nl fr en

Rituelen, tekenen en veranderingen

Rituelen, tekenen en veranderingen

De Syrische toneelauteur Sa'd Allah Wannous (1941-1997) wordt beschouwd als een van de belangrijkste hedendaagse Arabische theaterauteurs. Het fundamentele thema van zijn werk is de relatie tussen het individu en de maatschappij en zijn autoriteiten. Wannous laat zich inspireren door de naoorlogse ontwikkelingen in het Europese theater, maar zoekt ook naar Arabische modellen voor zijn 'politiserend theater'. Hij wil met zijn teksten en voorstellingen het publiek dwingen om openlijk morele keuzes te maken nog voordat het de theaterzaal heeft verlaten. Naar het einde van zijn leven legt hij in zijn stukken meer nadruk op de psychologische bevrijding van het individu. Het werk van Wannous wordt langzamerhand buiten de Arabische wereld ontdekt. Dit is de eerste gepubliceerde Nederlandse vertaling van een van zijn theaterstukken. 

Met zijn mengeling van mystiek, politiek, prostitutie en homoseksualiteit is Rituelen, tekenen, veranderingen (1995) een explosief drama over radicale zelftransformatie. Wanneer een politiecommissaris een hoge functionearis betrapt tijdens een amoureuze escapade met een courtisane treedt een mechanisme in werking dat even verwoestend als bevrijdend is. De personages worden meegesleurd in een draaikolk van oncontroleerbare gebeurtenissen en worden geconfronteerd met een toaal andere en onverwachte kant van zichzelf.

Toneelhuis en Moussem presenteren in juni 2015 in de Bourlaschouwburg het festival Wannous revisited, een driedaags festival rond het Syrische theatericoon Saadallah Wannous. Een van de programma-items is Atelier Wannous II: een gespeelde lezing van een aantal scènes uit Rituelen, tekenen en veranderingen van Wannous. Toneelhuisacteurs Katelijne Damen, Marie Vinck, Tom Dewispelaere, Kevin Janssens, Johan Van Assche en Mark Van Eeghem spelen, Guy Cassiers regisseert.