneelhuis / Theater Utrecht / Orkater / Naomi Velissariou / Floor Houwink ten Cate