In Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer reizen Rau en zijn team naar de politieke hot spots van onze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. De semi-documentaire dubbelmonoloog, gebaseerd op interviews met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa, begeeft zich bewust op tegenstrijdig terrein: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer onderzoekt niet enkel de grenzen van ons medeleven maar ook de grenzen van het Europese humanisme.
“Compassie wordt van een inleiding en epiloog voorzien door de zwarte actrice Olga Muak, die heel sec en daardoor aangrijpend haar geschiedenis vertelt - op de vlucht vanuit donker Afrika naar de lichtstad Parijs. Het levert een af en toe cynische, maar vooral ook erg wijze voorstelling op, die je gedachten verwart en op scherp zet. Met een prachtige Els Dottermans die haar rol bewonderenswaardig streng en afgemeten speelt, maar toch ook een zekere lichtheid toelaat.”
"Rau neemt pittig en duidelijk stelling. Hij vraagt zijn publiek om na te denken. Daardoor raakt Compassie."
"Compassie is confronterend, soms lelijk en ongemakkelijk theater zonder antwoorden."
regie
- Milo Rau
spel
- Els Dottermans
- Olga Mouak
dramaturgie
- Stefan Bläske
research
- Mirjam Knapp
kostuum- en decorontwerp
- Anton Lukas
video
- Marc Stephan
geluid
- Marc Stephan
lichtontwerp
- Erich Schneider
productie
- NTGent
vertaling
- Han Kerckhoffs