nl fr en

Lisaboa Houbrechts

Lisaboa Houbrechts (1992) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Ze is schrijver en regisseur. Houbrechts evoceert de geschiedenis en het klassieke repertoire in een rituele daad en toont de mens in een keten van driften. De voorstellingen van Lisaboa Houbrechts & Kuiperskaai waren barok, brutaal, maar ook speels en ontwapenend. Met Bruegel (2019) – het eerste werk dat ze onder eigen naam maakt – slaat Lisaboa Houbrechts een nieuwe weg in. “Bezwerend en uitdagend theater,” vond De Morgen over dit totaalspektakel. Het is Lisaboa’s persoonlijkste werk tot nog toe. En het aangrijpende I Silenti (2021) maakte ze samen met componist Fabrizio Cassol. Vertrekkend vanuit het bijzondere verhaal van muzikant Tcha Limberger over de vergeten Roma-genocide tijdens W.O.II, is de voorstelling als een gedicht dat niet alleen verhaalt over de Roma, maar over iedereen die het zwijgen is opgelegd. Momenteel schrijft Lisaboa Houbrechts aan een drieluik, de première van het eerste deel is gepland voor begin 2023.

Lisaboa Houbrechts (1992) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Lisaboa Houbrechts maakte haar eerste voorstellingen als schrijver en regisseur voor het gezelschap Kuiperskaai dat ze samen met Romy Louise Lauwers, Victor Lauwers en Oscar van der Put in 2012 had opgericht. Kenmerkend waren reeds toen al een grote cast, grillige interactie tussen beeld en tekst, en een intelligente kruising van verschillende disciplines: performance, muziek, choreografie, literatuur en beeldende kunst. Dat blijkt al uit het vroege werk o.a. De Schepping/The Creation (2013) en The Goldberg Chronicles (2014), dat door de pers “een immense clash van energieën” werd genoemd: “de taal is kleur, het spel is beeld, de muziek is verf.” In 2016 maakte ze grote indruk met haar wervelende bewerking van Shakespeares The Winter’s Tale, en in september 2017 ging 1095 in première, naar een tekst van Victor Lauwers. “Durf en spelplezier spatten (er)van (af)”, schreef Lotte Philipsen in Knack. Lisaboa Houbrechts evoceert de geschiedenis en klassiek repertoire in een rituele daad en toont de mens in een keten van driften. Dat was eens te meer duidelijk in haar eigenzinnige bewerking van Hamlet (première september 2018 op Love at first Sight III). Daar zette ze het vrouwelijk perspectief centraal en bracht Gertrude, de moeder van Hamlet, naar het hart van de voorstelling. “Lisaboa Houbrechts maakt zich met een uitgesproken hedendaagse onstuimigheid meester van Shakespeares mythische verhaal (...) Ze steekt de draak met de almachtige mannelijkheid, kiest partij voor Gertrude en staat uitdrukkelijk aan de kant van de vrouwen, die zegevierend uitgebeeld worden tegenover de maskerade van het patriarchaat.” (Julien Bécourt in Mouvement)

Met Bruegel (2019) – het eerste werk dat ze onder eigen naam maakt – slaat Lisaboa Houbrechts een nieuwe weg in. Bruegel schetst doorheen een reis in de tijd een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij leefde. Dé centrale figuur is echter de Dulle Griet, de meest beruchte creatie van de oude meester: de vrouw die als ‘manwijf’ wordt beschimpt omdat ze objecten zou roven voor de hel. In Houbrechts’ interpretatie probeert ze die objecten – getuigenissen van kwetsbare en naamloze levens – juist te redden van de verpletterende werking van de geschiedenis en de machten die haar verloop bepalen. Tegelijk twijfelt Griet met groeiende wanhoop aan haar eigen identiteit. Ver voorbij elk binair denken spreekt deze voorstelling over het verlangen om wat men ambigu en verwerpelijk noemt als fluïde te aanvaarden, dit te omarmen en uit te dragen. De – zowel gecomponeerde als geïmproviseerde – live muziek draagt daartoe bij: die gaat een spannende dialoog aan met het wervelende theater dat op scène te zien is. Het Noord-Franse barokensemble Harmonia Sacra en kamancheh-speler Mostafa Taleb tekenen voor een rijk muzikaal palet dat meerdere eeuwen én culturen overspant. “Bezwerend en uitdagend theater,” vond De Morgen over dit totaalspektakel. Het is Lisaboa’s persoonlijkste werk tot nog toe.

Houbrechts heeft haar interesse in live muziek op scène ondertussen verdergezet in haar volgende project, het aangrijpende I Silenti. Fabrizio Cassol, die Lisaboa leerde kennen tijdens haar stage voor Requiem pour L., een gezamenlijke creatie van Cassol en Alain Platel, vroeg haar om voor het Théâtre de Namur I Silenti te regisseren. Dit bijzondere verhaal vertrekt vanuit de figuur van Tcha Limberger, een befaamde blinde Roma-muzikant. Hij legt de verbinding tussen de Porajmos, de vergeten Roma-genocide tijdens W.O.II, en fragmenten uit de madrigalen van Monteverdi die spreken over liefde en oorlog. Twee werelden dialogeren met elkaar en vervloeien in elkaar. Een ijzersterk ensemble van zangers en muzikanten omringt Limberger, terwijl de Indische danseres Shantala Shivalingappa echo's van de verloren moeder, de verloren Indische oorsprong van Tcha en zijn volk evoceert. I Silenti is als een gedicht dat niet alleen verhaalt over de Roma, maar over iedereen die het zwijgen is opgelegd.

Momenteel schrijft Lisaboa Houbrechts aan een drieluik, de première van het eerste deel is gepland voor begin 2023. 

Lisaboa liep stage bij Alain Platel (Réquiem pour L.), Jan Lauwers (Al het goede) en Ivo Van Hove (Age of Rage).

Volg hier de projecten van de vier P.U.L.S.makers, hun werkproces en hun dialoog.

Producties van/met ‘Lisaboa Houbrechts’

I Silenti Theater 17 november 2022 t/m 18 november 2022

I Silenti

Toneelhuis / Théâtre de Namur / Lisaboa Houbrechts / Fabrizio Cassol / Tcha Limberger

1095 Theater Archief

1095

Kuiperskaai / Lisaboa Houbrechts / Toneelhuis / Monty

Boeken van/met ‘Lisaboa Houbrechts’

Ontdek alle publicaties

Nieuws over ‘Lisaboa Houbrechts’

Artikel — 24 juni 2022

Lisaboa Houbrechts maakt theater dat even episch als intiem is

Binnen de ‘nieuwe’ kunstenaars waarmee Toneelhuis uitpakt speelt één iemand een heel klein beetje vals. Lisaboa Houbrechts (°1992) zette vijf jaar geleden al haar eerste pasjes in de Bourla, via het talentontwikkelingstraject P.U.L.S.. Dat ze nu doorstroomt als een van de vaste makers wekt weinig verwondering: haar beeldrijke theater met een epische inslag smeekt gewoon om een grootse context.

Artikel — 9 mei 2022

Lisaboa Houbrechts in gesprek met Anna Luyten in de School van Gaasbeek

Schrijfster, filosofe en journaliste Anna Luyten is resident in de School van Gaasbeek. In de reeks Anna en haar Veldverslagen gaat zij in gesprek met kunstenaars die net als zij gefascineerd zijn door landschappen en met verwondering door de wereld wandelen.
 

Artikel — 12 april 2021

Het brandende geheim van het archief

Lisaboa Houbrechts ging in India op zoek naar de link tussen de Roma-volkeren in het Westen en hun bakermat aan de Indusrivier. Een intense ontmoeting met een Indiase danslegende maakte haar ervan bewust hoe kwetsbaar mondelinge tradities zijn, hoe snel oraliteit kan worden opgeslokt. In I Silenti doet ze samen met gelijkgestemde makers een poging om zo’n verzwegen verleden voelbaar te maken.

Meer nieuws