Theater

Passions humaines

Guy Cassiers, Toneelhuis

Commotie bij koningshuis en kerkelijke overheid omwille van te veel sensualiteit en decadent gekoketteer met de dood, artistieke nijd tussen een veelbelovend achitect (Victor Horta) en een beeldhouwer van kleine komaf (Jef Lambeaux), politieke koehandel tussen de Belgische katholieke garde en de Saudische sjeiks … Het zijn slechts enkele ingrediënten uit het leven van het kunstwerk Les passions humaines, een reliëf van beeldhouwer Jef Lambeaux (1852-1908) dat middenin Brussel staat.

“Het kleine wonder van deze voorstelling is haar ongeforceerde tweetaligheid. Twee culturen, twee stijlen en twee talen smelten samen.”

- Geert Van Der Speeten in De Standaard, 23 april 2015

Het laatste beeld van Guy Cassiers’ enscenering van Wagners Ring was een scènegrote reproductie van de sculptuur Les passions humaines van de beeldhouwer Jef Lambeaux – de ‘Belgische Rodin’ (1852-1908). Dat beeldhouwwerk staat centraal in de voorstelling Passions humaines, waarvoor Erwin Mortier de tekst schrijft.

In 1898 wordt het bas-reliëf De menselijke driften officieel onthuld. Het is een monumentale beeldengroep in wit Carraramarmer, met als thema goed en kwaad onder het wakende oog van de dood. Uit elke figuur apart en uit het wervelende geheel spreekt Lambeaux’ passie voor het menselijk lichaam, het zinnelijke vrouwelijke en het viriele mannelijke, en vooral voor de beweging.

Al van bij de presentatie van het ontwerp in 1889 zorgt het beeldhouwwerk voor controverse tussen enthousiaste liberalen en boze katholieken die verontwaardigd zijn over het blasfemische en pornografische karakter ervan. Die controverse wordt alleen maar erger als koning Leopold II in 1890 de officiële opdracht geeft om het werk in marmer uit te voeren. Het conflict zet zich verder in de artistieke discussie tussen de reeds erkende beeldhouwer Lambeaux en de jonge architect Victor Horta, die gevraagd wordt om een paviljoen rond het werk te bouwen in het Jubelpark. Ook na de dood van Lambeaux blijft het beeldhouwwerk de gemoederen beroeren. In 1967 is de Saudische koning Faysal op bezoek in België, onder meer om FN-wapens te kopen. Koning Boudewijn geeft (in ruil?) de noordwestelijke hoek van het Jubelpark voor 99 jaar in erfpacht aan de Saudi’s. Daar staat een oriëntaals paviljoen én het Lambeaux-Hortagebouwtje. Het grote paviljoen wordt later de Grote Moskee van België. Tot voor enkele maanden was de staat van zowel het Hortagebouw als het Lambeauxreliëf zeer slecht. Het was daarenboven nauwelijks toegankelijk. Of hoe bijna niemand een van de meest besproken kunstwerken uit de Belgische geschiedenis gezien heeft!

Schrijver Erwin Mortier buigt zich over dit Belgische, al te Belgische verhaal en maakt van de controverse rond het beeldhouwwerk een panorama van menselijke drama’s, maatschappelijke tegenstellingen en ideologische gevechten. Rond de figuur van Jef Lambeaux verzamelt hij een groep kleurrijke personages die samen de tijdsgeest, de normen en waarden en de hypocrisie aan het einde van de negentiende eeuw incarneren: Leopold, koning der Belgen en heerser over Congo Vrijstaat, en zijn minnares en latere vrouw Blanche Delacroix: de jonge architect Victor Horta; de kunstcriticus Sander Pierron die een geheime relatie heeft met de schrijver Georges Eekhoud; Cornélie Van Camp en Adèle Deforge, de respectieve echtgenotes van Eekhoud en Pierron. Hun onderlinge confrontaties zitten vol passie en hartstocht, net zo heftig als afgebeeld op en uitgelokt door De menselijke driften van Jef Lambeaux.

Met een tweetalige Frans-Nederlandse cast is Passions humaines in alle opzichten een Belgisch verhaal.

regie

  • Guy Cassiers

dramaturgie

  • Erwin Jans

tekst

  • Erwin Mortier

vertaling

  • Marie Hooghe

met

  • Muriel Legrand
  • Serge Larivière
  • Vincent Hennebicq
  • Thierry Hellin
  • Candy Saulnier
  • Claire Bodson
  • Tom Dewispelaere
  • Marc Van Eeghem
  • Kevin Janssens
  • Katelijne Damen
  • Jorre Vandenbussche

lichtontwerp

  • Stef Alleweireldt

video-ontwerp

  • Kurt D'Haeseleer

geluidsontwerp

  • Muriel Legrand
  • Diederik De Cock

research

  • Carine Cuypers

kostuum- en decorontwerp

  • Tim Van Steenbergen

productie

  • Toneelhuis

coproductie

  • Fondation Mons 2015
  • Le Manège Mons
  • Théâtre National Wallonie - Bruxelles

met de steun van

  • Stad Antwerpen

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. dinsdag 21 april 2015 — Le Manège, Mons
  2. woensdag 22 april 2015 — Le Manège, Mons
  3. donderdag 23 april 2015 — Le Manège, Mons
  4. vrijdag 1 mei 2015 — Théâtre National, Brussel
  5. zaterdag 2 mei 2015 — Théâtre National, Brussel
  6. zondag 3 mei 2015 — Théâtre National, Brussel
  7. dinsdag 5 mei 2015 — Théâtre National, Brussel
  8. woensdag 6 mei 2015 — Théâtre National, Brussel
  9. donderdag 7 mei 2015 — Théâtre National, Brussel
  10. vrijdag 8 mei 2015 — Théâtre National, Brussel
  11. zaterdag 9 mei 2015 — Théâtre National, Brussel
  12. woensdag 13 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  13. donderdag 14 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  14. vrijdag 15 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  15. zaterdag 16 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  16. dinsdag 19 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  17. woensdag 20 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  18. donderdag 21 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  19. vrijdag 22 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  20. zaterdag 23 mei 2015 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  21. zondag 24 mei 2015 — 16u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  22. maandag 15 juni 2015 — Holland Festival, Amsterdam
  23. dinsdag 16 juni 2015 — Holland Festival, Amsterdam
  24. vrijdag 25 september 2015 — CC Brugge/Stadsschouwburg, Brugge
  25. zaterdag 3 oktober 2015 — Chassé Theater, Breda
  26. dinsdag 6 oktober 2015 — 30CC/Schouwburg, Leuven
  27. donderdag 8 oktober 2015 — NTGent/Schouwburg, Gent
  28. dinsdag 13 oktober 2015 — CCHA, Hasselt
  29. vrijdag 16 oktober 2015 — CC De Spil, Roeselare

Meer over ‘Passions humaines’

Passions humaines valt twee keer in de prijzen bij Prix de la Critique van de Federatie Wallonië-Brussel Artikel • 10 november 2015

Passions humaines valt twee keer in de prijzen bij Prix de la Critique van de Federatie Wallonië-Brussel

De Prix de la Critique beloont jaarlijks de podiumcreaties van de Federatie Wallonië-Brussel. De jury is samengesteld uit journalisten van radio, tv en geschreven pers. De voorstelling Passions humaines van Guy Cassiers (Toneelhuis, in coproductie met Théâtre National, Fondation Mons 2015, Le Manège.Mons en met de steun van de Stad Antwerpen) werd genomineerd voor beste regie (Guy Cassiers), beste acteur (Thierry Hellin) en beste scenografie (Tim Van Steenbergen).

Proficiat Laura Bertrands! Video • 16 oktober 2015

Proficiat Laura Bertrands!

Naar aanleiding van de voorstelling Passions humaines, een samenwerking van Toneelhuis, Théâtre National, Fondation Mons 2015 en Manège Mons, schreven we een Instagramwedstrijd uit. Kunstenaars (in wording) werden uitgedaagd om zich te inspireren op het kunstwerk Les passions humaines / De menselijke driften (1898) van beeldhouwer Jef Lambeaux en eigen werk te maken en deze (liefst) via instagram te tonen.

De essentie is de acteur die een gesprek aangaat met het publiek Video • 11 mei 2015

De essentie is de acteur die een gesprek aangaat met het publiek

Hilde Jansens en Wilbert van den Heuvel spraken met Guy Cassiers. Zij is arts in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en groot cultuurliefhebber. Hij is docent pedagogiek en reist regelmatig vanuit Nijmegen naar Antwerpen voor een avond theater in de Bourla. Zij legden aan Guy Cassiers hun zorgvuldig voorbereide vragen voor.

Passions humaines Video • 11 april 2015

Passions humaines

“Een beeldhouwwerk moet van een brug kunnen donderen en slechts zijn neus breken, zegt Michelangelo. Ik begrijp hem.” Jef Lambeaux in Passions humaines

Horta-Lambeaux paviljoen opent zijn deuren voor publiek Artikel • 27 maart 2015

Horta-Lambeaux paviljoen opent zijn deuren voor publiek

Het Horta-Lambeauxpaviljoen in het Jubelpark (van architect Victor Horta) met daarin het indrukwekkende reliëf De menselijke driften (van beeldhouwer Jef Lambeaux) gaat op 28 maart 2015 open voor publiek. In de periode van het zomeruur kan het publiek het paviljoen opnieuw bezoeken op woensdag-, zaterdag- en zondagnamiddag. Voor de ticketkopers van de voorstelling Passions humaines van Guy Cassiers is er een mooi kortingstarief voorzien.

De Franstaligen nemen het opnieuw over! Artikel • 17 februari 2015

De Franstaligen nemen het opnieuw over!

Voor het tweede seizoen op rij presenteert Toneelhuis een mooie selectie uit het aanbod van Théâtre National in de Bourla. Mét Nederlandse boventiteling, bien sûr.
Onbekend mag niet langer onbemind blijven!

Audiobeschrijving in de Bourla en op reisplekken Artikel • 1 december 2014

Audiobeschrijving in de Bourla en op reisplekken

Samen met VeBeS, Intro, de vaste audiobeschrijfsters Selina Van Gool en Priscilla Poldervaart werkt Toneelhuis sinds een aantal seizoenen met veel enthousiasme aan het toegankelijk maken van zijn voorstellingen voor mensen met een visuele beperking.
Dit gaat niet onopgemerkt voorbij!

Paviljoen der Menselijke Driften na meer dan 100 jaar eindelijk open voor publiek Artikel • 4 september 2014

Paviljoen der Menselijke Driften na meer dan 100 jaar eindelijk open voor publiek

Het Paviljoen der Menselijke Driften in Brussel, gebouwd door Victor Horta, bevat het grote marmeren reliëf Les passions humaines van Jef Lambeaux. Paviljoen en reliëf behoren daardoor tot het meest opmerkelijke kunstpatrimonium van eind 19de eeuw in Brussel. Toch bleef het kunstwerk met de wellustige sculpturen meer dan 100 jaar lang ontoegankelijk voor het publiek. In april 2015 maakt Guy Cassiers het tot hoofdpersonage in Passions humaines.

Ook interessante producties

A Revue Theater 28 juni 2023 t/m 2 juni 2024

A Revue

d e t h e a t e r m a k e r / Benjamin Abel Meirhaeghe