nl fr en
Theater

Hedda Gabler

Bart Meuleman, Toneelhuis

Bart Meuleman bewerkt Hedda Gabler, waarschijnlijk het meest wrange stuk van Ibsen. Een komedie kun je het niet noemen, maar hoe mannen hier rond een verwende, verveelde en vooral diep ongelukkige vrouw draaien, dat geeft een paar hilarische momenten. Emancipatie lijkt veraf. De personages sluiten zich op in een kleine, benauwende wereld in tijden die nieuwe zekerheid eisen. Met Ariane van Vliet in de hoofdrol. 

Van alle stukken die Ibsen schreef, heeft Hedda Gabler waarschijnlijk het meeste humor. Een komedie mag je het niet noemen, maar hoe de mannen in dit stuk rond een verwende, verveelde en vooral diep ongelukkige vrouw draaien, dat geeft toch wel een paar hilarische momenten.

Henrik Ibsen nam op het einde van de negentiende eeuw met onder andere Nora, een poppenhuis en Spoken het verstikkende burgerlijke milieu van zijn tijd op de korrel, en liet sommige van zijn personages zich daar van bevrijden (Nora), terwijl andere er juist aan ten onder gingen (Oswald Alving, en dus ook Hedda Gabler).

De wereld is uiteraard veranderd. De lange eeuw van emancipatie zoals de stukken van Ibsen die in het vooruitzicht stelden, ligt eerder achter ons, en als we terugblikken zien we veel bitterheid en ontgoocheling. Gaf de vrijheid die we zochten niet het verhoopte geluk? Misschien bestond ze ook niet. Dat is wat het sombere beeld van de toekomst ons nu alleszins wil voorhouden: we plooien ons maar beter terug op wat we zo goed kennen in plaats van een sprong te wagen in het ongewisse.

In de bewerking van Bart Meuleman gaat Hedda Gabler vandaag dan ook over de gevolgen van een maat­schap­­pelijke restauratie. Hoe personages, zich in een kleine, benauwende wereld opsluiten in tijden die nieuwe zekerheid eisen. Aan de structuur van het oorspronkelijke stuk verandert dat niets: Hedda Gabler blijft vooral razend spannend.

Credits

regie

  • Bart Meuleman

tekst

  • Henrik Ibsen

tekstbewerking

  • Bart Meuleman

met

  • Ariane van Vliet
  • Lukas Smolders
  • Laurence Roothooft
  • Willy Thomas
  • Han Kerckhoffs

scenografie, lichtontwerp

  • Mark Van Denesse

kostuumontwerp

  • Ilse Vandenbussche

productie

  • Toneelhuis
  • Toneelhuis

coproductie

  • KVS

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. donderdag 18 februari 2016 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. vrijdag 19 februari 2016 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zaterdag 20 februari 2016 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. zondag 21 februari 2016 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. dinsdag 23 februari 2016 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. woensdag 24 februari 2016 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. donderdag 25 februari 2016 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. vrijdag 26 februari 2016 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. woensdag 2 maart 2016 — KVS - BOL, Brussel
  10. donderdag 3 maart 2016 — KVS - BOL, Brussel
  11. dinsdag 8 maart 2016 — 30CC, Leuven
  12. donderdag 10 maart 2016 — Cultuurcentrum Brugge, Brugge
  13. maandag 14 maart 2016 — Grote zaal ITA, Amsterdam
  14. dinsdag 15 maart 2016 — cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
  15. zaterdag 19 maart 2016 — Parktheater, Eindhoven
  16. dinsdag 22 maart 2016 — NTGent - schouwburg, Gent
  17. donderdag 24 maart 2016 — CC 't Getouw, Mol
  18. vrijdag 25 maart 2016 — CC De Werf, Aalst, Aalst

Nieuws over ‘Hedda Gabler’

Bart Meuleman bewerkt Hedda Gabler Artikel — 1 februari 2016

Bart Meuleman bewerkt Hedda Gabler

Moeten we Hedda Gabler (1890) vandaag nog spelen? Heeft het burgerlijke milieu dat Ibsen schetst nog iets van doen met het onze? Ligt het soort strijd dat Hedda voert, en waarin ze grandioos mislukt, niet ver achter ons? Waarom zouden we trouwens nog repertoire spelen?

De Shakespeare van de negentiende eeuw Artikel — 31 januari 2016

De Shakespeare van de negentiende eeuw

In het kader van amateurTONEELhuis organiseren Toneelhuis en OPENDOEK dramaturgische inleidingen. Deelnemende gezelschappen kunnen zich verdiepen in de voorstellingen die op het programma staan voor seizoen 2015-2016, waaronder Hedda Gabler van Ibsen. Bart Philipsen, hoogleraar aan de KULeuven en Ibsen-kenner gidst ons doorheen het leven en werk van Ibsen. Hieronder volgt een uitgebreide samenvatting van deze avond.

Dit seizoen stelt u de vragen! Video — 26 augustus 2015

Dit seizoen stelt u de vragen!

Naar aanleiding van de seizoenspresentatie nodigden we ons publiek uit om in gesprek te gaan met onze makers en spelers. Het werden boeiende en warme gesprekken, met vaak originele invalshoeken.

We moeten het eerder over gisteren hebben dan over vandaag Video — 11 mei 2015

We moeten het eerder over gisteren hebben dan over vandaag

Voor haar opleiding als regisseur schrijft Barbara Ericx een scriptie over romanbewerkingen voor het theater. In Bart Meuleman vindt zij een geschikte gesprekspartner voor haar vele concrete vragen die de theatermaker de gelegenheid geven over de essentie van zijn werk te spreken.

Reacties (36)

roland vanheffen — 17 mei 2016

Een matte vertoning, weinig dinamiek

Koen — 24 maart 2016

Ik kom vaak naar het Toneelhuis. Ik verwacht meer qua interpretatie en regie. Dit was voor mij vrijblijvend theater. De kant van de komedie werd misschien soms wel getroffen, maar de tragedie van Hedda bereikte mij niet. Was het misschien te 'klein'? Ik zat halverwege de zaal. Misschien was het beter als je meer vooraan zat? Maar goed, dit is toch 'theater voor de grote zaal'. De Bourla is geen vlakke-vloer zaaltje voor 200 man.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Madrigals Theater 27 september 2022 t/m 12 mei 2023

Madrigals

Muziektheater Transparant / d e t h e a t e r m a k e r / Benjamin Abel Meirhaeghe