nl fr en
Theater

Bruegel

Lisaboa Houbrechts

Bekijk foto's
Dulle Griet neemt je mee op een reis door de tijd. Zo ontwikkelt zich een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij haar creëerde.

Bruegel is de nieuwe theatertekst en voorstelling van Lisaboa Houbrechts. Met Kuiperskaai maakte ze reeds het gedurfde 1095 (2017) en de controversiële Hamlet (2018).

1095 bracht ons naar de duistere wereld van de kruistochten. De ruwe bewerking van Hamlet leverde een verrassend familieportret op, nu eens intimistisch dan weer uitzinnig. Telkens daagt Lisaboa Houbrechts haar performers uit tot veelvormige speelstijlen die onderling mogen schuren en botsen.” 

Met Bruegel schrijft Lisaboa Houbrechts een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij Dulle Griet creëerde. De figuur die de toeschouwer zal meenemen op een reis door de tijd is Dulle Griet: de vrouw die als ‘manwijf ’ wordt beschimpt omdat ze objecten rooft voor de hel. Maar wat als zij die objecten niet rooft, maar ze juist probeert te redden? Lisaboa Houbrechts maakt een vertelling aan de hand van die verloren gegane objecten.

Bruegel wordt gebracht door een prachtige cast bestaande uit: Rand Abou Fakher, Louise Bergez, Lobke Leirens, Romy Louise Lauwers, Andrew Van Ostade die Pieter Bruegel vertolkt en Anne-Laure Vandeputte in de rol van Dulle Griet.

Laatmiddeleeuwse madrigalen, gezongen door polyfonisch ensemble Harmonia Sacra, gaan een verbinding aan met de composities van kamancheh-speler Mostafa Taleb.

_ _ _ _ 

“Verhalen uit de geschiedenis zitten achter gesloten deuren. Ze zijn gemanipuleerd, gewist, vergeten of tot een heldere gebeurtenis gereduceerd. Met Bruegel bouw ik daarom een groot web rond enkele denkbeeldige objecten. Die werden overgeleverd uit de Lage Landen, een gebied dat in die periode werd opgeschrikt door religieus conflict, hongersnood, en het traag uitbreken van de Kleine IJstijd. 
Zo probeer ik een specifieke blik te werpen op het ontstaan van Dulle Griet, het werk van Bruegel, de relatie tussen het persoonlijke, het politieke en de Gouden Eeuw –een tijdperk dat als een vloedgolf omhoogrijst en een dramatische val naar voren doet.”
Lisaboa Houbrechts over Bruegel

 

"In Bruegel trekt Lisaboa Houbrechts alle registers open: dit is visueel verbluffend theater waarin een weelde van ideeën wordt opengespreid."

Jan Dertaelen in De Morgen , 8 december 2019

"Bruegel est une fresque mêlant théâtre, danse, arts visuels, scènes fortes bruegeliennes et musique. (...) une grande énergie, incarnée par une distribution quasi uniquement de jeunes actrices formidables comme Anne-Laure Vandeputte (25 ans) connue en Flandre par ses rôles à la télé, qui incarne Margot."

"Wie is de Dulle Griet? En wie is haar geestelijke vader Pieter Bruegel de Oude (1525-1569)? Vragen die Lisaboa Houbrechts, theatermaakster in Toneelhuis, al twee jaar lang bezighouden. Dat heilig vuur sloeg ook over op actrice Anne-Laure Vandeputte, die in Bruegel – het toneelstuk - dit ‘manwijf’ vertolkt." - Interview met Lisaboa Houbrechts en Anne-Laure Vandeputte"

"Harmonia Sacra s'éclate au théâtre avec Bruegel"

"In mijn voorstelling reist de Dulle Griet terug door de tijd naar de 16e eeuw, op zoek naar de oorsprong van haar beeld en de reden waarom Bruegel haar op die manier heeft gecreëerd. " Gesprek met Lisaboa Houbrechts bij"

"Met Bruegel maakt Lisaboa Houbrechts haar meest persoonlijke voorstelling. Ze onderzoekt de figuur van de Dulle Griet en ontwapent haar tot een kwetsbaar icoon dat twijfelt aan haar betekenis als vrouw." - Portret van Lisaboa Houbrechts"

Evelyne Coussens in De Morgen , 6 december 2019

"Lovende woorden over Lisaboa Houbrechts: "considérée comme l’un des nouveaux talents potentiels de la scène théâtrale flamande" en haar voorstelling Bruegel."

Béatrice Delvaux in Le Soir , 9 januari 2020

"Regisseur Lisaboa Houbrechts liet Vandeputte als Dulle Griet langs alle brandhaarden uit het verleden en het heden laveren. Dankzij het charismatische, nuchtere en soms geestige spel van Vandeputte lukte dat wonderwel. - Bruegel geselecteerd bij het "Beste theater van 2019!"

Els Van Steenberghe in Knack Focus , 22 december 2019

"Als Bruegel al één 'boodschap' bevat gaat die niet zozeer over feminisme of vrouwenrechten als wel over het openhouden van de mogelijkheid tot 'schakelen': tot flexibiliteit ver voorbij het man-vrouw topic. En het is met name de 'vloeibare esthetiek' die tot die mentale spreidstand verleidt."

Evelyne Coussens in Etcetera , 22 januari 2020

Credits

tekst en regie

  • Lisaboa Houbrechts

met

  • Rand Abou Fakher
  • Louise Bergez
  • Romy Louise Lauwers
  • Lobke Leirens
  • Andrew Van Ostade
  • Anne-Laure Vandeputte

regie-assistentie, dramaturgie

  • Pauwel Hertmans

muziek

  • Mostafa Taleb (kamancheh, compositie)
  • Harmonia Sacra: Jérôme Bertier (orgel, klavecimbel, improvisatie)
  • Florent Baffi (zang)
  • Capucine Meens (zang)
  • Stéphanie Révillion (zang)

scenografie

  • Oscar van der Put

kostuum

  • Kasia Mielczarek

lichtontwerp

  • Oscar van der Put
  • Carlo Bourguignon
  • Diederik Suykens

productieleiding

  • Celine van der Poel

technische productieleiding, licht

  • Diederik Suykens

geluid

  • Paul Van Caudenberg

productie

  • Toneelhuis
  • Kuiperskaai

ontwikkeld in

  • Co-Labo

coproductie

  • Le Phénix, Scène nationale de Valenciennes
  • Needcompany
  • La Villette, Paris

met dank aan

  • KMSKA
  • LLS Paleis ruimte voor actuele kunst

met de steun van

  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
  • Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius
  • culturele samenwerking Vlaamse Gemeenschap en Regio Hauts-de-France

Alle data

  1. dinsdag 4 februari 2020 — 20U00 — Cultuurcentrum Brugge, Brugge
  2. dinsdag 18 februari 2020 — 20U00 — KVS - BOL, Brussel
  3. donderdag 20 februari 2020 — 20U00 — NTGent - schouwburg, Gent
  4. donderdag 26 maart 2020 — 20U00 — La Villette, Paris
  5. vrijdag 27 maart 2020 — 20U00 — La Villette, Paris
  6. zaterdag 28 maart 2020 — 20U00 — La Villette, Paris
  7. maandag 6 april 2020 — 19U30 — Grote zaal ITA, Amsterdam
  8. donderdag 16 april 2020 — 20U00 — De Grote Post, Oostende
  9. dinsdag 5 mei 2020 — 20U00 — Le Phénix, Valenciennes
  10. woensdag 27 mei 2020 — 20U00 — 30CC, Leuven
  1. vrijdag 6 december 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 7 december 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 8 december 2019 — 15U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. donderdag 19 december 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. vrijdag 20 december 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. zaterdag 21 december 2019 — 20U00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. woensdag 15 januari 2020 — 20U00 — CC De Werf, Aalst, Aalst

Nieuws over ‘Bruegel’

Artikel — 3 december 2019

“Soms ben je in je werk moediger dan in je leven”

Met Bruegel maakt Lisaboa Houbrechts haar tot dusver meest persoonlijke voorstelling. Ze onderzoekt de figuur van de Dulle Griet in haar mythologische, symbolische en historische dimensies en ontwapent haar tot een kwetsbaar icoon dat twijfelt aan haar betekenis als vrouw. Bruegels beroemde helleveeg spreekt zo de woorden die voor Houbrechts lang onvindbaar bleven.
Lees hier het interview dat 6 december verscheen in De Morgen

Artikel — 29 november 2019

Wie is de Dulle Griet?

Vragen die Lisaboa Houbrechts, theatermaakster in Toneelhuis, al twee jaar lang bezighouden. Dat heilig vuur sloeg ook over op actrice Anne-Laure Vandeputte, die in Bruegel – het toneelstuk - dit ‘manwijf’ vertolkt.
Lees hier het interview dat zaterdag 30 november verscheen in Gazet van Antwerpen.

Artikel — 3 oktober 2019

Dichter bij Dulle Griet

Een unieke ontdekkingstocht langs Bruegels topstuk, vier keer anders bekeken door kunstenares Anne-Mie Van Kerkchoven, specialist Carl Depauw, schrijver Jeroen Olyslaegers en theatermaker Lisaboa Houbrechts. Dankzij een tijdelijke alliantie tussen Museum Mayer van den Bergh, Museum Plantin-Moretus, LLS Paleis, ruimte voor actuele kunst en Toneelhuis.

Artikel — 24 september 2019

P.U.L.S.week in Parijs!

Het Théâtre de la Bastille in Parijs volgt het Vlaams theater al meer dan dertig jaar. In 2013 was Toneelhuis er te gast met Orlando, in 2015 met Bezonken rood. Gefascineerd door de vitaliteit van het Vlaamse theater engageert het Théâtre de la Bastille zich nu om het P.U.L.S.project te volgen en te presenteren aan haar publiek.

Reacties (34)

Arjen Huisman — 24 december 2019

Overdreven gedoe. Veel geschreeuw en beweging, met Dulle Griet als kapstok voor een pleidooi om meerdere genders dan m/v te erkennen - welk gender is niet helemaal duidelijk: hermafrodiet?
De muziek en meerdere ensceneringen zijn prachtig en geestig: de scène met de aanbidding van Maria had dat beide in zich. Na afloop bleef vooral de indruk over, dat we te maken hadden gehad met een toneelmaakster die zichzelf wel erg serieus neemt en actrices die dat even serieus uitvoerden.

Hans Muijs — 24 december 2019

Een verrassende, zonder meer indrukwekkende voorstelling. Geweldig.

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

Hamlet Theater 22 september 2018 t/m 18 april 2020

Hamlet

Kuiperskaai / Lisaboa Houbrechts