nl fr en
Theater

Bruegel

Toneelhuis, Lisaboa Houbrechts

Bekijk foto's
Dulle Griet neemt je mee op een reis door de tijd. Zo ontwikkelt zich een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij haar creëerde.

Bruegel is een theatertekst en voorstelling van Lisaboa Houbrechts. Met Kuiperskaai maakte ze reeds het gedurfde 1095 (2017) en de controversiële Hamlet (2018).

1095 bracht ons naar de duistere wereld van de kruistochten. De ruwe bewerking van Hamlet leverde een verrassend familieportret op, nu eens intimistisch dan weer uitzinnig. Telkens daagt Lisaboa Houbrechts haar performers uit tot veelvormige speelstijlen die onderling mogen schuren en botsen.” 

Met Bruegel schrijft Lisaboa Houbrechts een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij Dulle Griet creëerde. De figuur die de toeschouwer zal meenemen op een reis door de tijd is Dulle Griet: de vrouw die als ‘manwijf ’ wordt beschimpt omdat ze objecten rooft voor de hel. Maar wat als zij die objecten niet rooft, maar ze juist probeert te redden? Lisaboa Houbrechts maakt een vertelling aan de hand van die verloren gegane objecten.

Bruegel wordt gebracht door een prachtige cast bestaande uit: Rand Abou Fakher, Louise Bergez, Lobke Leirens, Romy Louise Lauwers, Andrew Van Ostade die Pieter Bruegel vertolkt en Anne-Laure Vandeputte in de rol van Dulle Griet.

Laatmiddeleeuwse madrigalen, gezongen door polyfonisch ensemble Harmonia Sacra, gaan een verbinding aan met de composities van kamancheh-speler Mostafa Taleb.

_ _ _ _ 

“Verhalen uit de geschiedenis zitten achter gesloten deuren. Ze zijn gemanipuleerd, gewist, vergeten of tot een heldere gebeurtenis gereduceerd. Met Bruegel bouw ik daarom een groot web rond enkele denkbeeldige objecten. Die werden overgeleverd uit de Lage Landen, een gebied dat in die periode werd opgeschrikt door religieus conflict, hongersnood, en het traag uitbreken van de Kleine IJstijd. 
Zo probeer ik een specifieke blik te werpen op het ontstaan van Dulle Griet, het werk van Bruegel, de relatie tussen het persoonlijke, het politieke en de Gouden Eeuw –een tijdperk dat als een vloedgolf omhoogrijst en een dramatische val naar voren doet.”
Lisaboa Houbrechts over Bruegel

 

In Bruegel trekt Lisaboa Houbrechts alle registers open: dit is visueel verbluffend theater waarin een weelde van ideeën wordt opengespreid.

Jan Dertaelen in De Morgen , 8 december 2019

"Bruegel est une fresque mêlant théâtre, danse, arts visuels, scènes fortes bruegeliennes et musique. (...) une grande énergie, incarnée par une distribution quasi uniquement de jeunes actrices formidables comme Anne-Laure Vandeputte (25 ans) connue en Flandre par ses rôles à la télé, qui incarne Margot."

"Wie is de Dulle Griet? En wie is haar geestelijke vader Pieter Bruegel de Oude (1525-1569)? Vragen die Lisaboa Houbrechts, theatermaakster in Toneelhuis, al twee jaar lang bezighouden. Dat heilig vuur sloeg ook over op actrice Anne-Laure Vandeputte, die in Bruegel – het toneelstuk - dit ‘manwijf’ vertolkt." - Interview met Lisaboa Houbrechts en Anne-Laure Vandeputte"

"Harmonia Sacra s'éclate au théâtre avec Bruegel"

"In mijn voorstelling reist de Dulle Griet terug door de tijd naar de 16e eeuw, op zoek naar de oorsprong van haar beeld en de reden waarom Bruegel haar op die manier heeft gecreëerd. " Gesprek met Lisaboa Houbrechts bij"

"Met Bruegel maakt Lisaboa Houbrechts haar meest persoonlijke voorstelling. Ze onderzoekt de figuur van de Dulle Griet en ontwapent haar tot een kwetsbaar icoon dat twijfelt aan haar betekenis als vrouw." - Portret van Lisaboa Houbrechts"

Evelyne Coussens in De Morgen , 6 december 2019

"Lovende woorden over Lisaboa Houbrechts: "considérée comme l’un des nouveaux talents potentiels de la scène théâtrale flamande" en haar voorstelling Bruegel."

Béatrice Delvaux in Le Soir , 9 januari 2020

"Regisseur Lisaboa Houbrechts liet Vandeputte als Dulle Griet langs alle brandhaarden uit het verleden en het heden laveren. Dankzij het charismatische, nuchtere en soms geestige spel van Vandeputte lukte dat wonderwel. - Bruegel geselecteerd bij het "Beste theater van 2019!"

Els Van Steenberghe in Knack Focus , 22 december 2019

"Als Bruegel al één 'boodschap' bevat gaat die niet zozeer over feminisme of vrouwenrechten als wel over het openhouden van de mogelijkheid tot 'schakelen': tot flexibiliteit ver voorbij het man-vrouw topic. En het is met name de 'vloeibare esthetiek' die tot die mentale spreidstand verleidt."

Evelyne Coussens in Etcetera , 22 januari 2020

Credits

tekst en regie

  • Lisaboa Houbrechts

met

  • Rand Abou Fakher
  • Louise Bergez
  • Romy Louise Lauwers
  • Lobke Leirens
  • Andrew Van Ostade
  • Anne-Laure Vandeputte

regie-assistentie, dramaturgie

  • Pauwel Hertmans

muziek

  • Mostafa Taleb (kamancheh, compositie)
  • Harmonia Sacra: Jérôme Bertier (orgel, klavecimbel, improvisatie)
  • Florent Baffi (zang)
  • Capucine Meens (zang)
  • Stéphanie Révillion (zang)

scenografie

  • Oscar van der Put

kostuum

  • Kasia Mielczarek

lichtontwerp

  • Oscar van der Put
  • Carlo Bourguignon
  • Diederik Suykens

productieleiding

  • Celine van der Poel
  • Kristien Borgers

technische productieleiding, licht

  • Diederik Suykens

geluid

  • Paul Van Caudenberg

productie

  • P.U.L.S. - Project for Upcoming Artists for the Large Stage
  • Toneelhuis
  • Kuiperskaai

ontwikkeld in

  • Co-Labo

coproductie

  • Le Phénix, Scène nationale de Valenciennes
  • Needcompany
  • La Villette, Paris

met dank aan

  • KMSKA
  • LLS Paleis ruimte voor actuele kunst

met de steun van

  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
  • Casa Kafka Pictures Tax Shelter powered by Belfius
  • culturele samenwerking Vlaamse Gemeenschap en Regio Hauts-de-France

Alle data

  1. dinsdag 26 oktober 2021 — 20u00 — 30CC, Leuven
  2. woensdag 17 november 2021 — 20u00 — Théâtre la Vignette, Montpellier
  3. donderdag 18 november 2021 — 19u15 — Théâtre la Vignette, Montpellier
  4. dinsdag 17 mei 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. donderdag 23 juni 2022 — 20u00 — La Villette, Paris
  6. vrijdag 24 juni 2022 — 20u00 — La Villette, Paris
  7. zaterdag 25 juni 2022 — 19u00 — La Villette, Paris
  1. vrijdag 6 december 2019 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 7 december 2019 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 8 december 2019 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. donderdag 19 december 2019 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. vrijdag 20 december 2019 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. zaterdag 21 december 2019 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. woensdag 15 januari 2020 — 20u00 — CC De Werf, Aalst, Aalst
  8. dinsdag 4 februari 2020 — 20u00 — Cultuurcentrum Brugge, Brugge
  9. dinsdag 18 februari 2020 — 20u00 — KVS - BOL, Brussel
  10. donderdag 20 februari 2020 — 20u00 — NTGent - schouwburg, Gent
  11. Geannuleerd: donderdag 26 maart 2020 — 20u00 — La Villette, Paris
  12. Geannuleerd: vrijdag 27 maart 2020 — 20u00 — La Villette, Paris
  13. Geannuleerd: zaterdag 28 maart 2020 — 20u00 — La Villette, Paris
  14. Geannuleerd: maandag 6 april 2020 — 19u30 — Grote zaal ITA, Amsterdam
  15. Geannuleerd: donderdag 16 april 2020 — 20u00 — De Grote Post, Oostende
  16. Geannuleerd: woensdag 27 mei 2020 — 20u00 — 30CC, Leuven
  17. Geannuleerd: vrijdag 27 november 2020 — 18u00 — Le Phénix, Valenciennes
  18. Geannuleerd: dinsdag 11 mei 2021 — 20u00 — La Villette, Paris
  19. Geannuleerd: woensdag 12 mei 2021 — 20u00 — La Villette, Paris
  20. Geannuleerd: vrijdag 14 mei 2021 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  21. Geannuleerd: zaterdag 15 mei 2021 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  22. dinsdag 28 september 2021 — 20u00 — Le Phénix, Valenciennes
  23. woensdag 29 september 2021 — 20u00 — Le Phénix, Valenciennes

Nieuws over ‘Bruegel’

kadotip: jardinCOUR Artikel — 30 november 2020

kadotip: jardinCOUR

These strange times of inertia and distance offer us a unique opportunity to reevaluate our work and find ways to new audiences. 

Huisfotograaf Kurt Van der Elst grijpt deze vreemde coronatijden aan om zijn reeks jardinCOUR verder uit te bouwen. Jardin COUR is een reeks prachtig vormgegeven paperbacks, elk opgebouwd rond de scènefotografie van één voorstelling, verrijkt met tekstfragmenten. De boekjes worden samengesteld in nauwe samenwerking met de Toneelhuismakers.

 

De vreemdheid van het detail Artikel — 29 oktober 2020

De vreemdheid van het detail

In het magazine Septentrion uitgegeven door les plats pays verscheen de Franse vertaling van de tekst die Lisaboa Houbrechts schreef n.a.v. haar voorstelling Bruegel. Het artikel kadert in het thema Les maitres anciens. Sur les épaules de géants. Lees hier de oorspronkelijk Nederlandstalige versie.

Toneelhuis in tijden van corona Artikel — 29 april 2020

Toneelhuis in tijden van corona

In de Bourla en op reis

In het licht van de nieuwe maatregelen tegen het coronavirus ziet Toneelhuis zich genoodzaakt om alle geplande voorstellingen in de Bourla en op reis tot eind juni af te gelasten. In een theater is het immers onmogelijk de zo belangrijke social distancing te garanderen en de gezondheid van ons publiek staat nu voorop.

Zodra er nieuwe informatie beschikbaar is, vindt u die op onze website en op social media. Alle ticketkopers worden per email of telefonisch geïnformeerd. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kan het even duren voor u een terugbetaling van de tickets ontvangt. Wij hopen op uw begrip.

Niet op: Lisaboa Houbrechts Artikel — 6 april 2020

Niet op: Lisaboa Houbrechts

Als gevolg van de coronamaatregelen is de Nederlandse première van de voorstelling uitgesteld. In plaats van recensies te publiceren, laat Theaterkrant dagelijks een theatermaker aan het woord die op die dag in première zou gaan. Schrijver en regisseur Lisaboa Houbrechts schrijft in naam van Dulle Griet, één van Bruegels creaties en tevens het hoofdpersonage van haar stuk: "Alle lichamen die uit het verleden weer werden opgerakeld om in het theater te verschijnen zitten nu in het limbo vast."

“Soms ben je in je werk moediger dan in je leven” Artikel — 3 december 2019

“Soms ben je in je werk moediger dan in je leven”

Met Bruegel maakt Lisaboa Houbrechts haar tot dusver meest persoonlijke voorstelling. Ze onderzoekt de figuur van de Dulle Griet in haar mythologische, symbolische en historische dimensies en ontwapent haar tot een kwetsbaar icoon dat twijfelt aan haar betekenis als vrouw. Bruegels beroemde helleveeg spreekt zo de woorden die voor Houbrechts lang onvindbaar bleven.
Lees hier het interview dat 6 december verscheen in De Morgen

Wie is de Dulle Griet? Artikel — 29 november 2019

Wie is de Dulle Griet?

Vragen die Lisaboa Houbrechts, theatermaakster in Toneelhuis, al twee jaar lang bezighouden. Dat heilig vuur sloeg ook over op actrice Anne-Laure Vandeputte, die in Bruegel – het toneelstuk - dit ‘manwijf’ vertolkt.
Lees hier het interview dat zaterdag 30 november verscheen in Gazet van Antwerpen.

Dichter bij Dulle Griet Artikel — 3 oktober 2019

Dichter bij Dulle Griet

Een unieke ontdekkingstocht langs Bruegels topstuk, vier keer anders bekeken door kunstenares Anne-Mie Van Kerkchoven, specialist Carl Depauw, schrijver Jeroen Olyslaegers en theatermaker Lisaboa Houbrechts. Dankzij een tijdelijke alliantie tussen Museum Mayer van den Bergh, Museum Plantin-Moretus, LLS Paleis, ruimte voor actuele kunst en Toneelhuis.

P.U.L.S.week in Parijs! Artikel — 24 september 2019

P.U.L.S.week in Parijs!

Het Théâtre de la Bastille in Parijs volgt het Vlaams theater al meer dan dertig jaar. In 2013 was Toneelhuis er te gast met Orlando, in 2015 met Bezonken rood. Gefascineerd door de vitaliteit van het Vlaamse theater engageert het Théâtre de la Bastille zich nu om het P.U.L.S.project te volgen en te presenteren aan haar publiek.

Reacties (35)

YVES DEKIMPE — 5 februari 2020

De vertoning begon sterk, maar een teveel aan ideeën (en dus aan tekst)
gooit roet in het eten en vertroebelt de kern van de zak, terwijl een onevenwichtige verdeling van de weliswaar prachtige muzikale inbreng de structuur laat wankelen. Dit stuk kan makkelijk een half uur ingekort worden zonder aan inhoud in te boeten. En is het gebruik van dialect door Dulle Griet nodig? Ik vind alvast het tegendeel.

Arjen Huisman — 24 december 2019

Overdreven gedoe. Veel geschreeuw en beweging, met Dulle Griet als kapstok voor een pleidooi om meerdere genders dan m/v te erkennen - welk gender is niet helemaal duidelijk: hermafrodiet?
De muziek en meerdere ensceneringen zijn prachtig en geestig: de scène met de aanbidding van Maria had dat beide in zich. Na afloop bleef vooral de indruk over, dat we te maken hadden gehad met een toneelmaakster die zichzelf wel erg serieus neemt en actrices die dat even serieus uitvoerden.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Orphans Theater 27 oktober 2021 t/m 28 oktober 2021

Orphans

Toneelhuis / tg STAN / Kloppend Hert

Homemade Theater 11 november 2021 t/m 8 maart 2022

Homemade

Mokhallad Rasem / Toneelhuis / Kuno Bakker / Dood Paard