nl fr en

Notallwhowanderarelost in Avignon

een guitige dialoog met het Franse publiek in de besloten sereniteit van een kapel

Als enige Belg werd Benjamin Verdonck uitgenodigd door het Festival van Avignon om er Notallwhowanderarelost te spelen. Het Franse publiek zeilde met de gekleurde driehoeken van Benjamin mee naar het land van verbeelding en gniffelde bij zijn terloops tot hen gerichte blikken.

Enkele fragmenten uit de Franse pers:

“Ver weg van alle drukte in de omliggende straten vormt de voorstelling van Antwerps acteur,  performer en beeldend kunstenaar een oase van rust en stilte. (…) notallwhowanderarelost, pareltje van subtiliteit en fijngevoeligheid, ontleende zijn titel aan een vers van J.R.R. Tolkien in The Lord of the Rings (gedicht van Aragorn) en leidt de blik van de toeschouwer naar micro-evenementen. (…) Onvermoeibaar brengt Verdonck kleine variaties aan op hetzelfde thema, in de wetenschap dat iedereen in de voorwerpen ziet wat hij wil zien. De artisanale, kwetsbare handeling van de kunstenaar – gespeend van elke vorm van virtuositeit – bestaat ook uit het verspreiden van zinsflarden gelijmd op panelen die aan touwen ophangen, in de geest van het Lettrisme.” Hugues Le Tanneur in Libération, 13 juli 2015

“Deze voorstelling van nog geen uur is een pauzemoment in het leven (en in het festival van Avignon!) dat aan een razendsnel tempo voorbijsnelt en waarin geen tijd is om halt te houden, te pauzeren, de verbeelding de vrije loop te laten en zijn geest te ledigen.” Avinews, 12 juli 2015

“Een buitengewoon verhaal waarin beschouwing … poëzie, bezieling, percepties allerhande centraal staan. Benjamin Verdonck geeft zich ten volle en het publiek valt voor de bekoring van deze andere wereld met haar eigen diepgaande en vreugdevolle symboliek.” Julie Lang-Willar in Vaucluse Matin, 13 juli 2015

“Hij trekt aan tientallen touwtjes van zijn eigen kleine theater, een houten structuur waaruit langzaam driehoekige figuren komen in alle maten en kleuren. Verdonck wil de tijd rekken. Zijn “ballet van driehoeken” vraagt een extreme behendigheid maar dit resulteert in taferelen à la Malevitch en Rothko. Een theater van verwondering en humor ook, dat ons opnieuw leert kijken, dat leert om ons “plezier te vertragen” aldus de dichter. Het publiek in Avignon wist het in elk geval te waarderen.” Guy Duplat in La Libre Belgique, 13 juli 2015

Ook interessante producties: