nl fr en

Lisaboa Houbrechts

Lisaboa Houbrechts (1992) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts Gent|KASK Gent. Ze is schrijver en regisseur. Samen met Victor Lauwers, Romy Louise Lauwers en Oscar van der Put richtte ze Kuiperskaai op, een artistieke uitvalsbasis voor een waaier aan projecten. Houbrechts evoceert de geschiedenis en het klassieke repertoire in een rituele daad en toont de mens in een keten van driften. De leden van Kuiperskaai vinden elkaar in een grote voorliefde voor het exuberante, het beeldende en het muzikale en dat alles komt samen in wervelende voorstellingen als The Winter’s Tale, 1095 en het recente Hamlet: “... de taal is kleur, het spel is beeld, de muziek is verf”.

Wat de voorstellingen van Lisaboa Houbrechts & Kuiperskaai kenmerkt is een grote cast, grillige interactie tussen beeld en tekst, en een intelligente kruising van verschillende disciplines: performance, muziek, choreografie, literatuur en beeldende kunst. Haar voorstellingen zijn barok, brutaal, maar ook speels en ontwapenend. Dat blijkt al uit het vroege werk van Kuiperskaai, o.a. De Schepping/The Creation (2013) en The Goldberg Chronicles (2014), dat door de pers “een immense clash van energieën” werd genoemd: “de taal is kleur, het spel is beeld, de muziek is verf.” In 2016 maakte ze grote indruk met haar wervelende bewerking van Shakespeares The Winter’s Tale, en in september 2017 ging 1095 in première, naar een tekst van Victor Lauwers. “Durf en spelplezier spatten (er)van (af)”, schreef Lotte Philipsen in Knack. Lisaboa Houbrechts evoceert de geschiedenis en klassiek repertoire in een rituele daad en toont de mens in een keten van driften. Dat was eens te meer duidelijk in haar eigenzinnige bewerking van Hamlet (première september 2018 op Love at first Sight #3). Daar zette ze het vrouwelijk perspectief centraal en bracht Gertrude, de moeder van Hamlet, naar het hart van de voorstelling. “Lisaboa Houbrechts maakt zich met een uitgesproken hedendaagse onstuimigheid meester van Shakespeares mythische verhaal (...) Ze steekt de draak met de almachtige mannelijkheid, kiest partij voor Gertrude en staat uitdrukkelijk aan de kant van de vrouwen, die zegevierend uitgebeeld worden tegenover de maskerade van het patriarchaat.” (Julien Bécourt in Mouvement)

 

Momenteel werkt Lisaboa aan Bruegel, een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij leefde. De figuur die de toeschouwer zal meenemen op een reis door de tijd is Dulle Griet: de vrouw die als ‘manwijf’ wordt beschimpt omdat ze objecten rooft voor de hel. Maar wat als zij die objecten niet rooft, maar juist probeert te redden? In deze totaalcreatie werkt Lisaboa Houbrechts samen met het Noord-Franse barokensemble Harmonia Sacré, met kamancheh-speler Mostafa Taleb en met filmmaakster Rand Abou Fakher.

Lisaboa deed stage bij Alain Platel (Réquiem pour L.; samen met Fabrizio Cassol) en Jan Lauwers (Al het goede).

Volg hier de projecten van de vier P.U.L.S.makers, hun werkproces en hun dialoog.

Producties van/met ‘Lisaboa Houbrechts’

Hamlet Theater 22 september 2018 t/m 18 april 2020

Hamlet

Kuiperskaai / Lisaboa Houbrechts

1095 Theater 13 september 2017 t/m 23 januari 2020

1095

Kuiperskaai / Lisaboa Houbrechts

Nieuws over ‘Lisaboa Houbrechts’

Artikel — 3 december 2019

“Soms ben je in je werk moediger dan in je leven”

Met Bruegel maakt Lisaboa Houbrechts haar tot dusver meest persoonlijke voorstelling. Ze onderzoekt de figuur van de Dulle Griet in haar mythologische, symbolische en historische dimensies en ontwapent haar tot een kwetsbaar icoon dat twijfelt aan haar betekenis als vrouw. Bruegels beroemde helleveeg spreekt zo de woorden die voor Houbrechts lang onvindbaar bleven.
Lees hier het interview dat 6 december verscheen in De Morgen

Artikel — 29 november 2019

Wie is de Dulle Griet?

Vragen die Lisaboa Houbrechts, theatermaakster in Toneelhuis, al twee jaar lang bezighouden. Dat heilig vuur sloeg ook over op actrice Anne-Laure Vandeputte, die in Bruegel – het toneelstuk - dit ‘manwijf’ vertolkt.
Lees hier het interview dat zaterdag 30 november verscheen in Gazet van Antwerpen.

Artikel — 3 oktober 2019

Dichter bij Dulle Griet

Een unieke ontdekkingstocht langs Bruegels topstuk, vier keer anders bekeken door kunstenares Anne-Mie Van Kerkchoven, specialist Carl Depauw, schrijver Jeroen Olyslaegers en theatermaker Lisaboa Houbrechts. Dankzij een tijdelijke alliantie tussen Museum Mayer van den Bergh, Museum Plantin-Moretus, LLS Paleis, ruimte voor actuele kunst en Toneelhuis.

Artikel — 24 september 2019

P.U.L.S.week in Parijs!

Het Théâtre de la Bastille in Parijs volgt het Vlaams theater al meer dan dertig jaar. In 2013 was Toneelhuis er te gast met Orlando, in 2015 met Bezonken rood. Gefascineerd door de vitaliteit van het Vlaamse theater engageert het Théâtre de la Bastille zich nu om het P.U.L.S.project te volgen en te presenteren aan haar publiek.

Meer nieuws