nl fr en

Athens: a Belgian Diorama

Theatermaker Julien Neirynck en schrijver Vincent Van Meenen reizen naar Athene voor een artistiek avontuur. Hoe kan een sociaal en economisch dode stad een model zijn voor de toekomst?

Op 30 oktober vertrokken theatermaker Julien Neirynck en schrijver Vincent Van Meenen naar Athene voor een artistiek avontuur. Hun terugreis zal via Venetië en Turijn opnieuw naar België voeren. Het resultaat is de performance Athens: a Belgian Diorama, die voorlopig enkel in Turijn, Brussel en Mexico City te zien zal zijn. Toneelhuis, dat dit project steunt, volgt de trip via de berichten die het tweetal ons stuurt.

Athens: a Belgian Diorama is een eclectische performance over de fascinerendste hoofdstad van Europa. Theatermaker Julien Neirynck en auteur Vincent Van Meenen vertrokken op 30 oktober naar Athene om deze metropool te onderzoeken als een model voor de toekomst.

Hoe kan een sociaal en economisch dode stad een model zijn voor de toekomst?

“We hebben veel gesproken met Griekse academici, NGO’s en kunstenaars, en zijn radicaal Grieks gaan leven.” – Julien Neirynck.

Naast hun fascinatie voor Athene hebben beiden ook misselijkmakende herinneringen aan een verloren liefde daar. Eenzaamheid en zelfdestructie kleuren de smeulende passie tijdens een broeierige zomer in deze zuiderse stad. Gebaren, teksten, beweging, beeld en klank zijn de richtlijnen voor deze woeste ‘trip’. Vanuit de haven van Patras volgen ze met de boot de zijderoute naar Venetië, om op 29 november aan te komen in Spazio Punch (Giudecca). Daarna geven ze een performance in de STUDIO TORINO S.P.A van Jan De Cock (Turijn), gevolg door een laatste grote happening in het Brussels Art Institute (Kuregem) de eerste week van december. Ze werden ook uitgenodigd door Teatro Lucido (Mexico City) om Athens: a Belgian Diorama in Mexico te brengen.

Theatermaker en beeldend kunstenaar Benjamin Verdonck superviseert de performance.

Neirynck en Van Meenen wonnen met dit project de Roel Verniersprijs 2018 (Theaterfestival). Ze hingen Griekse vlaggen aan de standbeelden op het dak van de Bourlaschouwburg en sloegen M HKA-directeur Bart De Baere op zijn gezicht. Om geld in te zamelen organiseerden ze in Antwerpen een veiling op de dag van de verkiezingen, met onder meer een onderbroek van Luc Tuymans, een radio van Willy Vandersteen en de schoenen van Jan Hoet (zonder succes). Daarom leenden ze geld bij Toneelhuis om de productiekosten te dekken.

“Vanuit Grieks standpunt bezien is Toneelhuis ons Duitsland.” – Vincent Van Meenen.

De performance duurt ongeveer anderhalf uur, inclusief een pauze van 20 minuten. Ze is in Europees Engels. Er zijn plotse geluiden en schunnige taal te horen. De performers zullen mogelijk roken.

Met dank aan Toneelhuis, M HKA, Jan De Cock, Brussels Art Institute, de Belgische Ambassade in Athene, Spazio Punch (Venetië), Teatro Lucido (Mexico City), Annalisa Grisi, Mascia Pavon, Bianca Arrivabene en Kathleen Treier voor hun steun aan dit project.  

 

update 29/11/18:


Ondertussen zijn Julien en Vincent in Venetië aangekomen!

 

UPDATE 6/12/18:

 

PERSBERICHT: NEIRYNCK EN VAN MEENEN ONTSNAPPEN UIT DE CUL-DE-SAC VAN JAN DE COCK

TURIJN-BRUSSEL 06/12/2018 - Na 5 dagen Genova en 2 dagen in de STUDIO TORINO S.P.A. hebben Julien NEIRYNCK en Vincent VAN MEENEN beslist om niet langer samen te werken met Brussels Art Institute of Jan De Cock. 

‘Het bezoek aan Jan de Timmerman is voorbij. Het is tijd dat we het hier afbollen.’ JULIEN NEIRYNCK 

In IVREA bij de OLIVETTI-fabriek zijn ze op 6 december ternauwernood uit de klauwen van JAN DE COCK geglipt. Die had de twee gedurende vijf dagen zodanig bewerkt dat ze bijna als residenten aan het Brussels Art Institute waren ingelijfd. Gelukkig doorzagen onze twee jonge helden de plannen van De Cock en staken ze er net op tijd een stokje voor. Op het moment dat DE COCK hen had achtergelaten om te ‘travakken’ aan de filmpjes die de hegemoon naar eigen zeggen met hen wou maken voor CanvasTV, zagen de twee hun kans schoon en pakten hun biezen. Maar eerst lieten ze nog een van hun diorama’s achter, als aandenken en als dank voor de goede zorgen. 

‘De figuur van Jan De Cock is exemplarisch voor wat er misloopt in Europa.’ - VINCENT VAN MEENEN 

Wat zijn de gevolgen voor ATHENS: A BELGIAN DIORAMA

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de resultaten voor te stellen in het Brussels Art Institute op 1 december 2018. Onder invloed van Jan De Cock werd die datum uitgesteld voor onbepaalde tijd. Gezien NEIRYNCK EN VAN MEENEN niets meer met BAI te maken willen hebben, moeten zij nu op zoek naar een nieuwe plek om de resultaten van dit onnavolgbare project aan het Belgische publiek te tonen. Uiteraard nemen ze ook deze episode mee op in de resultaten.