nl fr en
Theater

Het wijde land

Toneelhuis, Olympique Dramatique, tg STAN

"Het is toegestaan de vrouw van een ander te verleiden wanneer men het gevaar loopt te sterven van liefde voor haar." 
(uit de Kamasutra)

Wij. Wij willen geen woeste liefde, wij eisen geen bloed, wij schreeuwen niet om wraak. Niet meer.
Wij zijn ruimdenkend, zachtvoelend, perfect geïnformeerd, klaarkijkend en warm.
Wij zijn vrij, eindelijk vrij, eindelijk vrij! Bevrijd van het juk der instincten.
Fok, daar is Lust! Ga heen, Lust!
Aargh, daar komt Passie! Geile trut! Ophitser! Laat ons met rust!
Wij zijn net zo evenwichtig.
We gaan de goeie richting uit, wij.
't Is eenrichtingsverkeer, die evolutie, dus het zal wel de goeie richting zijn?!
Op elke lichtvoetigheid voorbereid zijn wij, aan ieders luimen aangepast.
Ja! Het is vrij dat wij zijn. Onthecht, jongens! En meisjes. Hmmm.
Wij koesteren keuzes. onderdanig als heersers.
En als Passie en Lust ons toch overmeesteren, dan heeft iedereen daar begrip voor. Jep! Iedereen.
Prachtwezens zijn wij.
(Allen lachen. Wat een elegante zoogdieren, zeg!)
Een stuk voor geile middelbare levers met één jonge knaap (die hopelijk sterft op het eind, de eikel).

"Ik denk dat ik u gemeden heb uit een soort dubbelgangers-schuwheid... Uw determinisme zo goed als uw scepsis - wat de mensen pessimisme noemen -, uw gegrepen zijn door de waarheden van het onbewuste, door het driftleven van de mensen, uw ondermijning van de cultureel-conventionele zekerheden, het persisteren van uw gedachten bij de polariteit van liefhebben en sterven, dat alles trof me met een beangstigende vertrouwdheid ( - ).  Zo heb ik de indruk gekregen, dat u door intuïtie - maar eigenlijk als gevolg van precieze zelfwaarneming - alles weet, wat ik door moeizame arbeid bij andere mensen heb blootgelegd."

(Fragment uit een brief van Siegmund Freud aan Arthur Schnitzler uit 1922)

 

 

Pers over Het wijde land:

"Ook zelf voelt Het wijde land als elke overspelgeschiedenis. Aan de oppervlakte een schijnbaar roerloze ontwikkeling. Daaronder een voortdurend zoeken en tasten naar zinderend spel, met af en toe een paar weldadige erupties en steeds meer gevoeligheid naar het eind." - Wouter Hillaert in De Standaard, 29.10.2013***

“De dialogen over liefde en, ondanks alles, trouw, zijn van een diepe, soms ontroerende echtheid." – Kester Freriks in NRC Handelsblad****, 28.10.2013

Een snoeiharde nuchtere vertelling. Een grandioze toneelavond.” – Loek Zonneveld in Theaterkrant.nl****, 30.10.2013
 

“Een aaneenschakeling van tamelijk briljante monologen.(…) De Vlamingen tonen keihard egoïsme en een niets ontziende hang naar lust. Gaandeweg wordt het spel van de sterke acteurs ernstiger, resulterend in een adembenemend mooi laatste deel.” – Hein Janssen in De Volkskrant****, 04.11.2013

Staat er een link, dan is het artikel online te lezen bij het betrokken medium. Maar om redenen van auteursrecht kunnen we u het merendeel van de volledige artikels helaas niet tonen.

Credits

van en met

  • Sara De Roo
  • Jolente De Keersmaeker
  • Olympique Dramatique
  • Damiaan De Schrijver
  • Koen De Graeve
  • Charlotte Vandermeersch
  • Geert Van Rampelberg
  • Stijn Van Opstal

tekst

  • Arthur Schnitzler

scenografie

  • Olympique Dramatique
  • tg STAN
  • Tom Liekens
  • Matthias de Koning

lichtontwerp

  • Thomas Walgrave

muziek

  • Frank Vercruyssen

kostuumontwerp

  • Inge Büscher

productie, techniek

  • Toneelhuis
  • tg STAN

assistent

  • Filip Eyckmans

productie

  • Toneelhuis
  • Olympique Dramatique
  • tg STAN

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. donderdag 24 oktober 2013 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. vrijdag 25 oktober 2013 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zaterdag 26 oktober 2013 — 21u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. woensdag 30 oktober 2013 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. donderdag 31 oktober 2013 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. vrijdag 1 november 2013 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. zaterdag 2 november 2013 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. zondag 3 november 2013 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. vrijdag 8 november 2013 — Toneelschuur, Haarlem
  10. zaterdag 9 november 2013 — Toneelschuur, Haarlem
  11. maandag 11 november 2013 — CC Zwaneberg, Heist-Op-Den-Berg
  12. woensdag 13 november 2013 — cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
  13. vrijdag 15 november 2013 — CC De Kollebloem, Puurs
  14. zaterdag 16 november 2013 — CC MUZE, Heusden-Zolder
  15. maandag 18 november 2013 — BRONKS, Brussel
  16. woensdag 20 november 2013 — De Warande, Turnhout
  17. donderdag 21 november 2013 — NTGent - schouwburg, Gent
  18. zaterdag 23 november 2013 — CC Mechelen, Mechelen
  19. dinsdag 3 december 2013 — CC Diest, Diest
  20. woensdag 4 december 2013 — CC De Velinx, Tongeren
  21. vrijdag 6 december 2013 — Kaaitheater, Brussel
  22. zaterdag 7 december 2013 — Kaaitheater, Brussel
  23. zondag 8 december 2013 — Kaaitheater, Brussel
  24. dinsdag 10 december 2013 — CC Sint-Niklaas, Sint-Niklaas
  25. woensdag 11 december 2013 — CC Sint-Niklaas, Sint-Niklaas
  26. donderdag 12 december 2013 — 30CC, Leuven
  27. vrijdag 13 december 2013 — 30CC, Leuven
  28. zaterdag 14 december 2013 — 30CC, Leuven
  29. dinsdag 17 december 2013 — CC 't Gasthuis, Aarschot, Aarschot
  30. woensdag 18 december 2013 — CC Kortrijk, Kortrijk
  31. vrijdag 20 december 2013 — CC Knokke-Heist, Knokke-Heist
  32. zaterdag 21 december 2013 — De Grote Post, Oostende

Nieuws over ‘Het wijde land’

Het vertrekt toch altijd van een straffe tekst Video — 11 mei 2015

Het vertrekt toch altijd van een straffe tekst

David Verdeure runt Manitoba Audiovisuele Producties. Een tiental jaar geleden maakte hij de ATV-trailers voor Toneelhuis, o.a. voor de voorstellingen van Olympique Dramatique. Hij kent het werk van het viertal dus van dichtbij. Hij vroeg expliciet om de mannen te mogen interviewen op de rekwisietenzolder van de Bourla. Stijn Van Opstal is op dat moment op tournee met Carrara van Studio Orka, maar de drie andere Olympiquers tekenen present. En ze hebben er zin in.

Twee maanden reizen door een wijd land Artikel — 20 december 2013

Twee maanden reizen door een wijd land

Theater spelen: het is een wereld apart. Een reizend bestaan langs applaus, kritiek en blijven analyseren tot op het bot. De spelers van tg Stan, Olympique Dramatique en Lazarus spelen Het wijde land tweeëndertig keer. Wat doet die herhaling met een voorstelling? Moya De Feyter studeert Theater-, Film- en Literatuurwetenschap aan UAntwerpen. In het kader van een onderzoeksstage bij rekto:verso volgt ze dit najaar twee producties op tournee, waar ze verslag over uitbrengt. Ze ging tien keer naar Het wijde land kijken en peilde de acteurs naar hun belevingen.

Charlotte Vandermeersch@TheMovies: The Damned Video — 5 november 2013

Charlotte Vandermeersch@TheMovies: The Damned

Vandermeersch selecteerde de magistrale film van de Italiaanse grootmeester Luchino Visconti. Twee en een half uur verderfelijkheid met inbegrip van moord, incest, verraad, machtswellust en grootheidswaanzin in het Nazitijdperk.

Het wijde land, een voorstelling van STAN en Toneelhuis | Olympique Dramatique Video — 9 oktober 2013

Het wijde land, een voorstelling van STAN en Toneelhuis | Olympique Dramatique

Eerdere Stan/Olympique Dramatique - ontmoetingen, niet chronologisch, achternamen: der ring des nibelungen: de schrijver de graeve / de parelvissers: de keersmaeker de roo van rampelberg van opstal / an ideal husband: van rampelberg van opstal de schrijver / cologne: de roo van rampelberg / mooi: vandermeersch de schrijver / swooni: van opstal de roo de schrijver van rampelberg / het biedt geen troost: van rampelberg de roo de keersmaeker / (n)iemand: vandermeersch de graeve de roo van opstal/ toestand: vandermeersch de keersmaeker de roo van rampelberg de schrijver de graeve van opstal / met man en macht: de schrijver van opstal de graeve de roo / de eenzame weg/le chemin solitaire: de keersmaeker van opstal de schrijver.

STAN en Olympique Dramatique spelen 'Het wijde land' Artikel — 17 september 2013

STAN en Olympique Dramatique spelen 'Het wijde land'

“Een stuk kiezen is een ingrijpende discussie die gaat over wat we relevant vinden en wat onze mening is over de tijd waarin we leven.” (Uit Messen slijpen zonder schrik, interview met de ploeg, door Anna Luyten, april 2013).

Vele stukken hebben op tafel gelegen, er is veel gelezen, voorgesteld en besproken, en nu is de kogel door de kerk: Olympique en STAN spelen de tragikomedie Het wijde land van de Oostenrijkse schrijver Arthur Schnitzler over de consequenties van overspel in het Wenen van begin 20ste eeuw.

MESSEN SLIJPEN ZONDER SCHRIK Artikel — 1 februari 2013

MESSEN SLIJPEN ZONDER SCHRIK

Ooit zullen, volgens vermaard kosmoloog en theoretisch natuurkundige Lawrence Krauss, mensen mekaar niet meer ontmoeten.

Omdat ze niet meer zullen bestaan.
Wij, van tg STAN en Olympique Dramatique, behoren tot deze verdoemde soort. En wie dit leest ook.
Laat ons, mensen, mekaar ontmoeten nu het nog kan!
Wij bereiden iets voor. In dit geval, een groots verhaal.
Een setting voor een grootse ontmoeting.
Het heeft lang genoeg geduurd om tot dit ontmoeten te komen.
Niet minder dan een eeuwigheid. 

Eerdere tg STAN/Olympique Dramatique - ontmoetingen, niet chronologisch, achternamen:

der ring des nibelungen: de schrijver de graeve / de parelvissers: de keersmaeker de roo van rampelberg van opstal / an ideal husband: van rampelberg van opstal de schrijver / cologne: de roo van rampelberg / mooi: vandermeersch de schrijver / swooni: van opstal de roo de schrijver van rampelberg / het biedt geen troost: van rampelberg de roo de keersmaeker / (n)iemand: vandermeersch de graeve de roo van opstal/ toestand: vandermeersch de keersmaeker de roo van rampelberg de schrijver de graeve van opstal / met man en macht: de schrijver van opstal de graeve de roo / de eenzame weg/le chemin solitaire: de keersmaeker van opstal de schrijver.

Nu jullie nog. Nu kan het nog. Ergens in oktober nog. November. December. Toen we nog bestonden. Kom.

Reacties (0)

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Operette Theater 16 september 2022 t/m 17 februari 2023

Operette

Toneelhuis / Timeau De Keyser / tibaldus