nl fr en
Literatuur

Saint Amour 2018

Bekijk foto's

Het programma van Saint Amour 2018 wordt al even meerstemmig, sensitief en hitsig als onze dolgedraaide tijden en zeden, maar naar alle waarschijnlijkheid wel iets eloquenter, vanwege verwoord door Michel Faber (UK/NL), Ilja Leonard Pfeijffer (NL), Kristen Roupenian (US), Hilde Van Mieghem (B), David Szalay (UK/HU), Maud Vanhauwaert (B) en Sien Volders (B). 

Na vorig jaar, toen met Herman Brusselmans één schrijver centraal stond, treedt Saint Amour deze keer opnieuw aan met full band.
Ondanks de echtelijke scheiding die Brexit heet, telt het Verenigd Koninkrijk nog enkele eminente schrijvers die de liefde niet hebben opgegeven en speciaal voor Saint Amour op hun stappen terugkeren, zoals Michel Faber en David Szalay. 

Michel Faber, schrijver van de wereldwijde bestseller Lelieblank, scharlakenrood en Het boek van wonderlijke nieuwe dingen, verloor in 2015 zijn geliefde vrouw Eva. Hij leest gedichten uit zijn monument aan haar: Tot leven, een liefdesgeschiedenis. Daarin laat hij voelen wat het betekent om de liefde van je leven te ontmoeten – en voorgoed afscheid van haar te moeten nemen.

In zijn voor de Man Booker Prize geshortliste Wat een man is, schreef David Szalay over het verlangen van de man en diens algehele falen. Ter illustratie daarvan brengt hij tijdens Saint Amour een hilarisch fragment over de amoureuze aanvaring tussen een Franse jongeman, een corpulente Britse moeder en haar al even corpulente dochter, in een aftandse, Cypriotische hotelkamer.

Verder duikt er met Sien Volders ook jong, debuterend volk op dat de jacht op het ongetemde leven heeft geopend. In haar roman Noord kruisen twee vrouwen in een afgelegen goudzoekersstadje het pad van twee mannen die leven voor muziek en vrijheid.

Ook Ilja Leonard Pfeijffer is van de partij, nog uitpuffend wellicht van de festiviteiten ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag. Pfeijffer kan uit zijn inmiddels omvangrijke en veelbekroonde oeuvre in ruime mate Saint Amour-fähige passages kiezen; de kans dat hij uit Peachez, een romance zal lezen, is groot.

De Amerikaanse Kristen Roupenian brengt een fragment uit Cat Person, het korte verhaal waarmee ze in een klap letterlijk wereldberoemd werd toen het in december in The New Yorker werd gepubliceerd en viraal ging. Het verhaal gaat over de korte, klungelige romance tussen de 20-jarige Margot en de 34-jarige Robert en sluit naadloos aan op onze tijdgeest – waarvan hierboven al sprake, het online daten en de hashtag metoo.

Kersvers stadsdichter van Antwerpen Maud Vanhauwaert treedt aan als spreekstalmeesteres, ze vormt het oxymoron van deze Saint Amour, de occasionele onomatopee en het bepalend binnenrijm, maar vooral: het enjambement dat de schrijvers met elkaar verbindt.

Naast een nog te versterken cast, zullen ook alle gekende Saint Amour-elementen aanwezig zijn: entr’actes, filmfragmenten en humor.

Credits

decor, licht

  • Hugo Moens

video

  • Klaas Verpoest

techniek

  • Steven Reymen

productie

  • Behoud de Begeerte

Reacties (11)

Filoso(o)ftenon — 10 februari 2018

De volgende diepgaande filosofische reflectie gehoord van een "zatte nonkel" op een communiefeest, jaren geleden ; "Liefde is en zweer aan het hart, die tussen de dijen openbarst". Ik ben ook al eens zwaar beschonken geweest, maar zo'n lumineuze consideratie heeft de Heilige Geest-rijke drank mij toch nooit gesouffleerd. Vaker in de alcohol duiken en hopen ?

Filoso(o)ftenon — 10 februari 2018

De volgende diepgaande filosofische reflectie gehoord van een "zatte nonkel" op een communiefeest, jaren geleden ; "Liefde is en zweer aan het hart, die tussen de dijen openbarst". Ik ben ook al eens zwaar beschonken geweest, maar zo'n lumineuze consideratie heeft de Heilige Geest-rijke drank mij toch nooit gesouffleerd. Vaker in de alcohol duiken en hopen ?

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

Voor vragen mbt tickets kan u terecht op tickets@toneelhuis.be.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties