nl fr en
Theater

Maria Stuart

Toneelhuis, Ivo van Hove, Toneelgroep Amsterdam

Bekijk foto's

Maria Stuart van Friedrich Schiller is een majestueus koninginnendrama waarin twee legendarische vorstinnen uit de Europese geschiedenis elkaar naar het leven staan: Elizabeth I van Engeland en de katholieke Maria Stuart van Schotland. Schiller schreef een bloedstollende reconstructie van de laatste dagen van Maria Stuart: ze is veroordeeld voor het beramen van een aanslag op Elizabeth en wacht op haar executie. Schiller laat op subtiele wijze zien hoe Elizabeth, net op het ogenblik dat ze haar aartsrivale definitief in haar macht heeft, terugdeinst voor de verantwoordelijkheid haar ter dood te brengen. Maria Stuart lijkt minder bang te sterven dan Elizabeth haar te doden.

Achter de maskers van de politieke macht gaan bij Schiller vrouwen schuil van vlees en bloed; vrouwen gefascineerd door elkaar maar ook gevangen in een web van onderlinge rivaliteit en jaloezie. De puriteinse Elizabeth herkent in de verfijnde, bloedmooie Maria die de mannen in haar leven bespeelt en voor haar kar spant, eenzelfde eenzaamheid. Zo wordt Maria Stuart niet alleen een historisch drama over macht, ambitie en verantwoordelijkheid, maar ook een intiem portret van twee vrouwen gevangen in het keurslijf van hun politieke rol.


Chris Nietvelt speelt Elizabeth, Halina Reijn neemt de rol op van Maria Stuart.


“Het stuk toont hoe eenzaam de macht voelt wanneer je getest wordt tot het uiterste en je je eigen geweten het zwijgen moet opleggen in het algemeen belang. Het toont twee vrouwen die geschiedenis schrijven en zich daar ook bewust van zijn. Voor mij gaat het daarover: de enscenering van je eigen leven en een bewustzijn van je positie in een historisch tijdsgewricht. Maria gaat haar dood tegemoet in een bijna operateske enscenering van haar laatste uren, terwijl Elizabeth in volstrekte ontkenning en totale eenzaamheid achterblijft, oog in oog met haar geweten en in het besef dat de geschiedenis haar zal oordelen.” - Ivo van Hove


“Het lijkt me het geschikte moment om nu, als tweede coproductie met Toneelhuis, in mijn regie, een tekst van Schiller te doen die over onze tijd spreekt, met krachtige vrouwen die de wereld bestieren en in conflict komen met zichzelf en hun plaats in de geschiedenis. Het stuk gaat over vrouwen aan de macht. Elizabeth I en Maria Stuart zijn power women die geconfronteerd worden met de uiterste gevolgen van hun macht: de beslissing over leven en dood in het belang van de staat.” - Ivo van Hove



De rol van Jip van den Dool (Davison) zal tijdens de voorstellingensreeks in de Bourla gespeeld worden door Ramsey Nasr.

Downloads

Credits

regie

  • Ivo van Hove

van

  • Ivo van Hove
  • Friedrich Schiller

schrijver

  • Jan Peter Gerrits

vertaling

  • Barber Van De Pol

met

  • Chris Nietvelt
  • Ramsey Nasr
  • Hans Kesting
  • Robert De Hoog
  • Katelijne Damen
  • Marc Van Eeghem
  • Eelco Smits
  • Maarten Heijmans
  • Halina Reijn
  • Matteo Simoni

lichtontwerp, scenografie

  • Jan Versweyveld

muziek

  • Daniel Freitag

kostuumontwerp

  • Wojciech Dziedzic

productie

  • Toneelhuis
  • Toneelgroep Amsterdam

particulier producent

  • Anda Winters
  • Gert-Jan en Corinne van den Bergh - Raat

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. woensdag 3 december 2014 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. donderdag 4 december 2014 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zaterdag 6 december 2014 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. zondag 7 december 2014 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. woensdag 10 december 2014 — Stadsschouwburg Groningen, Groningen
  6. donderdag 11 december 2014 — Stadsschouwburg Groningen, Groningen
  7. zaterdag 13 december 2014 — Theaters, Tilburg
  8. zondag 14 december 2014 — Theaters, Tilburg
  9. woensdag 17 december 2014 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  10. donderdag 18 december 2014 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  11. vrijdag 19 december 2014 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  12. zaterdag 20 december 2014 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  13. zondag 21 december 2014 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  14. woensdag 7 januari 2015 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  15. donderdag 8 januari 2015 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  16. vrijdag 9 januari 2015 — Stadsschouwburg Utrecht, Utrecht
  17. zaterdag 10 januari 2015 — Stadsschouwburg Utrecht, Utrecht
  18. dinsdag 13 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  19. woensdag 14 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  20. donderdag 15 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  21. vrijdag 16 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  22. zaterdag 17 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  23. dinsdag 20 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  24. woensdag 21 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  25. donderdag 22 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  26. vrijdag 23 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  27. zaterdag 24 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  28. dinsdag 27 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  29. woensdag 28 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  30. donderdag 29 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  31. vrijdag 30 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  32. zaterdag 31 januari 2015 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  33. woensdag 4 februari 2015 — 19U00 — Kaaitheater, Brussel
  34. donderdag 5 februari 2015 — 19U00 — Kaaitheater, Brussel
  35. zaterdag 7 februari 2015 — NTGent - schouwburg, Gent
  36. zondag 8 februari 2015 — NTGent - schouwburg, Gent
  37. vrijdag 13 februari 2015 — Koninklijke Schouwburg Den Haag, Den Haag
  38. zaterdag 14 februari 2015 — Koninklijke Schouwburg Den Haag, Den Haag
  39. woensdag 18 februari 2015 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  40. donderdag 19 februari 2015 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  41. vrijdag 20 februari 2015 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  42. zaterdag 21 februari 2015 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  43. donderdag 26 maart 2015 — MAC - Maison des Arts, Créteil
  44. vrijdag 27 maart 2015 — MAC - Maison des Arts, Créteil
  45. zaterdag 28 maart 2015 — MAC - Maison des Arts, Créteil

Nieuws over ‘Maria Stuart’

Video — 11 mei 2015

Een voetbalveld verbeelding op één vierkante meter theater

Peter Schroeijers is Nederlander. Sinds 2003 woont hij in België. Hij heeft in Amsterdam de opleiding docent Drama gevolgd en staat inmiddels in het Steineronderwijs. Peter is geïnteresseerd in het verschil tussen theater en acteren in Vlaanderen en Nederland, en wil graag weten hoe de acteurs omgaan met emoties. Toneelhuisacteurs Kevin Janssens, Katelijne Damen en Johan Van Assche gaan met hem in gesprek.

Video — 2 december 2014

Maria Stuart. Een bloedstollend drama

De Duitse toneelschrijver Friedrich Schiller (1759-1805) schreef met Maria Stuart het grootste koninginnendrama uit het toneelrepertoire. Twee legendarische vorstinnen uit de Europese geschiedenis staan elkaar naar het leven: Elizabeth I van Engeland (Chris Nietvelt) en de katholieke Maria Stuart van Schotland (Halina Reijn).

Artikel — 1 december 2014

Audiobeschrijving in de Bourla en op reisplekken

Samen met VeBeS, Intro, de vaste audiobeschrijfsters Selina Van Gool en Priscilla Poldervaart werkt Toneelhuis sinds een aantal seizoenen met veel enthousiasme aan het toegankelijk maken van zijn voorstellingen voor mensen met een visuele beperking.
Dit gaat niet onopgemerkt voorbij!

Artikel — 25 november 2014

A touch of the poet

Johan Reyniers interviewt Ivo van Hove van Toneelgroep Amsterdam. Van Hove is landgenoot en leeftijdsgenoot van Guy Cassiers die ooit nog de hoofdrol speelde in van Hoves productie Geruchten (1981). Inmiddels heeft Ivo van Hove een excellent acteursteam rondom zich verzameld in Amsterdam; zijn producties reizen de wereld rond, collega-regisseurs zijn graag te gast bij zijn ensemble. Cassiers regisseerde afgelopen seizoen Hamlet vs Hamlet met acteurs van zowel Toneelhuis als Toneelgroep Amsterdam. Dit seizoen regisseert Ivo van Hove een Maria Stuart met opnieuw een gemengde cast. Wat zijn van Hoves motieven voor deze samenwerking en voor dit stuk? En ook: hoeveel schoonheid kan een mens verdragen?

Artikel — 20 november 2014

Repertoire-avond over Maria Stuart

Bart Philipsen, hoogleraar Duitse literatuur aan de KU Leuven, gaf op 29 september 2014 een toelichting bij Maria Stuart van Friedrich Schiller. Deze lezing was een van de repertoireavonden die Toneelhuis aanbiedt aan alle amateurtheatergezelschappen die deelnemen aan amateurTONEELhuis. 

Artikel — 30 september 2014

HAMLET van Compagnie Schmalz wint twee Gouden Handjes

Sinds 2005 zijn De Gouden Handjes de tweejaarlijkse bekroning voor de beste amateurtoneelvoorstelling in de provincie Antwerpen. Compagnie Schmaltz won in 2014 met Hamlet de Gouden Handjes voor Beste Regie en Beste Productie en was genomineerd voor Beste Kostumering en Beste Mannelijke Hoofdrol. Compagnie Schmalz maakte deze voorstelling in het kader van amateurTONEELhuis en werd in april 2014 geselecteerd om de voorstelling in de Bourla te spelen tijdens het amateurTONEELhuisfestival. Gefeliciteerd aan de hele ploeg!

Artikel — 5 mei 2014

Seizoen 2014 - 2015

Op maandag 5 mei 2014 presenteerden we met trots het Toneelhuisseizoen 2014-2015 aan pers en publiek. In dat nieuwe seizoen staan maar liefst twaalf nieuwe Toneelhuisproducties op het programma. We starten het seizoen met een gezamenlijk project van alle makers en spelers. De Toneelhuismakers zetten daarna hun parcours verder, eigenzinnig en autonoom, verbeeldingsrijk en uitdagend.

Reacties (1)

Tess Jacobs — 1 oktober 2015

Vraag Tess Jacobs aan Katelijne Damen
"Wanneer je begint aan een stuk met een geschiedenis achtergrond -zoals ‘Maria Stuart’- baseer je dan de manier waarop je het personage neerzet vooral op hoe ze ook werkelijk was? Of ga je puur af op de tekst en maak je er zo een personage van jezelf van, zoals jij denkt/hoopt/wil dat ze geweest is of mensen haar te zien krijgen? Je maakt een personage natuurlijk sowieso van jezelf, maar ik hoop dat je begrijpt welke richting ik uit wil."

Dag Tess,
dat hangt natuurlijk op de eerste plaats altijd af van de visie van de regisseur. Meestal wil hij/zij toch iets meer zeggen dan alleen een spiegel van een geschiedenis voorhouden, bijvoorbeeld het eerder projecteren op het heden.
Soms is het wel fijn en leerzaam om randliteratuur te lezen over een persoon of een periode in de geschiedenis, maar dat is voor mij alleen maar als een weten, niet om letterlijk te gebruiken. Misschien neemt ge dat onbewust wel mee, zou kunnen.
De vermeende promiscuïteit van Isabelle Van Beieren bijvoorbeeld heb ik op een bepaalde manier toch gebruikt in 'Bloed en Rozen', maar die is dan wel gekleurd met mijn fantasie én in een theatraliteit.
Natuurlijk was Maria Stuart een vrouw die bestaan heeft, geleefd heeft - maar dat is in het geval van Halina (Reijn) ook : zij leeft en denkt en voelt. Dat kan je niet uitschakelen. Hoeveel research je ook gedaan hebt.
Ik heb ooit 'Elisabeth' gespeeld in een voorstelling van Cie De Koe en dat was een hele andere 'Elisabeth' dan die Chris (Nietvelt) in 'Maria Stuart' speelde. En toch waren ze allebei personages die hunkerden naar liefde en macht.
Dus wat je zegt over dat een personage 'gemaakt' wordt door uw persoonlijkheid, daar ben ik grotendeels ook van overtuigd. Wat maakt het spelen van 'Hamlet' na al die jaren nog interessant is ... omdat die en die en die en die ... dat speelt. Niet alleen omdat het op papier of misschien zelfs gewoon : NIET omdat het op papier staat.
Alhoewel een toneelschrijver toch ook vaak in zijn schriftuur richting geeft, stuurt en dramaturgisch verantwoord in analyse is. Soms interessant, soms nog interessanter om daar dan net tegenin te gaan, met alle respect uiteraard.
Ik word geroerd als ik een acteur zie die risico's neemt, zijn fantasie gebruikt en geen angst heeft om met hart, overgave en vooral ziel te spelen.
Veel liefs,
Katelijne Damen

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Hamlet Theater 22 september 2018 t/m 6 juni 2019

Hamlet

Kuiperskaai / Lisaboa Houbrechts