nl fr en
Theater

Vergeef ons

Guy Cassiers, Toneelgroep Amsterdam, Toneelhuis

Bekijk foto's

De familie is dood! Leve de familie!

‘Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze.’ Met die beroemde zin opent Tolstoi zijn roman Anna Karenina.

Het ongeluk van de familie Silver begint op Thanksgiving met een flirt tussen Harold Silver, een historicus van middelbare leeftijd, en Jane, de vrouw van zijn broer George. Het is het startpunt van een lange, vaak absurde, grappige en trieste opeenvolging van catastrofes waarbij de hele familie uit elkaar valt. Toch slaagt hij erin, bijna ondanks zichzelf, bij de volgende Thanksgiving een nieuwe samengestelde familie te creëren.


Vergeef ons van A.M. Homes kan nog het best omschreven worden als een familiesoap. In een groteske sfeer worden de zwakheden van alle personages in hoog tempo opgevoerd: een rollercoaster van personages die hun greep op de realiteit en op hun leven verliezen. De roman is tegelijk een koldereske saga en een schrijnende schets van een maatschappij die haar ethische waarden onderuit haalt: alle hoekstenen ervan – gezin, familie, vriendschap, … – staan onder druk en zijn aan herdefinitie toe. 

Met de hulp van een topcast – waaronder vier acteurs van coproducent Toneelgroep Amsterdam – schetst Guy Cassiers een humoristisch beeld van de relationele vervreemding en emotionele verwarring van ons tijdsgewricht. Hij doet dat met tal van visuele referenties naar de Amerikaanse publieke sfeer: de sportwedstrijden, de overkill aan informatie, de publiciteit, … 
De enscenering ontstaat op het snijvlak tussen het intieme familieverhaal en een omgeving die door de media wordt gedomineerd. Beeld en woord worden ontkoppeld met een hoge dosis absurditeit tot gevolg.
 
"De hele buitenwereld is zo nieuw, zo willekeurig en gespleten dat iedereen er gevaar loopt. We chatten online, worden online ‘Vrienden' van elkaar zonder te weten met wie we eigenlijk praten - we neuken met vreemden. We zien zo ongeveer alles voor een relatie, voor een band aan, en toch staan we machteloos als we bij onze familie en tussen onze buurtgenoten zijn. – May We Be Forgiven, A.M. Homes

Nagesprek: op zaterdag 24 februari 2018 gaat Toneelhuisdramaturg Erwin Jans in gesprek met Eelco Smits (Toneelgroep Amsterdam) en Katelijne Damen (Toneelhuis). Het geplande nagesprek met auteur A.M. Homes kan helaas niet doorgaan omwille van ziekte.

Woe 28 februari, do 1 en vrij 2 maart 2018: inleiding om 19u15 rond pleegzorg i.s.m. Pleegzorg Provincie Antwerpen.

Woe 28 t/m za 31 maart 2018: dagelijkse inleiding om 19u15 over Mijn familie met o.a. Marc Didden (28/3) en Chokri Ben Chikha (31/3).

"Een raketvuur aan scènes, een crème van een cast en een verhaal over veerkracht in tijden van tegenspoed: regisseur Guy Cassiers maakt van Vergeef ons een spetterende, doldwaze familiesoap."

"Een zeer grappige, intens zwartgallige zedenschets. (...) Hoorspel ontmoet popconcert. En het klikt. (...) De verrassende vrijage van verteltekst, spel en live soundtrack mondt uit in een onvervalst enerverende en warmbloedige toneelavond."

"Het is een verbale rollercoaster zonder rustpunt - want ook de personages kennen geen rust - waarin spel, muziek, projecties en licht aaneenklitten tot straf, ongecompliceerd en met schwung gecomponeerd teksttheater."

Els Van Steenberghe in Knack Focus **** , 27 februari 2018

"De fabel is een stripverhaal in het tempo en met de inhaalbewegingen van een Formule 1-race. De toeschouwer wordt het verhaal in 160 minuten (zonder pauze) binnen geknuppeld. Er is geen ontkomen aan. "

"Steven van Watermeulen, Chris Nietvelt en Katelijne Damen leven zich uit met tegelijk gevoelige en scherpe vertolkingen, terwijl Eelco Smits nog maar eens zijn tomeloze talent etaleert. Hij loodst Harry’s personage door de meest uiteenlopende registers, vanuit een ontwapende vindingrijkheid en een onstuitbaar plezier. (...) Kritisch, komisch, kwetsbaar…wat valt er eigenlijk te vergeven?"

Jan-Jakob Delanoye in Cutting Edge **** , 26 februari 2018

"Een bont, brutaal, zeer grappig theaterfeest, gespeeld door een crème van een cast."

Filip Tielens in Klara , 23 februari 2018

Credits

regie

  • Guy Cassiers

gebaseerd op het gelijknamige boek van

  • A.M. Homes

bewerking

  • Guy Cassiers
  • Marc Didden
  • Erwin Jans

dramaturgie

  • Erwin Jans

met

  • Ariane van Vliet
  • Chris Nietvelt
  • Eelco Smits
  • Evelien Bosmans
  • Jip van den Dool
  • Katelijne Damen
  • Lucas Vandervost
  • Steven Van Watermeulen

scenografie

  • Jasper Rigole

lichtontwerp

  • Fabiana Piccioli

geluidsontwerp

  • Diederik De Cock

kostuumadvies

  • Tim Van Steenbergen

productie

  • Toneelhuis

coproductie

  • Toneelgroep Amsterdam

met de steun van

  • Casa Kafka Pictures - Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius
  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. donderdag 22 februari 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 24 februari 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 25 februari 2018 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. woensdag 28 februari 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. donderdag 1 maart 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. vrijdag 2 maart 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. zaterdag 3 maart 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. dinsdag 20 maart 2018 — cultuurcentrum Brugge, Brugge
  9. vrijdag 23 maart 2018 — cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
  10. woensdag 28 maart 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  11. donderdag 29 maart 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  12. vrijdag 30 maart 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  13. zaterdag 31 maart 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  14. woensdag 4 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  15. donderdag 5 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  16. vrijdag 6 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  17. zaterdag 7 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  18. dinsdag 10 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  19. woensdag 11 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  20. donderdag 12 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  21. woensdag 18 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  22. donderdag 19 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  23. vrijdag 20 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  24. zaterdag 21 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  25. zondag 22 april 2018 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  26. woensdag 25 april 2018 — Chassé Theater, Breda
  27. zaterdag 28 april 2018 — Stadsschouwburg, Utrecht
  28. donderdag 3 mei 2018 — KVS - BOL, Brussel
  29. vrijdag 4 mei 2018 — KVS - BOL, Brussel
  30. zaterdag 5 mei 2018 — KVS - BOL, Brussel
  31. woensdag 9 mei 2018 — Stadsschouwburg Groningen, Groningen
  32. zaterdag 12 mei 2018 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  33. vrijdag 18 mei 2018 — Parktheater, Eindhoven
  34. woensdag 6 juni 2018 — CC Kortrijk, Kortrijk
  35. zaterdag 9 juni 2018 — Koninklijke Schouwburg, Den Haag

Nieuws over ‘Vergeef ons’

Artikel — 25 juni 2018

"Het was een feest om mijn roman van 600 pagina’s in een toneelstuk omgetoverd te zien."

De Volkskrant interviewde auteur A.M. Homes op vrijdag 13 april, de ochtend nadat ze in de Stadsschouwburg Amsterdam Vergeef ons zag, de bewerking door Guy Cassiers van haar hilarische roman May We Be Forgiven (2012) waarin het leven van twee rivaliserende broers grondig op zijn kop wordt gezet: "Het was een feest om mijn roman van 600 pagina’s in een toneelstuk omgetoverd te zien."

Artikel — 4 juni 2018

Eelco Smits en Steven Van Watermeulen genomineerd voor Louis d'Or

De nominaties voor de VSCD-Toneelprijzen werden bekendgemaakt. Eelco Smits is voor zijn rol in Vergeef ons genomineerd voor de Louis d’Or, de prijs voor beste mannelijke hoofdrol. Ook Steven Van Watermeulen werd genomineerd voor zijn rol in Onderworpen (NTGent).

Artikel — 1 juni 2018

TONEELG(E)RUIS EDITIE #12

De 12de editie  van Toneelg(e)ruis is uitgebreid geworden. Veel interviews. Veel informatie. Veel invalshoeken. Een rode draad is moeilijk te vinden. Of misschien toch niet? Opvallend veel bijdragen gaan immers expliciet over hoe de theatermaker zich tot de werkelijkheid verhoudt. Die werkelijkheid is groot en complex en confronteert ons met enorme uitdagingen.

Artikel — 5 april 2018

Ons nieuw samengesteld gezin Vlaanderen

Ook acteur, theatermaker, docent en artistiek onderzoeker Chokri Ben Chikha kroop in zijn pen naar aanleiding van Vergeef ons. 

Lees hier zijn column over het thema ‘mijn familie’.

Artikel — 5 april 2018

Darius

Naar aanleiding van Vergeef ons vroegen we aan scenarist en rockjournalist Marc Didden, theatermaker en docent Chokri Ben Chikha en journalist en auteur Gaea Schoeters om een persoonlijke column te schrijven over het thema ‘mijn familie’. Die columns lezen de genodigden voor als inleiding op de voorstelling.

Lees hier de column van Gaea Schoeters.

Artikel — 29 maart 2018

Vaderloze zondag

Bij de premièrereeks van Vergeef ons vroegen we aan scenarist en rockjournalist Marc Didden, theatermaker en docent Chokri Ben Chikha en journalist en auteur Gaea Schoeters om een persoonlijke column te schrijven over het thema ‘mijn familie’. Die columns lezen de genodigden voor als inleiding op de voorstelling.

Lees hier de column van Marc Didden.

Artikel — 8 februari 2018

Verdieping bij Vergeef ons (Guy Cassiers)

Tijdens de speelreeks van Vergeef ons voorzien we extra inleidingen en nagesprekken. Deze vinden telkens plaats op De Verdieping (eerste verdieping van de Bourla). Het nagesprek met acteurs Eelco Smits en Katelijne Damen gaat door in de zaal.  

Reacties (53)

Sofie Schoeters — 17 mei 2018

Schitterend ! Tekst, mise en scene, het verhaal ontrolt zich als een soap.
Chapeau voor de acteurs om het publiek zo lang aan één stuk in de ban te houden.

Hilde Van Bortel — 7 april 2018

Ik heb erg genoten van de voorstelling en vond het een topprestatie. Ik was echter erg ontgoocheld over de inleiding door Chokri Ben Chikha. Ik was naar de inleiding gekomen om een beetje duiding te krijgen over het stuk. Mr. Ben Chikha las (erg slecht) een stuk voor uit zijn eigen boek en maakte dus reclame voor eigen werk, wat mij op zich niet stoort, maar het moet relevant zijn. En dat was het niet!

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties