nl fr en
Theater

De welwillenden

Guy Cassiers, Toneelhuis, Toneelgroep Amsterdam

Bekijk foto's

Guy Cassiers gaat de confrontatie aan met de donkerste kant van het menselijke gedrag: het nazistische gedachtegoed en de vernietiging van de Joden.

Guy Cassiers waagt zich aan de bijna duizend pagina’s tellende roman De Welwillenden van Jonathan Littell over de Jodenvernietiging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bij zijn verschijnen in 2006 lokte het boek heftige reacties uit, in positieve en in negatieve zin.

Littell laat ons inzien dat het Derde Rijk niet buitenmatig bevolkt was met monsters of perverten, maar met gewone burgers, die in en door het nationaalsocialisme collectief opschoven in de richting van de totale waanzin. Littell trekt de lezers mee in het hoofd van de dader en plaatst hen daardoor in een ongemakkelijke positie van identificatie.

Met De welwillenden gaat Guy Cassiers de confrontatie aan met de donkerste kant van het menselijke gedrag: het nazistische gedachtegoed en de vernietiging van de Joden. Hoe is dit in het hart van Europa kunnen gebeuren? Welke politieke, ideologische, psychologische en sociale transformaties hebben dit geweld doen ontstaan en zijn gang laten gaan? De wankele politieke basis van Europa en de opkomst van extreemrechtse en xenofobe partijen geven aan dit project een bijzondere urgentie.

Het ensemble van Toneelhuis wordt versterkt met vijf acteurs van Toneelgroep Amsterdam, die samen een carrousel van personages rondom Max Aue (gespeeld door Hans Kesting) in gang zetten.

De welwillenden is opgezet als een Europees project en reist onder meer naar theaters en festivals in Istanbul, Rome, Montreuil, Girona en Amiens.

We ontwikkelden hiervoor een meertalige longread, Test of Civilisation. Dit webdoc vertrekt vanuit de historische context waarin het boek van Jonathan Littell gesitueerd is. Twee terugkerende thema’s zijn het daderperspectief en de impact van taal, toen én vandaag. 

Daarnaast werd er een intensief, participatief publiekswerkingstraject opgestart: Invisible Cities. Laatstejaars studenten journalistiek van AP Hogeschool in Antwerpen maakten genuanceerde portretten van bewoners van de stad die op een of andere manier geconfronteerd worden met uitsluiting. Het project breidt zich uit naar de reisplekken waar studenten verhalen verzamelen van onzichtbare bewoners van hun stad.

De welwillenden maakt deel uit van The Littell Project, met de steun van het Creative Europe Programma van de Europese Unie.

"Hans Kesting als Max Aue fascineert drie uur lang. (…) De subtiele verkenning van het daderbrein beklijft. En Kesting achtervolgt je in je dromen."

Herien Wensink in NRC Handelsblad , 11 maart 2016

Credits

regie

  • Guy Cassiers

dramaturgie

  • Erwin Jans

tekst

  • Jonathan Littell

bewerking

  • Guy Cassiers

script gebaseerd op de vertaling van

  • Jeanne Holierhoek
  • Janneke van der Meulen

met

  • Abke Haring
  • Vincent van Sande
  • Jip van den Dool
  • Hans Kesting
  • Johan Van Assche
  • Kevin Janssens
  • Aus Greidanus jr.
  • Bart Slegers
  • Alwin Pulinckx
  • Fred Goessens
  • Katelijne Damen

video-ontwerp

  • Frederik Jassogne

geluidsontwerp

  • Diederik De Cock

lichtadviseur

  • Bas Devos

kostuum- en decorontwerp

  • Tim Van Steenbergen

uitgeverij

  • De Arbeiderspers

productie

  • Toneelhuis
  • Toneelgroep Amsterdam

coproductie

  • deSingel Internationale Kunstcampus

met de steun van

  • Cultuur Programma van de Europese Unie

in samenwerking met

  • Istanbul Theatre Festival
  • Maison de la Culture d'Amiens
  • Le Phénix, Scène nationale de Valenciennes
  • Festival Temporada Alta
  • Romaeuropa Festival

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. donderdag 10 maart 2016 — 19U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 12 maart 2016 — 19U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 13 maart 2016 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. dinsdag 15 maart 2016 — 19U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. woensdag 16 maart 2016 — 19U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. donderdag 17 maart 2016 — 19U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. vrijdag 18 maart 2016 — 19U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. zaterdag 19 maart 2016 — 19U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. woensdag 23 maart 2016 — Le Phénix, Valenciennes
  10. donderdag 24 maart 2016 — Le Phénix, Valenciennes
  11. vrijdag 25 maart 2016 — Le Phénix, Valenciennes
  12. woensdag 30 maart 2016 — Vooruit - Theaterzaal, Gent
  13. donderdag 31 maart 2016 — Vooruit - Theaterzaal, Gent
  14. zaterdag 2 april 2016 — cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
  15. woensdag 6 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  16. donderdag 7 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  17. vrijdag 8 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  18. zaterdag 9 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  19. dinsdag 12 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  20. woensdag 13 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  21. donderdag 14 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  22. vrijdag 15 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  23. zaterdag 16 april 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  24. vrijdag 6 mei 2016 — International Istanbul Theatre Festival, Istanbul
  25. zaterdag 7 mei 2016 — International Istanbul Theatre Festival, Istanbul
  26. zondag 8 mei 2016 — International Istanbul Theatre Festival, Istanbul
  27. woensdag 18 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  28. donderdag 19 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  29. vrijdag 20 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  30. zaterdag 21 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  31. dinsdag 24 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  32. woensdag 25 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  33. donderdag 26 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  34. vrijdag 27 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  35. zaterdag 28 mei 2016 — Stadsschouwburg, Amsterdam
  36. donderdag 2 juni 2016 — Kaaitheater, Brussel
  37. vrijdag 3 juni 2016 — Kaaitheater, Brussel
  38. zaterdag 4 juni 2016 — Kaaitheater, Brussel
  39. dinsdag 7 juni 2016 — 20U30 — Stadsschouwburg Groningen, Groningen
  40. vrijdag 10 juni 2016 — Stadsschouwburg Utrecht, Utrecht
  41. zaterdag 11 juni 2016 — Stadsschouwburg Utrecht, Utrecht
  42. dinsdag 14 juni 2016 — Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
  43. donderdag 16 juni 2016 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  44. vrijdag 17 juni 2016 — Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
  45. woensdag 22 juni 2016 — Chassé Theater,, Breda
  46. zaterdag 8 oktober 2016 — Romaeuropa, Rome
  47. zondag 9 oktober 2016 — Romaeuropa, Rome
  48. donderdag 13 oktober 2016 — MC93, Bobigny
  49. vrijdag 14 oktober 2016 — MC93, Bobigny
  50. zaterdag 15 oktober 2016 — MC93, Bobigny
  51. zondag 16 oktober 2016 — MC93, Bobigny
  52. zaterdag 19 november 2016 — Temporada Alta, Girona
  53. zondag 20 november 2016 — Temporada Alta, Girona
  54. vrijdag 27 januari 2017 — Maison de la Culture, Amiens
  55. zaterdag 28 januari 2017 — Maison de la Culture, Amiens

Nieuws over ‘De welwillenden’

Artikel — 2 maart 2017

Testofcivilisation.eu verhuist naar Kazerne Dossin en Invisible-Cities.eu naar AP Hogeschool, afdeling journalistiek.

De websites Testofcivilisation.eu en Invisible-Cities.eu - beide aangemaakt door Toneelhuis met steun van de Europese Unie - krijgen een verder leven: de eerste werd op 23 februari 2017 officieel overgedragen aan Kazerne Dossin; Invisible-Cities.eu verhuist naar AP Hogeschool Antwerpen. Daarmee blijven de twee sites, die inzoomen op beeldvorming en uitsluiting van de andere, inzetbaar als historische achtergrond en actuele getuigenis.

Artikel — 18 november 2016

Audience development bij De welwillenden: een grootschalig Europees project

De voorstelling De welwillenden kaderde in het Europees project The Littell Project en was al te zien in verschillende steden in België en Nederland, in Valenciennes (FR), Istanbul (TR), Rome (IT) en Parijs (FR).  In november 2016 is de voorstelling nog te gast in Girona (ES) en in januari in Amiens (FR). 

Artikel — 21 april 2016

Toneelhuis en zijn longreads: een succesverhaal

De longread is een relatief nieuw genre: een goed geschreven, bijzonder en journalistiek verhaal dat ten minste 2.000 woorden telt en online staat. Langer dan een tijdschriftartikel, korter dan een boek. Verrijkt met fotografie, video, muziek, tijdlijnen en biografieën zorgt de longread voor een intense en rijke leeservaring.
Toneelhuis zet sinds 2015 volop in op deze diepgravende digitale verhalen. Het doet ons plezier dat onze longreads veel (en lang) gelezen worden. Maar het kan altijd beter. Laat u verleiden door een van onze interessante artikels!

Video — 3 maart 2016

Wish you were here, een avond over Jonathan Littell en De welwillenden bij Toneelgroep Amsterdam

Als opmaat voor de voorstelling De welwillenden – die Toneelhuis samen met Toneelgroep Amsterdam creëert – organiseerde Toneelgroep Amsterdam op 15 februari een avond met auteurs en acteurs die hun licht lieten schijnen over het werk van Jonathan Littell. Onder de titel Wish you were here brachten enkele acteurs nog niet vertoonde scènes en waagden enkele professoren zich aan een kijk op de problematiek in Littells bekende roman. Een kaderende avond die aanzet tot nadenken. 

Artikel — 3 maart 2016

Invisible Cities, participatief publiekswerkingstraject door laatstejaars studenten journalistiek van AP Hogeschool in Antwerpen

In het kader van De welwillenden, de nieuwste voorstelling van Guy Cassiers, vindt een intensief, participatief publiekswerkingstraject plaats onder de titel Invisible Cities. Laatstejaars studenten journalistiek van AP Hogeschool in Antwerpen maken genuanceerde portretten van bewoners van de stad Antwerpen die op een of andere manier geconfronteerd worden met uitsluiting.

Video — 3 september 2015

D’Ardennen, met Kevin Janssens, gaat in wereldpremière op het filmfestival in Toronto én opent het Filmfestival van Gent

Patrick Duynslaegher, de artistiek directeur van het Film Fest Gent, heeft het over "een verbazende en in de Vlaamse cinema vrij unieke mix van genre-cinema en auteursfilm". "Deze donkere thriller is onversneden Flemish noir, niet geschikt voor toeschouwers die niet tegen een bloederig stootje kunnen, maar warm aanbevolen voor iedereen die een rasecht filmer aan het werk wil zien en van de verrassende prestaties wil genieten van Veerle Baetens, Kevin Janssens en Jeroen Perceval."

Kevin Janssens speelt dit seizoen bij Toneelhuis de hoofdrol in Caligula van Guy Cassiers. Hij is ook te zien in De welwillenden, Passions humaines en Desperado.

Video — 26 augustus 2015

Dit seizoen stelt u de vragen!

Naar aanleiding van de seizoenspresentatie nodigden we ons publiek uit om in gesprek te gaan met onze makers en spelers. Het werden boeiende en warme gesprekken, met vaak originele invalshoeken.

Video — 17 juni 2015

Guy Cassiers over De welwillenden

“Als u geboren bent in een land en in een tijd waarin niemand uw vrouw en kinderen komt vermoorden, en waarin ook niemand u komt vragen andermans vrouw en kinderen te vermoorden, dan hebt u geluk. Dat geluk heb ik niet gehad. Maar dat maakt u nog niet tot een beter mens. Zodra u zo hoogmoedig bent om dat te denken, wordt het gevaarlijk.” - Max Aue in De Welwillenden van Jonathan Littell

Video — 11 mei 2015

Een voetbalveld verbeelding op één vierkante meter theater

Peter Schroeijers is Nederlander. Sinds 2003 woont hij in België. Hij heeft in Amsterdam de opleiding docent Drama gevolgd en staat inmiddels in het Steineronderwijs. Peter is geïnteresseerd in het verschil tussen theater en acteren in Vlaanderen en Nederland, en wil graag weten hoe de acteurs omgaan met emoties. Toneelhuisacteurs Kevin Janssens, Katelijne Damen en Johan Van Assche gaan met hem in gesprek.

Video — 11 mei 2015

De essentie is de acteur die een gesprek aangaat met het publiek

Hilde Jansens en Wilbert van den Heuvel spraken met Guy Cassiers. Zij is arts in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en groot cultuurliefhebber. Hij is docent pedagogiek en reist regelmatig vanuit Nijmegen naar Antwerpen voor een avond theater in de Bourla. Zij legden aan Guy Cassiers hun zorgvuldig voorbereide vragen voor.

Reacties (33)

Wilco Boom — 30 maart 2016

Confronterende en adembenemende voorstelling met glansrol van Hans Kesting

Nora Bogaert — 29 maart 2016

Zeer tot mijn spijt heb ik niet genoten van de voorstelling. Dat had te maken met het spreekdebiet en de dictie van de acteurs (Johan Van Assche uitgezonderd) en een geluidsintallatie die niet sterk genoeg is voor de hogergelegen balkons. Ik ben dan ook vertrokken na deel 1.
N. Bogaert - Antwerpen

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties