nl fr en
Theater

Hoge Weg

Toneelhuis, MartHa!tentatief

Bekijk foto's
Een jonge vrouw voert actie voor een nieuw park in de inkomhal van een groot appartementsgebouw. Telkens opnieuw wordt ze afgewezen, toch verliest ze geen moment de moed. Ze verdedigt haar droom van het park met zo’n geestdrift dat je je na een tijdje afvraagt of ze gek is. Of gewoon buitenaards.

Hoge Weg is een nieuwe tekst van Bart Van Nuffelen (MartHa!tentatief), gespeeld door Evelien Bosmans. Voor haar actie spreekt ze met de bewoners van een woontoren, meestal via de parlofoon, met anderen ook in levenden lijve in de inkomhal. De bewoners van het appartement worden gespeeld door professionele acteurs én mensen die nog nooit op het toneel hebben gestaan. Voor de casting trekt het MartHa!tentatief naar de wijken van de stad en ver daarbuiten.
                    
Hoge Weg zoekt antwoord op tal van vragen. Is het mogelijk om aan de hand van 64 belletjes het volledige portret te schetsen van een hedendaagse stad? Waarom blijft een kwetsbare jonge vrouw de oneindige reeks afwijzingen ondergaan? Kan een stuk vandaag welhaast ondraaglijk het goede belichten? En dan zijn we nog niet eens aan de écht moeilijke vraag: is een portret van een hedendaagse stad wel mogelijk aan de hand van een typische middenklasse­ droom, namelijk de aanleg van een nieuw park?
                    
Sinds 2010 richt Bart Van Nuffelen zich met zijn theater­teksten steeds nadrukkelijker op die stedelijke realiteit. Zowel Polen op zondag, 13 1⁄2, Dinska Bronska als het recente De fietsendief zoomden daar op in.

EXTRA: 'Andere Taal voor DUMMIES'

Voorafgaand aan de voorstelling Hoge Weg kunt u zich inschrijven voor een gratis spoedcursus in een nieuwe taal. Hoe maak je mensen uit je stad warm voor de aanleg van een park in het Portugees, Spaans, Hongaars, Armeens, Russisch of Grieks? Maar laten we bij het begin beginnen: begroetingen, typische uitdrukkingen, poëtische benamingen en sappige woorden!

"Een luchtige komedie, die bij elke nieuwe bel weer bij af begint. (...) Naast de luchtigheid een raak portret van de multiculturele ­microkosmos in het gebouw."

"Het concept van Hoge Weg, bedacht en geschreven door Bart Van Nuffelen en Johan Petit, is ideaal voor een lach en een traan. Er worden tal van personages opgevoerd, waar je stilletjes of hardop om moet lachen. Maar het stuk graaft dieper en verder. Je botst op een kaleidoskoop van meningen en filosofieën. Bosmans - ze speelt de hele avond prachtig - is even van haar melk als een Afrikaanse vrouw haar toesnauwt dat een nieuw park wel het laatste van haar zorgen is. Haar armoede is een veel urgenter probleem. En zo zie je dat veel mensen wel wat anders aan hun hoofd hebben dan bankjes en een speeltuin in een park. In alle hilariteit van het toneelstuk is dat het gevoel dat het langst blijft hangen. Eerst eten op de plank, daarna wil je wel eens nadenken of je liever een park of een parking hebt. Het lijkt bijna de inzet van een politiek debat."

Koen Van Boxem in De Tijd , 18 december 2018

""Zappend door een appartementsblok schetst Hoge Weg de grootstad in al zijn schoonheid en tristesse.""

Gilles Michiels in De Standaard *** , 20 december 2018

"Hoge Weg van Bart Van Nuffelen en Johan Petit is zo’n prachtige voorstelling dat je actrice Evelien Bosmans achteraf in plaats van een daverend applaus een dikke warme knuffel wil geven."

Bert Hertogs in Concertnews **** , 19 december 2018

"VIDEOREPORTAGE: ATV gaat langs bij de repetities van de voorstelling Hoge Weg in Antwerpen. De komedie wordt gemaakt met gelegenheids- en beroepsacteurs. Evelien Bosmans vertelt waarover het stuk gaat."

100% cultuur in ATV , 12 december 2018

"Regisseur Bart Van Nuffelen vertelt over Hoge Weg."

Credits

tekst

  • Bart Van Nuffelen en alle lezers, makers en spelers van Hoge Weg

regie

  • Bart Van Nuffelen
  • Johan Petit

met

  • Evelien Bosmans
  • Sami Khoghyani
  • Irfan Khoghyani
  • Jecsan Jimenez Leon
  • Bieke Swartebroeckx
  • Erik Van Herreweghe
  • Ludovic Nyamabo
  • Frederik Van Dyck
  • Wassim Alkisi
  • Alain Lauwers
  • Elly Nys
  • Marijke Baum
  • Naoufel Boubekri
  • Latifa Matheeusen
  • Sunny Toki
  • Louise Petit
  • Leni Heymans
  • Charlotte Nyssen
  • Paula Kopczyk
  • Tino Ruyters
  • Werner Marinus
  • Greg Timmermans
  • Luc Nuyens
  • Katrien Van Balen
  • Ernest Wicik

decor en licht

  • Manu Siebens
  • Tim Clement

kostuums

  • Tine Deseure

choreografie

  • Natascha Pire

productieleiding

  • Joyce Loir

productie

  • Toneelhuis

coproductie

  • MartHa!tentatief

met de steun van

  • Casa Kafka Pictures - Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius
  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid

Alle data

  1. donderdag 21 februari 2019 — 20U00 — CC 't Getouw, Mol
  2. donderdag 28 februari 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen Andere Taal voor DUMMIES, om 19u
  3. vrijdag 1 maart 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen Andere Taal voor DUMMIES, om 19u
  4. woensdag 6 maart 2019 — 20U00 — CC Strombeek, Strombeek-Bever
  5. zaterdag 9 maart 2019 — 20U00 — CC Ter Vesten, Beveren
  1. donderdag 13 december 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 15 december 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 16 december 2018 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. dinsdag 18 december 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. woensdag 19 december 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. donderdag 20 december 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. vrijdag 21 december 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. zaterdag 22 december 2018 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. dinsdag 12 februari 2019 — 20U00 — 30CC, Leuven

Nieuws over ‘Hoge Weg’

Artikel — 24 januari 2019

Convivialiteit ondanks polarisering. Samenleven in superdiversiteit.

Naar aanleiding van de voorstelling Hoge Weg van  Toneelhuis & MartHa!tentatief organiseren Toneelhuis en het Antwerpse Urban Studies Institute een panelgesprek over het potentieel van convivialiteit in superdiverse buurten om het samen leven in diversiteit vorm te geven. In Hoge Weg leert een jonge witte vrouw via vaak korte en vluchtige gesprekken via de parlofoon en in de inkomhal van een appartementsblok de complexiteit van de stedelijke samenleving kennen. Ze wil buren mobiliseren voor de aanleg van een nieuw park, maar stoot keer op keer op de vaststelling dat de diversiteit aan levenstrajecten van stadsbewoners ook tot andere dromen voor de stad leidt.

Artikel — 27 november 2018

De stad is de exponent bij uitstek van onze wereld in verandering

De stad en zijn ingrijpende transformaties is sinds een tiental jaar de belangrijkste bron van inspiratie voor het theater van Bart Van Nuffelen. Met voorstellingen als De Vernissage, Polen op zondag, 13 ½, Dinska Bronska, 176 en De fietsendief ging hij op zoek naar verhalen uit die veranderende stad. Hoge Weg is een volgende stap in die zoektocht.

Artikel — 7 mei 2018

De kronieken van de tijd

‘Onze tijd is uit zijn hengsels’, dat was het motto van onze seizoensbrochure van vorig jaar. En er is het voorbije jaar weinig gebeurd dat erop zou wijzen dat dat niet meer het geval is. Het motto was ontleend aan Hamlet van Shakespeare. Dat geldt ook voor het motto van dit seizoen.

Reacties (31)

Tanja Dierckx — 10 januari 2019

De realiteit van een polariserende grootstad, samengeperst in een flatgebouw ... HOGE WEG is een inventief project, knap in scène gezet, pijnlijk confronterend maar hilarisch gebracht. Een topper van MARTHAtentatief!

Gert — 28 december 2018

Een mooi manier om de diversiteit binnen een leefgemeenschap, die een flatgebouw tot op zekere hoogte toch ook is, tot leven te brengen. Eveline Bosmans bracht het wat naïeve en zweverige hoofdpersonage tot leven. Een personage dat de wensen van de bewoners niet leek te onderkennen maar haar droombeeld - het park - op hen wou projecteren terwijl een parking misschien een betere manier was om het stressniveau te verlagen wat één van de zijpersonage ook beaamde. Al bij het al een prima prestatie van de hoofdactrice maar anderzijds duurde de voorstelling te lang om de hele tijd boeiend te blijven. Het 'turn' intermezzo leek me volledig overbodig. Wel een prachtig kader om zulk een voorstelling op je te laten inwerken.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties